GeirKS Startet 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 10.Mars.2005 Hei, er det noen som har synspunkter på bruken av fullspilet storseil på langtur? Båten har ikke vinklede salingshorn... Geir Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Hei, er det noen som har synspunkter på bruken av fullspilet storseil på langtur? Båten har ikke vinklede salingshorn... Geir <{POST_SNAPBACK}> Enklere reving på grunn av at spilene holder seilet bedre sammen. Med mindre du har stackpack kan det være et problem i store bølger. Men du kan vel få den samme effekten med lazy-jacks. Dyrere i innkjøp, men det er vel marginalt. I lite vind og store bølger, vil seilet bli holdt bedre på plass, og ikke slå så mye fra side til side. Det er både irriterende, og sliter på seil og rigg. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
GeirKS Svart 10.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Du tror ikke at spennet i spilene vil forårsake slitasje med påfølgende reparasjoner? Seilet har jeg allerede, så. Lazy-jacks også, og kanskje klarer Janomen til Suzuki å tygge ut et slags stack-pack system i løpet av året. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Det eneste stedet storseilet mitt IKKE er slitt, er rundt spilene/spileposene. Forøvrig ser det ut som en lefse, og har vært reparert og sydd på uttallige ganger. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
anton Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Jeg skjønner ikke spørsmålet. Har hatt to seilbåter med korte spiler i storseilet. Nå har jeg min tredje båt, og den har fullspilet storseil. Til turseiling er det likegyldig hvordan spilene er. Til regattaseiling er det delte meninger om hva som er best. Det som er viktig spesielt på langtur, er at seilet er forholdsvis nytt og sterkt og at det blir brukt med vett og forstand. I sterk kuling og derover er det eneste fornuftige å sure seilet til bommen, og heller seile på et innrullet eller helst et lite forseil - fokk eller stormfokk. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 (redigert) I sterk kuling og derover er det eneste fornuftige å sure seilet til bommen, og heller seile på et innrullet eller helst et lite forseil - fokk eller stormfokk.' Ja; det er nok det som uten tvil gir best balanse i båten, på kryss i hardt vær.. Suzuki Redigert 10.Mars.2005 av Suzuki (see edit history) Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
GeirKS Svart 11.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Jeg skjønner ikke spørsmålet. Har hatt to seilbåter med korte spiler i storseilet. Nå har jeg min tredje båt, og den har fullspilet storseil. Til turseiling er det likegyldig hvordan spilene er. Til regattaseiling er det delte meninger om hva som er best. Det som er viktig spesielt på langtur, er at seilet er forholdsvis nytt og sterkt og at det blir brukt med vett og forstand. I sterk kuling og derover er det eneste fornuftige å sure seilet til bommen, og heller seile på et innrullet eller helst et lite forseil - fokk eller stormfokk. <{POST_SNAPBACK}> I følge sikre kilder i langturmiljøet på Aker brygge er det store bølger ute på havet, når man da ligger og ruller i passatvinden (har rund bolle ser du), så er jeg litt bekymret for slitasjen med spilene hvis det blir nokså lite vind og seilet mer eller mindre regelmessig bakker når båten ruller. Men nå har jeg jo fått svar, hvis seilet skulle bli dårlig kan jeg bare seile på spilene Jeg har spurt etter vett og forstand i min lokale båtbutikk, sogar også hos Elvström-Sobstad, men de ristet bare på hodet og så dumt på meg. Det hadde de ikke, sa de. Må dette bestilles fra utlandet? Geir PS! Ny tråd om seil, "hvordan reparere seil selv?" Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Jeg har spurt etter vett og forstand i min lokale båtbutikk, sogar også hos Elvström-Sobstad, men de ristet bare på hodet og så dumt på meg. Det hadde de ikke, sa de. Må dette bestilles fra utlandet? Tror ikke dette er uvanlig. Mener å ha hørt at UK på langkaia, samt Gran er mer enn middels oppdaterte på langturseil. Elvstrøm er vel eksperter på racing seil ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Barsk IV Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Elvstrøm er vel eksperter på racing seil ? Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Unge seilmaker Book hos Elvstrøm har iallefall krysset Atlanteren, og burde således vite litt om temaet. mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.