gamor69 Startet 17.Juni.2013 Del på Facebook Startet 17.Juni.2013 Hei alle sammen. Vi har begynt med båter og er veldig interessert i det nå og derfor må vi komme med ting vi lurer på her. Nå har vi kjøpt en Draco 20 med Volvo AQ130 motor og 280 drev som lekker litt olje. 1- Hvor kan oljelekkasje komme i fra?? 2- Motoren er en 135 hester ifølge info jeg fikk. Hvorfor går båten ikke mer enn 20 knop?? 3- Kan vi montere automatisk tilt på drevet?? 4- Er det sant at motoren er det samme som sitter i de gamle Volvo 240 biler?? 5- Kan det være lurt å bytte drevet for en nyere modell om vi må demontere motoren for reparasjon? 6- Hvilken andre type motor kan vi montere der?? Legger ved noen bilder. Takk. Gamor69 Sitér dette innlegget Gamor69 Link to post
adeneo Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 (redigert) Aner ikke ? Gamle Draco'er er tunge, og en 20 fots Draco med 135 ponnier på beite går nok ikke så veldig fort, selv om den burde klare litt mer enn 20 knop. Hvilket turtall oppnås på full gass ? Nei, det finnes ikke automatisk tilt, men det finnes hydraulisk trim, men da må festeplaten på båten byttes ut, og Volvo leverte et transomfeste til AQ280 med hydraulisk trim, men denne er nå sjeldnere enn en and med tenner, så det må nok byttes både transomfeste og drev for å få dette. Motoren er vel en B20, og kom vel egentlig i 140 serien Dere kan montere hva som helst? Alt fra 9.9hk påhenger til V8'er, alt ettersom hvor mye jobb man drømmer om Redigert 17.Juni.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gamor69 Svart 17.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Hei Adeneo og takk for svaret. 2- På full gass for man 4000 omdreininger. 3- Det var ikke automatisk jeg tenkte, sorry, det var enten elektrisk eller hydraulisk ja. 4- Hva er forskjellen?? Hvilken er riktig type da, AQ130 eller B20?? 5- Hadde vært moro med en V8 he he he Gamor60 Sitér dette innlegget Gamor69 Link to post
Toroa Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 (redigert) Motoren som sitter i Volvo Pentas "AQ 130" system er bygget på Volvo Personvagnars B20. AQ 130 A Med 100 eller 250 drev. 9,5:1 i kompresjon, Stromberg forgassere.130 Hk.AQ 130 B: Med 250 drev. 8,4:1 kompresjon. Stromberg forgassere. 115 Hk.AQ 130 C: Med 250 eller 270 drev, 9,5:1 kompresjon. Solex 44PA1 forgassere. 130 Hk.AQ 130 D: 280 drev. 9,0:1 kompresjon. Solex 44PA2 forgassere. 130 Hk. En løs motor som ikke er montert på drev heter f.eks VP BB 130. Redigert 17.Juni.2013 av Toroa (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
gamor69 Svart 17.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Hei Toroa. Da er det den siste alternativ vi har. AQ 130 D: 280 drev. 9,0:1 kompresjon. Solex 44PA2 forgassere. 130 Hk. Sitér dette innlegget Gamor69 Link to post
gamor69 Svart 19.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 noe som kan gi meg tips og råd ang oljelekkasje?? Sitér dette innlegget Gamor69 Link to post
Rune Totland Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 For å få noen svar må du nok være mere utfyllende, er det motor, gear eller drev som lekker? Evt hvor på nevnte del kommer oljen, eller krymper det bare i reservoar? Så ellers behagelig reint å nyvaska ut i det motorrommet der Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.