Stjernen ! Startet 17.Juni.2013 Del på Facebook Startet 17.Juni.2013 Hei har en båt 26 fot som har ett rødt og grønt lys på hvær sin side,så har jeg en topplanterne som lyser 360 grader. Er dette lovlig eller må jeg montere en akter også ? Er jo en 360 grader topplanterne så ser ikke helt vitsen med akterlanterne.... ? Men om loven sier noe annet vet jeg ikke ?! Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 (redigert) Siden båten din er >7m, skal du ha topplanterne OG akterlanterne. Hvis du bare har en topplanterne, vil du oppfattes som <7m. Red: kinategn fra tapatalk. Redigert 17.Juni.2013 av kjeros (see edit history) Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Rune Totland Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 (redigert) Topplanterna skal lyse fra 22,5 grader aktenfor tvers på styrbord og rundt fremover til 22,5 grader aktenfor tvers babord. Rundlysende er ankerlanterne eller <7 meter. Du skal også ha akterlanterne. den skal lyse 67,5 grader til hver side bakover. Redigert 17.Juni.2013 av Rune Totland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Litt OT...Møtte en cabincruiser i Ramsøyfjorden (Nordmøre) i kveld, tipper den i størrelse 45 - 50 fot. Den førte styrbord/babord lanterner, ingen topp og akterlanterne, men høyt der oppe på targabøylen i akterkant av flybridgen hadde han to hvite rundtlysene lanterner over hverandre. Que...?? Sitér dette innlegget Link to post
Snabel Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 (redigert) Se Sjøveisreglene, regel 23 c (se f.eks. her: http://www.lovdata.no/for/sf/nh/xh-19751201-0005.html#map007 ). Båten din er under 12 meter, ergo kan du erstatte topplanterne og akterlanterne med en runtdlysende lanterne i topp. Redigert 17.Juni.2013 av Snabel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 (redigert) Jeg måtte sjekke sjøveisreglene. Regel 23c sier følgende: (i) Et maskindrevet fartøy på mindre enn 12 meters lengde kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og sidelanterner. Dette skulle bety at båten din har fullt lovlig lanterneføring. Når det gjelder cabincruiseren i Ramsøyfjorden, indikerer vel to rundtlysende over hverandre et slep Redigert 17.Juni.2013 av kjeros (see edit history) Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Rune Totland Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 I stand corrected. glemte unntaket for båter under 12 meter. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 17.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 (redigert) Uff ble skremt litt nå,holdt på og montere en akterlanterne ! Men da har jeg jeg mitt på tørre,og alle pålagte lys da! Orker ikke noen diskusjoner med politi !! Redigert 17.Juni.2013 av Dioden ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.