Jump to content

Tanker rundt Nordkapp Enduro 500 med 75hk Evinrude E-TEC?

lasaron

Recommended Posts

Hei, ser det ligger en del av denne (forholdsvis "nye" modeller) ute på finn i området 150 000+. Båten virker veldig tiltalende, men ettersom jeg er svært lite erfaren på sjøen lurte jeg på om noen hadde erfaringer de ville dele? Har søkt litt og funnet et fåtall poster om emnet, og svært lite tester på nettet, må muligens i blader, men modellen er jo nå på vei ut (såvidt jeg har forstått).

Jeg lurer spesielt på hvordan en båt på bare 16 fot oppfører seg i sjøen, for tilsynelatende er konkurrerende merker oppe i litt større båt. Er dette en for liten båt til å være en skjærgårdsjeep som den presenterer seg for å være?

Videre er Motoren den leveres med en totakter, som jeg har forstått er dette en moderne totakter som har litt futt. Men hvordan er oljeforbruket på denne sammenliknet med en mindre totakter (25-40hk) som jeg har erfart at bruker veldig mye olje? Og er støynivået så lavt som enkelte selgere skal ha det til? Desibelmålinger gir meg ikke så mye gjennom skjermen desverre, så om noen har en formening om hva som oppleves på forskjellig hastighet hadde jeg satt stor pris på det! Har sittet på med litt div nyere Yamaha 4taktere i 100hk-området, disse er meget behagelige i mine ører! Videre er 75hk nok for å få båten i plan når den er full av folk (lovlig)? Evt hvor går grensen?

Setter stor pris på alle svar :)

Har hatt en Avant selv, de deler skrog. Jeg var meget fornøyd med hvordan den oppførte seg i sjøen. I de tester jeg leste da var det kun gode ting å si. Jeg hadde 90 Johnson på og den var nok litt for stor og tung for båten landet litt for mye på hekken etter bølgehopp. Både denne og en større Nordkapp jeg har hatt hopper fint i bølger og tar sjøen fint etterpå. Jeg hadde Evinrude 175 på den store. Den hadde samme lydnivå, bensinforbruk og fart/rpm som en 150 Yamaha på Finmaster F68 som er en båt med samme lengde men litt smalere og 100-150 kg lettere. 175 hesteren brukte litt olje i starten men det var ikke ille, tror neppe at forbruket på en 75 hester vil ruinere deg. Bare sjekk rundt etter der de selger Evinrudes totaktolje billigst. Den koster litt pr kanne, og motoren skal ha KUN den olja.

Ellers er Nordkappen godt sammensatt, og skulle det være noe deler som trengs går det greit å få tak i og folka på Nordkapp er greie å ha med å gjøre.

Jeg syntes Avanten var mer praktisk enn Enduroen. På Enduro sitter du å styrer på benken helt bak. Avanten har benken og så to stoler. Den har hel vindskjerm og kalesje, så skulle det komme regn, er du fremdeles tørr. Og siden den er bowrider har du fremdeles god plass i baugen...

Kjetil S

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Tusen takk for bra svar! Har hatt litt liknende tanker rundt sitteplasser som du nevner der, men er veldig betatt av den klassiske jeep-konsollen! Også litt mtp bruken, Den vil være mer transportmiddel på gode dager enn noe der båtturen er midtpunktet.. Har fått øynene opp for Sting 530, som virker veldig interessant - og rimelig- tilsynelatende går den godt md 75 den også, og planløsningen er nær optimal for min bruk! Spørsmålet er hvor mye een vil ligge på til neste år, om det vil være noen rimelige brukte å få tak i, noen som har noen formening?

Det ligger jo en råere nesten ny båt på finn i samme prisklassen, iallefall motormessig med nesten ny E-tec 115 HO motor og henger. Et kupp spør du meg.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41173552

Selger har satt ned prisen relativt mye siden tidligere. Bare motor og henger koster jo mere nytt.

Her er det gode gassdempede stoler og praktisk vindskjerm med god beskyttelse.

Dette er i midlertid ikke en motorisering som egner seg for trøtte typer som ikke har full konsentrasjon om kjøringen ;-)

Men en slik motor må jo uansett være en drøm, du kan cruise i 30-35 knop på behagelig turtall, der 75-hesteren må pines for å holde følge.

Har Navette S540 selv men "bare" 90 hk, kanskje jeg var litt uheldig men det var litt småtteri å sette fingeren på.

Har forøvrig hatt E-tec 50 selv. Kan ikke helt sammenligne oljeforbruket eller røyk fra E-tec med ordinære 2-taktere. Det er en annen og bedre verden.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Heisann. Siden jeg har en Enduro 500 med 75 E-Tec til salgs på finn akkurat nå så skal jeg prøve å svare så objektivt som mulig :)

Vi har vært 6 personer med bagasje og en hund på 30kg i plan. Måtte tilte litt opp, men ikke noe problem å få den i plan.

Dette er min første båt, så jeg har ikke mer enn tre år på sjøen og har lite å sammenlikne skroget med. Det jeg kan si er at det er en lettkjørt båt som føles trygg og stabil. Har dradd litt wakeboard etter den, og krappe svinger i plan er null problem med tre stk i båten og en bak på wakeboard.

Støynivået har jeg også lite å sammelikne med, men det føles ikke ubehagelig på noen måte.

Ang oljeforbruk så har jeg har brukt nesten 4 liter på 2,5 sesonger. Dette sier jo ikke så mye, men jeg trooor motoren har gått ca 50 timer. Har ikke merka noe forskjell på den dyre olja fra evinrude og vanlig tc w3 olje, så det er ikke store kostnaden. Et tips er å alltid spare litt i flaska når du fyller så du har litt reserve om du skulle gå tom på tur :)

Fordelen med å sitte bak i midten er når du er alene i båten, har ikke merka noen ulemper med det til nå.

Lykke til!

Etter dine erfaringer teerex, så er ikke Navetten båten jeg ville satset på.. Da finns det bedre merker, med bedre gjenkjøpsverdi, samt trygghet!

Både enig og uenig. Jeg kan ha fått et mandagseksemplar, vil jeg anta.

Men båten fungerer ellers meget greit så jeg angrer forsåvidt ikke, innkjøpsprisen tatt i betraktning. Føler meg helt trygg nå, etter å ha fått prøvd båten på lengre turer.

Gjenkjøpsverdien vet jeg lite om men fakta er at billig inn = billig ut. Altså lite penger å tape på brukte slike båter.

er det bare på min skjerm at ordet "tester" kommer med slike tegn som her # # # # # # # (når innlegget er skrevet i internet explorer. bruker jeg opera er det ingen problem) ? En slags ny sensur på baatplassen ? ref. innlegg #1 og #2 her.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

"teerex", takk for innspill om Navetten, men i mitt tilfelle egner den seg nok ikke, ettersom jeg (og delaktige i båten) ikke har noe spesielt behov for å pushe max krefter og fot ut av kronene, men heller vil ligge "innenfor" kjerneområdet om du skjønner...

"jarlemann", takk for info, det var det jeg lurte på, det er greit å vite at den evner å få opp helt fullastet båt, ikke hver gang men av og til er det praktisk! Angående oljen, jeg har fått for meg at man bare skal benytte xd-50 eller xd-100 evinrudeolje, litt avhengig av hva motoren er programmert for, stemmer ikke dette, evt noen andre som har innspill?

Nettopp når det gjelder brukt båt er det om å pushe mest mulig ut av kronene, det får man igjen for, istedenfor å kjøpe en båt med marginal motorisering for formålet.

Du spør jo selv i første innlegg om 75 hk er nok for å få den i plan full av folk. Svaret ble at da må du trimme inn motoren (antar det var det jarlemann mente).

Forøvrig er det også mye avhengig av propelltype og størrelse. Man kan lett øke kraften når man skal opp i plan ved å montere en annen propell, men da mister man jo toppfart.

Om du får nesten ny båt med nesten ny motor med over 50 hk ekstra for samme pris.. da er det faktisk duket for en helt annen båtopplevelse for pengene.

Slik er det nå bare i båtverdenen. Og man er ikke nødt å gå på full gass hele tiden, jo større motor jo behageligere støybilde i marsjfart/normal fart.

Å få båten i plan full av folk blir latterlig morsomt istedenfor potensiellt strevsomt.

"Motor is everything" til sjøs, nesten iallefall (har mer enn en gang vurdert å kjøpe den Navetten med E-tec 115 HO og selge min, det blir ikke rare mellomlegget. Men har ikke tid til å hente båt så langt unna nå).

Forøvrig er 75 hk fullt ut tilstrekkelig på en 5-meters båt for normal båtopplevelse med 2-3 personer ;-) Ønsker man litt mere futt er det bare å sende inn motorstyringsmodulen til Lundins Marin så fikser de 90 hk av den...

Aller best har motoren det om man fyller XD100 olje og har XD50 program. Hvis man skal være ekstra grei med motoren. Omvendt er ikke bra.

Full mulig den hadde kommet seg opp i plan uten å trimme, men merka den kom lettere opp da, så jeg gadd ikke prøve uten trim etter det :)

For å svare på det med olja: når motoren kommer fra fabrikken kan den bruke begge oljetypene. Du kan velge å programmere den om slik at den bruker litt mindre olje, men da må du bruke den dyre typen. Det har jeg virkelig ikke sett poenget i. Motoren er godkjent for tc w3 olje. Olja jeg bruker oppfyller tc w3 sine krav, mer enn dette trenger jeg ikke vite. Er folk som tror noen merker putter magi i olja virker det som :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...