Jump to content

Hallberg Rassy 29 drar mot styrbord ved motorkjøring

bruce

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Hallberg Rassy 29 med Volvo penta 120s tobladet foldepropell. Når vi seiler er båten i fullkommen balanse. Når jeg kjører for motor drar båten kraftig mot styrbord. Det samme gjelder når jeg bakker.

Jeg har lest om at dette er typisk for seilbåt-drev. Jeg stusser allikevel på at dragningen er såpass sterk. Det blir tungt å holde roret etterhvert, og det er et problem ved manøvrering i havner.

Hva kan jeg gjøre for å redusere problemet? Bør jeg bytte til en mer moderne foldepropell? Kan jeg endre vinkelen på motor/drev?

Jeg har traktert en slik båt i drøyt ti år. Aldri opplevd dette. Men det er jo forskjell paa motorgange og seiling. Naar du seiler kan rorkulten slippes om masta er trimmet rett. Ikke ved motorgang. Det skyldes nok den urolige vannstrmmen paa roret fra propellen

Er rorlageret slarkete? Det er eneste feil jeg vet om paa disse baatene.

Autopilot eller et tau på rorkulten fikser dette

Hvilket byggenr har dere?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...