Jump to content

OpenCPN og kart til Mjøsa

Disease

Recommended Posts

Finnes C-Map ed3 (CM93/3) av Mjøsa, men det formatet støttes ikke av OpenCPN (kryptert format). Mulig hvis du har allerede en gammel lisens av ed2 (CM93/2) at Mjøsa finnes der? Men ed2 av C-map selges ikke lengre, så du må ha lisensen fra før. Andre muligheter for å få tak i c-map-kart ed2 forbyr forum-regler en å anbefale, men stikkord er svart flagg og feil bukt.

Hvis du ikke eier gammel ed2-lisens av C-map er vel "enkleste" som er lovlig å anbefale å skanne et papirkart og legge det inn.

Se ellers http://opencpn.org/ocpn/chart_formats for formater. Som du ser er vel eneste moderne formater du kan kjøpe BSB / BSB4 og nv-kart til window, til linux kan man ikke få kjøpt kart.

Det står ikke på penger, vilje, evner eller kunnskap, men utelukkende på fornuft.

Jeppesen har særdeles sterkt uttrykt hva de mener om åpen kildekode-prosjekt, og at de aldri kommer til å frigi sine koder til et slikt prosjekt. Og enn så lenge de ikke vil åpne for bruk av sine koder må du bruke alt du har av muligheter til å knekke koden på krypteringen deres om du ønsker å få til bruk av kartene. Mistenker du blir like populær som DVD-Jon da. Men Paven har jo annerkjent kondom, så man skal aldri vite hva fremtida bringer.

Men pr i dag så er det så enkelt som at firmaet Jeppesen er i sin fulle og hele rett til frivillig velge sine kunder, og dine og mine båtpenger er ikke interessant for dem hvis du ønsker å benytte OpenCPN. Jeg hadde på dagen brukt opptil flere båtlapper om de tilbydde meg CM93/3-lisenser til min linux-box i stedet for at jeg må benytte en kopi som kom fra et sted med svart flagg. Men eneste du får for dem er en kald skulder, tupp for i stjerten og total mangel på forståelse. Jeg synes det er interessant at deres argument å bekjempe pirat-kopiering tvinger frem nettopp piratkopiering.

Så for brukere av OpenCPN er det pr i dag ikke mulig å kjøpe kart for Linux, og for windows finnes NV (og mulig noe BSB(4)?) for områder kun nord til Trondheim. For Linux generelt og Nord-Norge for windows finnes ikke ingen mulighet til ærlig å erverve kart. Eneste teoretiske mulighet er å scanne papirkart...

Og jeg håper inderlig noen snart kan stoppe frekke kjeften min og fortelle meg at jeg tar feil, men ser dessverre ikke ut som det skjer heller...

Redigert av LM 9725 (see edit history)

Jeg håper trådstarter tilgir oss at vi låner tråden litt. Båtfolket er en stor gruppe som hvis de står samlet kan være en maktfaktor å regne med. Med utgangspunkt i en artikkel tidligere i år i Teknisk Ukeblad http://www.tu.no/it/2013/04/30/legger-ut-kartdata-pa-billigsalg begynner det faktisk å skje ting på kartfronten.
Hvis båtfolket kunne samle seg om et felles krav om at sjøkart data fra Kartverket ble utgitt på et åpent format til bruk til i open source prosjekter som OpenCPN, ville det ikke være vanskelig å finne argumenter som talte for det. Sikkerhet på sjøen er bare et av de argumentene som kunne legges til grunn.
Kanskje en egen tråd med et felles opprop kunne være veien å gå.

Stemmer, det var jo litt dumt. Jeg har kartene i A3 format på papir, som lett kan scannes inn til PDF. Er det mye jobb å legge dem inn på denne måten?

Jeg har heller ikke funnet noen ed2 kart som har Mjøsa. C-map kartene med mjøsa er EN-M300 og EN-M019.

Bare å låne tråden. Er en interessant diskusjon det her! :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...