Jump to content

Hvordan skifte reim på Ilas davit?

Gabi

Recommended Posts

Det er ganske enkelt, men gjør det på land, en del små skiver og deler som kommer løs. Reimer kjøper du hos ilas. De hvite boltene dunkes ut, du kommer ganske greit til det hele. Alternativet er å knyte den nye reima på en bit av den gamle. Det gjorde jeg sist når jeg ikke tok meg jobben med å demontere.

Takk for svar!

Jeg tok kontakt med Ilas idag og de sendte over en beskrivelse på bytte. Da kunne man bore ett 9mm hull på et spesifikt sted for å komme til en skrue man kunne løsne. Da slapp man en masse demontering etc. De sender over nye reimer idag, super service som vanlig fra Ilas!

Har nettopp gjort dette selv. Meget enkelt, selv om man har 12 tommeltotter. Viktig å holde igjen stroppen slik at den er stram når du sveiper inn. Eller kan du få store problemer. E de helt morkne? Min røyk ytterst, og jeg kjøpte nye. Opplevde at de gamle stroppene av lange, og at jeg fint kunne brukt de videre om jeg sveivet ut litt.

Lykke til

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Apropos 12 tommeltotter.... På tegningen til Ilas skulle jeg bore et hull 23,5mm fra senter av den store bolten. Som jeg gjorde, målte med skyvelær. For så å oppdage at det iallefall ikke var 23,5 mm til den lille skruen jeg skulle skru ut, det var snarere 15-18mm. For det andre satt boltens skruhode på motsatt side av tegningen....så jeg måtte bore nytt hull på motsatt side. Fikk så skrudd såvidt ut skruen på den ene davitten og konstanterte at den var ganske bøyd pga belastning over tid.

På den andre davitten fikk jeg skrudd skruen ut litt, før det satt bom fast. Helt sikkert pga at den var ennå mer bøyd enn den på andre siden. Klarte selvsagt å ødelegge hodet på møkkaskruen.. . Prøvde så å bore ut hodet på skruen i håp om at det skulle løsne litt evnt knekke skruen såpass at jeg fikk av reima så jeg kunne komme til med noe verktøy. Men etter å ha ødelagt hodet uten synlig bedring av resultat og med 2 knekte bor er jeg usikker på hvordan jeg skal gå frem videre...

Noen som har noen tips?

Redigert av nopain99 (see edit history)

Fikses i garasjen....joda...det ble fiksing. Men ikke sånn jeg hadde tenkt meg det.

Boltene som skulle bankes ut var rustet. Og satt noe fryktelig og turte ikke å banke hardere. Det ble en ny revurdering... Jeg og kona fant ut at vi like gjerne festet enden av reima rundt hele akslingen og inn i løkka i seg selv igjen og strammet til. Da strammet den også rundt bolten jeg ikke fikk ut. Vi prøvestrammet hardt flere steder og det var ingen antyding til sluring rundt akslingen. Skal montere på båten igjen i morgen og prøve. Men håper det går bra!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...