Jump to content

2006 Yamaha 115 med vann i olja

Vikane Inlander

Recommended Posts

Vært plaget med at det kommer vann i olja på motoren en stund. Toppakningen ble byttet for et par måneder siden, og trodde alt blei bra, men etter 6-7 timers kjøring var olja igjen begynt å bli grå.

Vet at termostaten ikke har vært bra, og temaet om dette og kondensering, men at olja skal bli så grå av kondensering etter få timers kjøring hadde jeg ikke noen tro på.

Termostaten blir skiftet, men etter flere tips valgte jeg å ta av hele blokka da flere tips gikk på oljepumpa. Sliter litt med å se hvor vann og olje "krysses" i forbindelse med pumpa, er det noen her som har vært utsatt for tilsvarende problem, med vann i olja ?

Har også blitt fortalt om at det kan være tæring som er problemet, det skal da altså være tæret gjennom fra en vannkanal til en oljekanal et sted, motoren har ikke noen synlig tegn på tæring noe sted, og anodene ser greie ut.

Tar gjerne tips og råd til hva jeg bør gjøre videre. Noen som vet om en dyktig Yamaha mekaniker det går an å ta en telefon til ?

Legger ved et par bilder.

bilde

bilde

har fått tips fra fhv. yamahamekaniker om å bytte til termostat fra F100 om man kjører mye i kaldt vann.

Har selv fått feilmeldinger på lav kjølevannstemp på min F115, og tenker bytte til F100 termostat

Har så langt ikke hatt problemer med grå olje

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...