Vikane Inlander Startet 18.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2013 Vært plaget med at det kommer vann i olja på motoren en stund. Toppakningen ble byttet for et par måneder siden, og trodde alt blei bra, men etter 6-7 timers kjøring var olja igjen begynt å bli grå. Vet at termostaten ikke har vært bra, og temaet om dette og kondensering, men at olja skal bli så grå av kondensering etter få timers kjøring hadde jeg ikke noen tro på. Termostaten blir skiftet, men etter flere tips valgte jeg å ta av hele blokka da flere tips gikk på oljepumpa. Sliter litt med å se hvor vann og olje "krysses" i forbindelse med pumpa, er det noen her som har vært utsatt for tilsvarende problem, med vann i olja ? Har også blitt fortalt om at det kan være tæring som er problemet, det skal da altså være tæret gjennom fra en vannkanal til en oljekanal et sted, motoren har ikke noen synlig tegn på tæring noe sted, og anodene ser greie ut. Tar gjerne tips og råd til hva jeg bør gjøre videre. Noen som vet om en dyktig Yamaha mekaniker det går an å ta en telefon til ? Legger ved et par bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Vikane Inlander Svart 19.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2013 Hmm, null respons, da er jeg antageligvis den første her til lands med dette problemet..... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 19.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2013 Hvis termostaten ikke er i orden har du nok problemet der. Motoren går for kald og kondens gjør olja hvit. Kjent problem. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 19.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2013 null respons, da er jeg antageligvis den første her til lands med dette problemet..... Du er nok ikke den første nei... Søk litt så finner du... Eventuelt les her: https://baatplassen.no/i/topic/61338-4-takt-outboard-kun-8-10-aars-levetid/ Sitér dette innlegget Link to post
Vikane Inlander Svart 19.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2013 Hvis termostaten ikke er i orden har du nok problemet der. Motoren går for kald og kondens gjør olja hvit. Kjent problem. Så mye at nivået på peilepinnen vil stige fra midt mellom merkene til over max merket på ca 7 timers småkjøring ? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 19.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2013 Tja, vann i olja skummer og blir fort volumiøst. Gjør dette først før du skrur motoren i småbiter. Sitér dette innlegget Link to post
Vikane Inlander Svart 19.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2013 Tja, vann i olja skummer og blir fort volumiøst. Gjør dette først før du skrur motoren i småbiter. Hmm, har alt skrudd motoren av, men bør kanskje stoppe der, sette sammen igjen og prøve med ny termostat. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2013 (redigert) har fått tips fra fhv. yamahamekaniker om å bytte til termostat fra F100 om man kjører mye i kaldt vann. Har selv fått feilmeldinger på lav kjølevannstemp på min F115, og tenker bytte til F100 termostat Har så langt ikke hatt problemer med grå olje Redigert 20.Juni.2013 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Langesund87 Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Hmm. Hvordan gikk det? Fant du ut av det? Har en 2001 F115 med samme feilen :( Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.