Jump to content

Lading for n...., gang, har jeg misforstått ??


Haba

Recommended Posts

:confused::confused:

 

Hei, det går mot sjøsetting snart, gled dere ! !

 

Jeg har fått med meg at et batteri som er OK er fulladet når det når 14,4v, slår da som regel av laderen for nå lyser fulladet- lampen. Men har begynt å tvile, skal jeg la det stå på en viss tid etter at det har nådd spenningen (to trinns lader) ?

Når jeg har tilgang til landstrøm, lar jeg som regel laderen bare stå på hele tiden for da bruker jeg strøm de luxe, men laderen viser OK og spenningen ut fra lader er nå 13,5v. Bør jeg heller gjøre det slik at jeg tapper ned forbruksbatteriet (har også reservebatt) endel og så lade opp igjen ?

 

hilsen

haba

Link to post

Jeg har fått med meg at et  batteri som er OK er fulladet når det når 14,4v, slår da som regel av laderen for nå lyser fulladet- lampen. Men har begynt å tvile, skal jeg la det stå på en viss tid etter at det har nådd spenningen (to trinns lader) ?

Nei. Batteriet er ikke fulladet når spenningen når 14.4V. Laderen skal stå på til den går ned til 13,5V, da kan du koble fra laderen dersom du ikke ønsker å ha den på.

 

Når jeg har tilgang til landstrøm, lar jeg som regel laderen bare stå på hele tiden for da bruker jeg strøm de luxe, men laderen viser OK og spenningen ut fra lader er nå 13,5v. Bør jeg heller gjøre det slik at jeg tapper ned forbruksbatteriet (har også reservebatt) endel og så lade opp igjen ?

Nei. La laderen (som nå står i "vedlikeholdsmodus") fungere som strømforsyning, så sparer du batteriene dine.

 

Geir

Link to post

Hei.

 

Enig med GeirKS, - nesten. :wink: Batteriene er som han sier ikke helt oppladet ved 14,4V. Når spenningen er nede på 13,5V hjelper det godt. Men for å dytte inn de aller siste 10%'ene, skal de stå på denne spenningen i 15 - 20 timer. Da er batteriene dine 100% oppladet. Om så laderen står tilkoblet videre, er det helt OK. Da tar den seg kun av selvutladingen. Så slå den av etter disse timene, eller la den stå på videre. Det blir omtrent det samme.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Nei. Batteriet er ikke fulladet når spenningen når 14.4V. Laderen skal stå på til den går ned til 13,5V, da kan du koble fra laderen

<{POST_SNAPBACK}>

...... ikke helt oppladet ved 14,4V. Når spenningen er nede på 13,5V hjelper det godt.

<{POST_SNAPBACK}>

Akkurat når jeg trodde at jeg hadde så nogenlunde grep på dette med strøm ombord, så kommer det nye innlegg som tar fra meg den illusjonen! :smash:

 

Har lest boken "Strøm ombord" av Stein Winge fra perm til perm og mener å huske (har ikke boken her, den ligger selvfølgelig i sjarken) at når et batteri lades så får vi 3 trinn...

 

Ladestrøm fra dynamo til batteri - Sitert (fra hukommelsen!!) av boken, "Strøm ombord"

13,8 Volt - Nesten tomt batteri - batteriet er "veldig sultent" - det går mye støm til batteriet

 

14,20 - 14,30 Volt - batteriet begynner å bli mett - det tar mindre støm til seg...

 

14,40 Volt - batteriet er fullt og tar ikke imot mere strøm - batteriet gasser...

 

Slik er det jeg har forstått Stein Winge, også får jeg denne her, GeirKS og Lars H. Hva er det som er riktig?

En meget :confused: Walter_S

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Dette er nok med tanke på en lader som har vedlikeholdsfunksjon. Når batteriet har toppet seg ved 14.4v vil laderen senke spenningen for å kun gi vedlikehold til batteriet.

Dette kan vel beskrives slik: Ved topping av batteriene vil laderen stå på 14.4v over lengre tid. Dersom du kobler fra laderen og lar batteriet vile en stund og måler spenningen vil du få ca. 12.7v. Ergo vil 13,8v være nok til vedlikehold på et full ladet batteri.................

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Klipper og limer inn dette, hakke' tid til å skrive noe selv:

 

Bulkladdning Steg 1

Ideala laddningskurvan

Ett vått batteri kan laddas med en ström på upp till 25% av batteriet kapacitet mätt i ampertimmar (0,25 * C) till en spänning på ungefär 14,4 V. Till exempel, ett 200 Ah batteri kan laddas med upp till 200 Ah * 25% = 50 A.

 

Ett gel- eller AGM- batteri kan laddas med en ström på upp till 40% av batteriet kapacitet mätt i ampertimmar (0,4 * C) till en spänning på ungefär 14,1 V. Till exempel, ett 200 Ah batteri kan laddas med upp till 200 Ah * 40% = 80 A.

 

Detta vill ladda batteriet till 75% av C, och är effektivt (laddar många ampertimmar per timme) eftersom batteriet kan acceptera mer ström när det är urladdat.

 

Acceptansladdning Steg 2

Ideala laddningskurvan

Håller batteriet vid 14,4 V (gel och AGM 14,1 V) medan strömmen sakta avtar. Detta vill återföra nästa 20% av C under en avtagande ström. Du kan betrakta dina batteri som fulladdade när de inte tar mer än 2% av C vid 14,4 V. Till exempel ett 200 Ah batteri inte tar mer än 200 Ah * 2% = 4 A. Det är under slutet av denna fas som gasbildningen är som störst vid en normal laddning.

 

Underhållsladdning Steg 3

Ideala laddningskurvan

Efter utjämningsfasen, eller när batterierna inte tar mer än 2% - 4% av sin kapacitet, skall spänningen falla till 13,3 V (gel och AGM 13,7 V) för att underhålla batteriet utan att förlora elektrolyt från cellerna. Detta är en underhållningsfas och inte en laddningsfas. Dessa spänningar gäller vid 25 °C.

Link to post

Hei.

 

Enig med GeirKS, - nesten. :wink:  Batteriene er som han sier ikke helt oppladet ved 14,4V. Når spenningen er nede på 13,5V hjelper det godt. Men for å dytte inn de aller siste 10%'ene, skal de stå på denne spenningen i 15 - 20 timer. Da er batteriene dine 100% oppladet. Om så laderen står tilkoblet videre, er det helt OK. Da tar den seg kun av selvutladingen. Så slå den av etter disse timene, eller la den stå på videre. Det blir omtrent det samme.

Og til alle dere som ikke har slik en 2-trinns lader, men har 3-trinns lader:

Først lader den det den makter til polspenningen når ca 14,5V. Da er batteriene noermalt ca 80% oppladet. I stedet for så å gå direkte til vedlikeholdsspenning på omlag 13,5V, går den over til en konstant spenning på 14,5V i 4 timer. Da er batteriet så å si fulladet. Noen 3-step ladere har bare 2 timer slik timerfunksjon for ikke å overlade, andre ser ikke på muligheten for en ørliten overlading som noe stort problem og har 6 timer med 14,5V. Når disse laderene deretter går til vedlikeholdslading, er det faktisk vedlikehold og ikke råtreg topping med velikeholdsspenning i et ekstra døgn.

 

Og moralen? Skal man ha batteribanken ladet mest effektivt, velger man seg en 3-trinns lader, hvis de da ellers har samme størrelse. Riktignok vil en slik lading føre til noe mer gassing, så har man åpne bly-syre batterier må man kanskje sjekke vannet en gang ekstra i løpet av sesongen.

 

Lotus

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...