marex 27 Startet 18.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2013 Har en Eberspacher D3L i båten der vifte plutselig begynte å gå av seg selv. Når den da først har startet på egenhånd så varmen den ikke hvis jeg starter den på bryterpanelet. I begynnelsen kunne jeg dunke forsiktig på styresentralen og vifte stoppet. Da kunne jeg starte varmer som normalt på bryterpanel. Pr. i dag så går vifte uansett hva jeg gjør og får da ikke startet varmeren. Etter å ha undersøkt litt så har jeg mistanke til styresentralen som er defekt. Delenummer styresentral: 201607500000. Noen som kan ha en slik styresentral? Eventuelt andre tips. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 19.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2013 hei. Det første som slo meg var termosikringen din eller dårlig kontakt i en ledning ned til styringsboksen din. I og med at du dunker i den og den stopper. Det at den begynte å gå av seg selv er vanskelig å si,men skulle nesten tro at systemet tror at noe er varmt og skal kjøles ned. Noe som ikke kobler ut. Styringsentralen din er ikke blitt fuktig vel? Jeg ville skrudd den opp og latt den tørke. fukt skaper mye rare strøm-veier . Etter du har tørket denne så ville jeg ha teipet den sammen på undersiden. Det har jeg gjort. Hindrer fukt . skal se om jeg får lagt ut et bilde av min sentral i kveld. Så kan du se hvordan den ser ut innvendig. Har helt lik som deg.D3L :o) ps sjekk at glass sikringen er hel som sitter under styringsenheten din. :o) og sjekk for irr i kontaktene til styringsboksen. seesnake . Sitér dette innlegget Link to post
marex 27 Svart 19.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2013 Hei. Tanken har slått meg at det kan være termosikringen. Har en verkstedmanual på varmeren og der står det at det kan være både termosikringen eller styresentralen.Er det spenning på glødepluggen så ligger problemet i styresentralen står det.Det er spenning på glødepluggen. Styresentralen er helt tørr og ingen fukt.Kan heller ikke se noen defektheter. Den var også tapet sammen for å forhindre fukt. Har gått over alt av koplinger og skiftet blant annet kabelsko inn på glødeplugg som var dårlige. Har også skiftet glødeplugg da jeg hadde en ny liggende. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 20.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2013 hei. Går ut i fra at du har full ladede batterier? Vet diselpumpa til 3dl ikke starter dersom den ikke får ca 13v. (opp mot) Vet jeg ligger på landstrøm når jeg bruker min varmer.dvs har koblet til batterilader så jeg vet at jeg får startet varmeren. Ellers må motoren gå slik at strømmen på batteriene er ca 13v. Det tror jeg også det står i manualen. Når vifta di begynner å gå skal du høre det tikker i diselpumpa . Hører du det da? Hører du ikke det får du aldri startet. Mener du også har en "reset knapp" oppe på varmeren din. Den har et gummideksel . Har du trykket denne inn? kan være at systemet henger på et eller annet .Er en grunn til at den er der. Ville også sjekket boksen med gradene på veggen .Regner med du har manuell hjul da du skal velge gradene i båten?(eller har du digitalt) sjekk boksen for dårlige kontakter her også. Du har vel også en" på og av knapp" på denne. seesnake Sitér dette innlegget Link to post
marex 27 Svart 20.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2013 Hei. Bra med spenning på forbruksbatteriene. 12,9 volt. Nei, pumpe starter ikke når vifte går av seg selv. De gangene jeg har dunket på boksen så vifte har sluttet å gå, har jeg kunne starte varmeren på bryterpanelet og varmeren fungerer normalt. Denne knappen du snakker om har jeg også trykket på. Har også hatt av dekselene på selve varmeren og kontrolert kontakter på denne knappen og termobryteren. Det eneste jeg ikke har gjort er å skru opp bryterpanelet. Har den gamle med to stillinger på vifte og hjul til å regulere varmen. Skal ta meg en tur ut i båten i ettermiddag å se på det. Takk for tilbakemeldinger så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 20.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2013 Ja da har du samme styringen som meg på veggen.sjekk at du har gode kontakter inni der. Du har vel sikkert målt at du også har god spenning til glødepluggen din. Jeg vil tro det er en dårlig kontakt i en av ledningene til eberen din. Mange ledninger i di strømpene der. Men som du sier så sjekk panelet på veggen. Regner med at du ikke har koblet om noe nedi der. Eberen din virket perfekt i fjor? Sitér dette innlegget Link to post
marex 27 Svart 21.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 Fikk ikke tid til å se på det i går. Reiser vekk i helgen så får ta en titt på det til uken. Den begynte å tulle seg midt i sesongen i fjor. Fikk ikke sett noe på det da. Har ikke koblet om på noe som har med eberen å gjøre. God helg. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 Sikkert en bagatell skal du se! God helg! :0) Sitér dette innlegget Link to post
marex 27 Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Nå har jeg hatt oppe bryterpanelet inne i båten. Ikke noe galt å se der. Samme symptomer. Har også dradd i det som er av kabler og kontakter uten å finne noe. Vifte går stadig konstant når jeg kobler til varmeren. Har hvert i kontakt med Eberspacher Norge ang. ny styreenhet. Den har dessverre gått ut av produksjon. Får gå på europris å kjøpe en varmedress tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Mistenker veldig etterkjølings termostaten din , vis ikke denne virker riktig eller gir beskjed om at kjøling er avsluttet vil heller ikke varmer kunne starte på nytt , sjekk om det er lett å skifte denne sitter mest sansynlig i forbindelse med brennkammeret ,klarer du enten å kortslutte eller koble fra denne vil viften stoppe ,da skal varmer starte igjen ,er det da feil med denne kan sikkert denne termostaten kjøpes som en slite del Sitér dette innlegget Link to post
marex 27 Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Sitter en termobryter under dekslene på selve varmeren. Er det denne du mener? Har hvert inne på tanken. Tok av kabelsko inn på denne når vifte gikk og den stoppet ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.