JanB Startet 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 10.Mars.2005 Kor ofte skal belgen skiftast på Bravo 3 drev? Etter ein liten ringe- og sjekkerunde er eg noko forvirra. I haust kjøpte eg ein båt med drev (som er nytt for meg). Motor og drev er no fem år gamle. På ein lokal mercruiser-verkstad sa dei at belgen skal skiftast etter fire år. På ein annan verkstad (også det aut. mercruiser) sa dei seks år. Og på toppen av alt: På ein tråd her på forumet skriv eit medlem at mercruiser-belgar skal skiftast kvart femte år. Kan nokon gje meg fasiten? Må eg skifta belg no, eller kan eg venta eitt år? Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
GOE Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 I manualen til mitt Alpha One drev er det ikke beskrevet hvor lange intervaller det skal være mellom når man bytter belger. Det står derimot at man skal sjekke belgene minst 1 gang i året eller hver 60.driftstime i saltvann og hver 100. ferskvann. Hvis belgene er hele , uten sprekkdannelser, ikke virker tørre men er myke og fine vil jeg tro det ikke er nødvendig og bytte. Er du i tvil kan man få en med erfaring med drev til å se på det. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
juhl Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Normalt anbefales det at skift bælg (U-joint) mindst hvert 5 år til drev af typen Mercruiser, OMC, Volvo SX Til Volvo af typen 280/ 290 style skal man skifte efter højest 2 år. Omkostningen til udskiftningen er lille i forhold til følgeskader/omkostninger ved en defekt bælg. Sitér dette innlegget Link to post
jumbo Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Jeg skal i gang å skifte belg på mitt alpha one drev.. (vet ikke når det ble skiftet sist,så jeg tar det nå.) Har lest om at belgene skal limes på.. stemmer dette? og hva bruker man av lim? Sitér dette innlegget Link to post
OdinIII Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Det er en god rutine å skifte belg på mercruiser hvert femte år. Men man kan etter inspeksjon på belgen tøye grensene, men anbfalingen er hvert femte år. Sitér dette innlegget Link to post
GOE Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Jeg skal i gang å skifte belg på mitt alpha one drev.. (vet ikke når det ble skiftet sist,så jeg tar det nå.) Har lest om at belgene skal limes på.. stemmer dette? og hva bruker man av lim? <{POST_SNAPBACK}> Der anbefales å lime fast belgene.Puss forsiktig med sandpapir først for å få bedre feste for limet. Rengjør med tynner. La limet tørke ca. 10 minutter før du monterer fast belgene. Vanlig kontaktlim fungerer bra. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
JanB Svart 10.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Det er en god rutine å skifte belg på mercruiser hvert femte år. Men man kan etter inspeksjon på belgen tøye grensene, men anbfalingen er hvert femte år. <{POST_SNAPBACK}> Ok. Då får me sjå korleis det står til med belgen først. Men det forundrar meg at ein autorisert mercruiser verkstad/forhandlar hardnakka påstår kvart fjerde år. Men det er vel slik dei tener pengar... Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
starpowr Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Kor ofte skal belgen skiftast på Bravo 3 drev? Etter ein liten ringe- og sjekkerunde er eg noko forvirra. I haust kjøpte eg ein båt med drev (som er nytt for meg). Motor og drev er no fem år gamle. På ein lokal mercruiser-verkstad sa dei at belgen skal skiftast etter fire år. På ein annan verkstad (også det aut. mercruiser) sa dei seks år. Og på toppen av alt: På ein tråd her på forumet skriv eit medlem at mercruiser-belgar skal skiftast kvart femte år. Kan nokon gje meg fasiten? Må eg skifta belg no, eller kan eg venta eitt år? <{POST_SNAPBACK}> bare for å lage enda litt forvirring.... eg sjekket opp det samme spørsmålet vedrrørende belgen på min stern power. same resultat som deg med forskjellige svar. fikk imid.sjokk når det viser seg at enkelte forsikringsselskaper forlanger skifte hvert år......( om du vil ha erstattning om noe skjer som følge av ødelagt belg) mvh starpowr Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.