Avsluttet2 Startet 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 10.Mars.2005 Ved kontrakt avtalte vi levering av nyebåten i april. Jeg tok kontakt på mail for en uke siden for å høre om alt var i rute og om de hadde en foreløpig dato jeg kunne forholde meg. Båten ville være klar for henting ca 25.03.05 og jeg måtte ta kontakt for nærmere avtale. Unødvendig å si at jeg var glad, har jo hørt så mange skrekkhistorier om folk som har ventet vår og sommer på båten sin. Ringte i dag for å avklare nærmere at alt var i orden med uken etter påske. Litt greit å være sikker før en ordner seg fri fra jobb, leier tilhenger og sånt... og joda.. det var bare å komme det. Båten hadde de hos seg. Jeg fikk til og med HIN nummeret slik at jeg kunne orden meg med forsikring og innmelding hos NSSR. Alt er altså så langt perfekt! Det som slo meg etterpå var at forhandleren har en besetning på tilsammen 2. personer. Jeg ringte en av dem på mobilen og snakket med begge (ikke samtidig:). Det var mye folk i bakgrunnen og det er messe. De kunne gi meg HIN- nummeret på stående fot. Kan det være at båten "min" nå er på utstilling på båtmessen I så fall, er det grunn til prisavslag?? Kan jo være jeg ser spøkelser på høylys dag, men om den båten jeg skal kjøpe har vært på messen ville jeg satt pris på om selger fortalte meg det. Jeg har bare positive erfaringer med forhandler og ingen grunn til å beskylde dem for noe, men mistanken melder seg - og litt skepsis til denne bransjen er vel ikke usunt. Om noen skal på messen og har anledning til å sjekke HIN-nummeret på den båten som er utstilt der så send meg en IM tj Sitér dette innlegget Link to post
First 31.7 Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 (redigert) Hei! Helt klart at man skal ha avslag på en slik båt, sannsyneligvis mer fok som har vært oppe i båten under messen enn hva som kommer til å være der i båtens levetid. Lykke til Mildrid Redigert 10.Mars.2005 av First 31.7 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Tja...Har selv hatt en båt som hadde vært på utstilling på messe og kan overhodet ikke se at det skulle ha noe særlig å si. Klart at om båten er skadet som en følge av mange folk eller er skitten så skal dette kompanseres men ellers ser jeg ikke helt problemet. Tenk heller på at båtbyggeren og forhandleren nok har lagt seg litt ekstra i selen med demobåten. Sjekket ekstra godt for feil osv. Dette gjelder nok ikke Bavaria. På 39 foteren på messen var hele benken i salongen løs... Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Ënig med Sebaldus. Min båt var også utstilt på Bergensutstillingen i 2003. NB innhentet tillatelse på forhånd. Kunne ikke se at det hadde vært folk i båten. Den var helt strøken både utvendig og innvendig. Hadde båten opp for bunnsmøring her i Stavanger rett etterpå. Fikk da anledning til å sjekke hele skroget. Men som sagt alt var perfekt. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
KOB Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Enig med Selbaldus jeg også. Tror du kan slå deg til ro med at båten trolig er finere og bedre sjekket ut enn den ville vært om den ikke var på utstiliing. Men det burde jo vært spurt på forhånd om det var ok. Dog er det vel ikke uvanlig at man gjør en deal når slike ting planlegges - det at forhandler/importør får anledning til å vise båten (som er betalt av deg) kan jo gjerne innebære at man avtaler en noe bedre pris, noe ekstra utstyr e.l. En fordel for deg skal være en fordel for meg. Likeledes er det gjerne slik at hvis forhandelren får anledning til å bruke din (ettr hvert brukte båt) som utstillingsbåt så får man en eller annen kompensasjon for det, gjerne i form av gratis vinteropplag (skulle bare mangle - den ligger jo i salgshallen), komplett vask og rengjøring, polering etc (den ligger jo shinet hele vinteren til beskuelse). I tillegg kanskje gratis service. Min første Nidelv lå som utstillingsbåt den første vinteren, og jeg hadde da gratis opplag og service samt transport fra hytta hvor den lå til forhandlers lokaler. Windy i Asker har jeg forstått dekker ikke service, men du får gratis opplag og en shinet båt. Bitteliten - du har jo gjort en deal med forhandleren som har din nye 300 i utstilling fram til våren. Kan du si noe om dette? Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Bitteliten Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 (redigert) jeg har gratis opplag ettersom båten ligger "på utstilling". Ombordstigning kun etter avtale med selger, og uten sko!. Akkurat nå er båten full av løse ledninger ettersom elektronikk blir montert, så den er ikke så representativ. Jeg har full tillit til Dockside som har båten, og det er et avgjørende punkt for meg. Jeg ønsker samme deal neste år. Messe ville jeg ikke stilt båten min til disp for. Det blir for mange menesker ombord synes jeg Redigert 10.Mars.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
goggen Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Husk at båten ikke er din ennå. Det avgjørende er den kontrakten som er inngått og at båten er i overenstemmelse med hva som er avtalt på tidspunktet for overlevering. Dersom båten ikke er i overenstemmelse med hva som er avtalt har båten mangel, og du vil ha krav på retting eller prisavslag uansett hva som er grunnen til dette. Kjøper du en ny bil må du stort sett regne med at den plasseres i utstillingslokalet til bilforhandleren, det i seg selv kan ikke gi deg rett til prisavslag, men dersom bilen får skader, eller merker så vil det selvsagt gi rett til retting eller prisavslag, etter min oppfatning gjelder det samme for båt. Du bør derfor gå grundig gjennom båten din ved overtakelse, og finner du mangler må selger rette disse eller evt. gi prisavslag. Hvor båten har befunnet seg før din overtakelse er derfor ikke særlig relevant, det er derimot båtens tilstand på overleveringstidspunktet. Selv om det selvsagt går en grense mot bruk som gjør at du istedet for å få en ny båt får en brukt... Så er det en annen sak at selger nok uansett burde avklart messedeltakelsen for å unngå enhver form for spekulasjoner og misnøye..... Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
Båtadvokaten Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Slutter meg til Goggens syn her, spesielt siste setning. Men likevel kan det tenkes at bruken av båten til utstillingsformål er et kontraktsbrudd eller kanskje rettere et brudd på forutsetningene for avtalen. Når båten er brukt i utstillingsøyemed før levering til kjøper, er den jo i og for seg "brukt" når den leveres. Og det er jo ikke en utstillingsbåt tj har kjøpt, det er en ny båt til bruk KUN for ham selv og ikke for andre. Og når båten er betalt, er den også så anse som tilhørende tj selv om den ennå ikke er hentet. At den fortsatt befinner seg hos selgeren er jo i kjøpers interesse og i påvente av at leveringstidspunktet skal inntre ihht. avtalen. Uansett er bruk av båten, uansett formål (utenom selgers prøving for å påse at båten er kontraktsmessig) ikke avtalt, og da er selgeren naturligvis heller ikke berettiget til slik bruk. Derimot er det vanskelig å se hvilke sanskjoner man skulle kunne gjøre gjeldende. Annet enn å kjøpe neste båt et annet sted. Sitér dette innlegget -- Også kjent som Skipper Worse Link to post
Avsluttet2 Svart 11.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 (redigert) Takker for alle tilbakemeldinger. Som sagt har jeg hittil bare gode erfaringer med forhandler og det hele er bare en mistanke fra en kanskje for skeptisk kunde :-) Det dere stort sett sier er at jeg kan sove godt, men være ekstra oppmerksom når jeg overtar båten. Takk for gode råd tj Redigert 11.Mars.2005 av tj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
goggen Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Takker for alle tilbakemeldinger. Som sagt har jeg hittil bare gode erfaringer med forhandler og det hele er bare en mistanke fra en kanskje for skeptisk kunde :-) Det dere stort sett sier er at jeg kan sove godt, men være ekstra oppmerksom når jeg overtar båten. Takk for gode råd tj <{POST_SNAPBACK}> Da er det kanskje din båt som Nettavisen har kåret til årets kjøp??: http://pub.tv2.no/nettavisen/bat/article35...2&slide=6#slide Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
Avsluttet2 Svart 11.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Jepp, der er den! Artig, hadde ikke sett det. tj Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.