Jump to content

Hydrolift f23 med mercruiser 4.3, oppnår kun 40 knop. Hva er galt?

bavariaeier

Recommended Posts

Hehe, badestigen slår seg nok opp av seg selv når du kommer opp i fart. Jeg legger inn propellerdiameter, pitch, turtall, girutveksling og fart. Da får du en utregnet effekt og slipprosent. Så kan tallene vurderes om er realistiske, litt endring i fart gir stor endring i effekt . Du trenger da å vite hva effektbehovet for den aktuelle båten er i en gitt hastighet så kan dette benyttes til å finne passende propellerstigning. Forskjellen fra ovenstående kalkulator er at diameteren er med slik at tverrsnittet av vannsøylen beregnes og med den relative hastigheten på denne får man utregnet thrust. Videre blir effekten beregnet vha thrust og propellerturtall.

På en planende båt klarer du ikke å beregne effektbehov, det må prøves. Og hvis vi forutsetter at denne motoren har omtrent flat effektkurve mellom 4400 og 4800 skal du oppnå 4800 for å få maks hastighet. Men det krever ideelle testforhold. Jeg har satt opp min motor til å makse på ca 5300-5500 og regner med noe høyere toppeffekt. Jeg taper moment på lave turtall men med 6,3 liter burde det holde allikevel.

Jeg er enig med trådstarter i at nevnte båt bør gå bedre enn foreløpig oppnådd fart. Hvis båten er ren under, samme bunnstoff er brukt som tidligere og man er sikker på at drev er montert i korrekt høyde tror jeg også at man ikke oppnår full effekt fra motor. Når den blir skikkelig innkjørt vil den jo gå noe bedre, men ikke 10 knop ekstra. Kan du ikke spørre pent om nærmeste marina kan ta den i dyno benken og måle effekt på utgående aksel når du har fått kjørt den inn skikkelig, jeg gjorde dette med påhenger en gang og fikk konstatert effekttap som et par driftstimer senere viste seg å være en tæreskade i blokka.

Jeg brukte bat Holm i Halden. Har ikke de fleste store marinaer en dynobenk til å måle effekt på utgående Aksel? Jeg vet forøvrig ikke hva som forventes av effekttap igjennom drevet. Men det hadde vært artig om noen kunne skrive litt løst og fast om hvor mye energi som vanligvis forsvinner mellom svinghjul og propell. Dette med dynobenk har jo vært et stort tema for dem med Mercury motorer som går dårligere etter 1 år og som har fått til svar fra importør at sånn er det bare.

Vår Stormway F 23 med 220 hk MPI og ballistic propell klarer 46 knop på GPS. Men Stormway er muligens noe tyngre enn de gamle som ble produsert som Hydrolift.

Ja, det er en vektforskjell (hydrolift f23 er lettere enn senere stormway båter og har oppgitt noe høyere toppfart) uten at jeg er sikker på hvor mye vektforskjellen utgjør.

Den er jo grei den men den beregner ikke effektbehovet. Det gjør min kalkulator, og den sier ca. 140hk. Det er ingen tvil om at motoren ikke yter det den skal.

Ja, forhandler sier også at motoren ikke yter som den skal.

Jeg er enig med trådstarter i at nevnte båt bør gå bedre enn foreløpig oppnådd fart. Hvis båten er ren under, samme bunnstoff er brukt som tidligere og man er sikker på at drev er montert i korrekt høyde tror jeg også at man ikke oppnår full effekt fra motor. Når den blir skikkelig innkjørt vil den jo gå noe bedre, men ikke 10 knop ekstra. Kan du ikke spørre pent om nærmeste marina kan ta den i dyno benken og måle effekt på utgående aksel når du har fått kjørt den inn skikkelig, jeg gjorde dette med påhenger en gang og fikk konstatert effekttap som et par driftstimer senere viste seg å være en tæreskade i blokka.

Båt er ren under (ja, det er samme bunnstoff som før). De som har montert ny motor/drev sier dette er i nøyaktig samme høyde som før.

Forhandler har som sagt slått fast at effekt mangler, det som gjenstår er å finne ut hvorfor.....

Ellers er status nå at importør er på banen. De mener at tenning og dyser må sjekkes mer. Forhandler venter på nye pluggledninger og ny fordeler, samt en ny dyse. De skal nå bytte tenningsdelene og sjekke dysene , så får vi se.....

Redigert av bavariaeier (see edit history)

Heller ikke den dagen fant de noen feil.

Før helgen skulle de sjekke kompresjon, men det fikk de ikke til....

Da var også forhandler enig i at nok var nok og rekvirerte ny motor. Den skulle ankomme onsdag.

Da vi i dag skulle sjekke hvordan det lå ann ift motorbyttet sier forhandler at de nå (etter ønske fra importør) istedet skulle prøve med drev med utveksling 1.62..... Dette selv om forhandler selv sier motor mangler effekt (og senest på fredag ifm bestilling av ny motor var helt sikker på at det var denne det var noe galt med). (Videre er utveksling på både 1.81 og 1.47 er forsøkt uten særlig forskjell) Dette nye drevet skal ankomme fredag om 2 dager.

Heller ikke den dagen fant de noen feil.

Før helgen skulle de sjekke kompresjon, men det fikk de ikke til....

Da var også forhandler enig i at nok var nok og rekvirerte ny motor. Den skulle ankomme onsdag.

Da vi i dag skulle sjekke hvordan det lå ann ift motorbyttet sier forhandler at de nå (etter ønske fra importør) istedet skulle prøve med drev med utveksling 1.62..... Dette selv om forhandler selv sier motor mangler effekt (og senest på fredag ifm bestilling av ny motor var helt sikker på at det var denne det var noe galt med). (Videre er utveksling på både 1.81 og 1.47 er forsøkt uten særlig forskjell) Dette nye drevet skal ankomme fredag om 2 dager.

I dag ble drev med 1.62 montert.

Ikke overraskende ingen bedring...

Med ballistic 23 oppnår båt med 1 person kun 3600 o/min og 37 knop

Med mirage 21 oppnår båt med 1 person 4500 o/min og 43 knop.

Min f-23 er målt til 46 knop på gps med 262mag. Drevutveksling er 1,62. Propell 14 1/4 *23 ballistic. Skal være litt mer å gå på også men det er en 15 år gammel motor da....

Hvor mange o/min får du da?

Du har også 220hk?

Vi har som sagt ny motor med samme utveksling og samme propell. Vi får som du ser bare 37 knop....

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...