DieselDahl Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Den er jo grei den men den beregner ikke effektbehovet. Det gjør min kalkulator, og den sier ca. 140hk. Det er ingen tvil om at motoren ikke yter det den skal. Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 (redigert) Hvilke data laster du inn i din kalkulator? Kanskje trådstarter har glemt å ta opp badestigen? Redigert 24.Juni.2013 av Audiquattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Hehe, badestigen slår seg nok opp av seg selv når du kommer opp i fart. Jeg legger inn propellerdiameter, pitch, turtall, girutveksling og fart. Da får du en utregnet effekt og slipprosent. Så kan tallene vurderes om er realistiske, litt endring i fart gir stor endring i effekt . Du trenger da å vite hva effektbehovet for den aktuelle båten er i en gitt hastighet så kan dette benyttes til å finne passende propellerstigning. Forskjellen fra ovenstående kalkulator er at diameteren er med slik at tverrsnittet av vannsøylen beregnes og med den relative hastigheten på denne får man utregnet thrust. Videre blir effekten beregnet vha thrust og propellerturtall. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Min f-23 er målt til 46 knop på gps med 262mag. Drevutveksling er 1,62. Propell 14 1/4 *23 ballistic. Skal være litt mer å gå på også men det er en 15 år gammel motor da.... Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 (redigert) 4400 rpm, 46 knop og 1,62 drevutveksling gir en slip på ca 10 prosent. Du har ikke mye å hente på å bytte propell med tanke på topphastighet ivertfall. Prøvde forøverig å finne noen foreklede formler for utregning av effektbehov opp mot båtens våtareal og hastighet. Lite å finne. Redigert 24.Juni.2013 av Audiquattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 På en planende båt klarer du ikke å beregne effektbehov, det må prøves. Og hvis vi forutsetter at denne motoren har omtrent flat effektkurve mellom 4400 og 4800 skal du oppnå 4800 for å få maks hastighet. Men det krever ideelle testforhold. Jeg har satt opp min motor til å makse på ca 5300-5500 og regner med noe høyere toppeffekt. Jeg taper moment på lave turtall men med 6,3 liter burde det holde allikevel. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Hansen Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Jeg er enig med trådstarter i at nevnte båt bør gå bedre enn foreløpig oppnådd fart. Hvis båten er ren under, samme bunnstoff er brukt som tidligere og man er sikker på at drev er montert i korrekt høyde tror jeg også at man ikke oppnår full effekt fra motor. Når den blir skikkelig innkjørt vil den jo gå noe bedre, men ikke 10 knop ekstra. Kan du ikke spørre pent om nærmeste marina kan ta den i dyno benken og måle effekt på utgående aksel når du har fått kjørt den inn skikkelig, jeg gjorde dette med påhenger en gang og fikk konstatert effekttap som et par driftstimer senere viste seg å være en tæreskade i blokka. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 http://www.vicprop.com/planing_size.php?action=calculate Denne går det an å forsøke men man må selv legge inn en konstant for hvor lettdrevet skroget er og det blir jo gjetning. Hvor får du testet motoreffekten Arne Hansen? Sitér dette innlegget Link to post
Arne Hansen Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Jeg brukte bat Holm i Halden. Har ikke de fleste store marinaer en dynobenk til å måle effekt på utgående Aksel? Jeg vet forøvrig ikke hva som forventes av effekttap igjennom drevet. Men det hadde vært artig om noen kunne skrive litt løst og fast om hvor mye energi som vanligvis forsvinner mellom svinghjul og propell. Dette med dynobenk har jo vært et stort tema for dem med Mercury motorer som går dårligere etter 1 år og som har fått til svar fra importør at sånn er det bare. Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Virkningsgraden på et drev ligger visst normalt i området 0,6-0,7. For fast aksling i området 0,95-0,98. Så kommer propellvirkningsgraden i tillegg. Den finner man med kalkulatoren jeg linket til. Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 (redigert) Vår Stormway F 23 med 220 hk MPI og ballistic propell klarer 46 knop på GPS. Men Stormway er muligens noe tyngre enn de gamle som ble produsert som Hydrolift. Ja, det er en vektforskjell (hydrolift f23 er lettere enn senere stormway båter og har oppgitt noe høyere toppfart) uten at jeg er sikker på hvor mye vektforskjellen utgjør. Den er jo grei den men den beregner ikke effektbehovet. Det gjør min kalkulator, og den sier ca. 140hk. Det er ingen tvil om at motoren ikke yter det den skal. Ja, forhandler sier også at motoren ikke yter som den skal. Jeg er enig med trådstarter i at nevnte båt bør gå bedre enn foreløpig oppnådd fart. Hvis båten er ren under, samme bunnstoff er brukt som tidligere og man er sikker på at drev er montert i korrekt høyde tror jeg også at man ikke oppnår full effekt fra motor. Når den blir skikkelig innkjørt vil den jo gå noe bedre, men ikke 10 knop ekstra. Kan du ikke spørre pent om nærmeste marina kan ta den i dyno benken og måle effekt på utgående aksel når du har fått kjørt den inn skikkelig, jeg gjorde dette med påhenger en gang og fikk konstatert effekttap som et par driftstimer senere viste seg å være en tæreskade i blokka. Båt er ren under (ja, det er samme bunnstoff som før). De som har montert ny motor/drev sier dette er i nøyaktig samme høyde som før. Forhandler har som sagt slått fast at effekt mangler, det som gjenstår er å finne ut hvorfor..... Ellers er status nå at importør er på banen. De mener at tenning og dyser må sjekkes mer. Forhandler venter på nye pluggledninger og ny fordeler, samt en ny dyse. De skal nå bytte tenningsdelene og sjekke dysene , så får vi se..... Redigert 25.Juni.2013 av bavariaeier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Da er pluggledninger og fordeler byttet. Ifølge forhandler ingen forskjell. I morgen skal de sjekke dyser... Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 3.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 Heller ikke den dagen fant de noen feil. Før helgen skulle de sjekke kompresjon, men det fikk de ikke til.... Da var også forhandler enig i at nok var nok og rekvirerte ny motor. Den skulle ankomme onsdag. Da vi i dag skulle sjekke hvordan det lå ann ift motorbyttet sier forhandler at de nå (etter ønske fra importør) istedet skulle prøve med drev med utveksling 1.62..... Dette selv om forhandler selv sier motor mangler effekt (og senest på fredag ifm bestilling av ny motor var helt sikker på at det var denne det var noe galt med). (Videre er utveksling på både 1.81 og 1.47 er forsøkt uten særlig forskjell) Dette nye drevet skal ankomme fredag om 2 dager. Sitér dette innlegget Link to post
stjernen 2 Svart 3.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 hva er egentlig meningen med og ligge og kjøre i over 40 knop? Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 4.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 hva er egentlig meningen med og ligge og kjøre i over 40 knop? Fint om du tar slike avsporingsdiskusjoner i en egen tråd. Her prøver jeg å finne ut hva som er galt. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 4.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 hva er egentlig meningen med og ligge og kjøre i over 40 knop? Det gir f.eks. Dobbelt rekkevidde per dag ift å kjøre i 20 knop og fire ganger ift å kjøre i ti knop. Planende båter er ment å gå i planingsfart. Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 5.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2013 Heller ikke den dagen fant de noen feil. Før helgen skulle de sjekke kompresjon, men det fikk de ikke til.... Da var også forhandler enig i at nok var nok og rekvirerte ny motor. Den skulle ankomme onsdag. Da vi i dag skulle sjekke hvordan det lå ann ift motorbyttet sier forhandler at de nå (etter ønske fra importør) istedet skulle prøve med drev med utveksling 1.62..... Dette selv om forhandler selv sier motor mangler effekt (og senest på fredag ifm bestilling av ny motor var helt sikker på at det var denne det var noe galt med). (Videre er utveksling på både 1.81 og 1.47 er forsøkt uten særlig forskjell) Dette nye drevet skal ankomme fredag om 2 dager. I dag ble drev med 1.62 montert. Ikke overraskende ingen bedring... Med ballistic 23 oppnår båt med 1 person kun 3600 o/min og 37 knop Med mirage 21 oppnår båt med 1 person 4500 o/min og 43 knop. Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 5.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2013 Min f-23 er målt til 46 knop på gps med 262mag. Drevutveksling er 1,62. Propell 14 1/4 *23 ballistic. Skal være litt mer å gå på også men det er en 15 år gammel motor da.... Hvor mange o/min får du da? Du har også 220hk? Vi har som sagt ny motor med samme utveksling og samme propell. Vi får som du ser bare 37 knop.... Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 6.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2013 Han fikk 4400 rpm. Oppga det i en annen tråd. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 10.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2013 Har 4400-4500 maks. Med 21 pitch fikk jeg 5000 + men mye slipp på propell. Kan ikke yte det den skal motoren din.Ellers må båten din være mye tyngre enn normalt. Du skal vertfall ha rett drev/utveksling nå i forhold til motor. Må også spørre hvorfor de ikke fikk til å måle komp.??? Sitér dette innlegget Link to post
Leve Norge Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Hydrolift f23- oppnår kun 40 knop. Hva er galt? Ja hva er galt. Garantert ikke noe med motoren eller båten. Det gale er brukeren som ikke har åpnet kranen til selvlenseren. Kjører du med stengt selvlenser på denne båten gjør den nøyaktig 40 gps knop. Åpner du selvlenseren, gjør den 50. Sitér dette innlegget Link to post
Strå Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Sitér dette innlegget It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong Link to post
Ronny S B Svart 18.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 Min F 23 med mercruiser 4,3 v6, Paserete 50 knop med rpm 4900 i dag med sjø Max rpm 5400 usikker på knop da. super båt Sitér dette innlegget Link to post
Baffin Svart 18.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 Hg c K Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 5.August.2013 Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 Hvordan gikk d her? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.