Jump to content

Hydrolift f23 med mercruiser 4.3, oppnår kun 40 knop. Hva er galt?

bavariaeier

Recommended Posts

• 3 måneder senere...
Det gale er brukeren som ikke har åpnet kranen til selvlenseren. Kjører du med stengt selvlenser på denne båten gjør den nøyaktig 40 gps knop. Åpner du selvlenseren, gjør den 50.

Ikke nødvendigvis selvlenseren som må åpnes. Poenget er at du må ventilere steppet helt akter på en eller annen måte, ellers går båten 10 knop saktere på grunn av vakuum effekten av det uventilerte steppet. På F26 og f29 blir dette ventilert gjennom selvlenseren, tror jeg, uten å ha sjekket.

Ved motorbyttet har sikkert denne ventileringen blitt klusset med, slik at steppet ikke fikk luft etter byttet. Dette var det ingen som skjønte, og derfor byttet man alle deler på en ny motor,-men til ingen nytte. Slik kan det gå når man ikke har peiling på båt.

• 6 måneder senere...

Min F 23 med mercruiser 4,3 v6, Paserete 50 knop med rpm 4900 i dag med sjø

Max rpm 5400 usikker på knop da.

super båt

Hei...gammal post men aktuell enda..

Har samme opplegget som deg,men hva er egentlig max turtall på oppsettet (4,3 V6) uten at motoren ryker fortere enn normalt?

Syntes 4500 o/min. føltes litt høy ang.skånsom behandling av motoren...? :blush:

Maks turtall varierer litt etter årsmodell og versjon. Noen skal med riktig propell oppnå 4200-4600, andre skal oppnå 4400-4800. Endel V8'ere skal opp i 4800-5200. Det skal stå et sted på motoren, vanligvis på dekselet over flammedemperen.

Skal du teste toppfart bør båten være tømt for unødig vekt, særlig foran. Dreggen tar du ut av dreggkassa og legger bak. Det bør være litt krusninger, ikke dødstille. Det "luftsmører" skroget. Prøv deg fram med trimmen.

Maks turtall varierer litt etter årsmodell og versjon. Noen skal med riktig propell oppnå 4200-4600, andre skal oppnå 4400-4800. Endel V8'ere skal opp i 4800-5200. Det skal stå et sted på motoren, vanligvis på dekselet over flammedemperen.

Skal du teste toppfart bør båten være tømt for unødig vekt, særlig foran. Dreggen tar du ut av dreggkassa og legger bak. Det bør være litt krusninger, ikke dødstille. Det "luftsmører" skroget. Prøv deg fram med trimmen.

Hei igjen DieselDahl...setter pris på din kunnskap og at du deler denne !

Har selv en "liten" 4,3 LX motor 96 modell var dette vel vi kom frem til sist.

Skulle ønske meg en annen løsning enn forgaser,men motoren går fint og tar imot gas i neutral meget kjapp og bra i hvert fall...

Hvor lenge lever sånne gamle LX motorer ? Når en passer på olje etc.selvfølgelig...

Skulle du byttet motor og alpha 1 drevet ?

Dumt spørsmål,klart du skulle/har gjort det..

Nei, si det. Hvis det virker kan du jo bare bruke båten. Skal gjøre 48-49 knop med denne motoren når alt er i orden. Holdbart er det, en kollega byttet ut en som hadde gått 2500 timer. Like god som ny men han fikk et kjempebra tilbud på en VP D3 og fikk solgt bensinmotoren for blodpris Inkl. installasjon hos den nye lykkelige eier!

Jeg byttet motor fordi den som satt der var et vrak. Bygde ny 383 men det har vært noen utfordringer. Det er på denne tidlige årsmodellen ikke plass til varmeveksleren på V8'er og servopumpen tok også i motorlokket. En stående VP varmeveksler hadde gått og det kan hende det blir til det. Hadde havari på den første motoren som jeg kjøpte av en kjeltring og ble frastjålet drevet.... men jeg gir meg ikke.

• 2 år senere...

Dette blir jo bare rarere og rarere....  :crazy:

Er denne båten veid ? 

En fra Tvedestrand som driver med båtrace fortalte meg at dersom et skrog ikke var plant så kunne det forsvinne mange knop. Han brukte som eksempel en Smuggler 21 som ble rettet i bunnen og økte mange knop selv om den var moderat motorisert.

Kan det være en ide å sjekke om bunnen er plan/rett ?

Redigert: Beklager, glemte et øyeblikk at den gikk ok med den opprinnelige motoren...

Redigert av dieselfan (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...