DieselDahl Svart 16.August.2013 Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 Hadde vært hyggelig om trådstarter ville fortelle oss hva som var feil, Kanskje en ny ECU gjorde susen? Sitér dette innlegget Link to post
Leve Norge Svart 6.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2013 Det gale er brukeren som ikke har åpnet kranen til selvlenseren. Kjører du med stengt selvlenser på denne båten gjør den nøyaktig 40 gps knop. Åpner du selvlenseren, gjør den 50. Ikke nødvendigvis selvlenseren som må åpnes. Poenget er at du må ventilere steppet helt akter på en eller annen måte, ellers går båten 10 knop saktere på grunn av vakuum effekten av det uventilerte steppet. På F26 og f29 blir dette ventilert gjennom selvlenseren, tror jeg, uten å ha sjekket. Ved motorbyttet har sikkert denne ventileringen blitt klusset med, slik at steppet ikke fikk luft etter byttet. Dette var det ingen som skjønte, og derfor byttet man alle deler på en ny motor,-men til ingen nytte. Slik kan det gå når man ikke har peiling på båt. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 7.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2013 På en F-23 har ikke selvlensingen noe med steppet å gjøre.....så det er ikke så mye å ta feil av.... Sitér dette innlegget Link to post
Haa- Svart 7.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2013 Dette skjønte ikke jeg heller noe av. Selvlenseren går ut gjennom akterspeilet ca i vannlinjen. Ingen luftsmurte stepp på en F-23... Sitér dette innlegget Link to post
23 fot Svart 29.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2014 Min F 23 med mercruiser 4,3 v6, Paserete 50 knop med rpm 4900 i dag med sjø Max rpm 5400 usikker på knop da. super båt Hei...gammal post men aktuell enda.. Har samme opplegget som deg,men hva er egentlig max turtall på oppsettet (4,3 V6) uten at motoren ryker fortere enn normalt? Syntes 4500 o/min. føltes litt høy ang.skånsom behandling av motoren...? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2014 Maks turtall varierer litt etter årsmodell og versjon. Noen skal med riktig propell oppnå 4200-4600, andre skal oppnå 4400-4800. Endel V8'ere skal opp i 4800-5200. Det skal stå et sted på motoren, vanligvis på dekselet over flammedemperen. Skal du teste toppfart bør båten være tømt for unødig vekt, særlig foran. Dreggen tar du ut av dreggkassa og legger bak. Det bør være litt krusninger, ikke dødstille. Det "luftsmører" skroget. Prøv deg fram med trimmen. Sitér dette innlegget Link to post
23 fot Svart 30.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2014 Maks turtall varierer litt etter årsmodell og versjon. Noen skal med riktig propell oppnå 4200-4600, andre skal oppnå 4400-4800. Endel V8'ere skal opp i 4800-5200. Det skal stå et sted på motoren, vanligvis på dekselet over flammedemperen. Skal du teste toppfart bør båten være tømt for unødig vekt, særlig foran. Dreggen tar du ut av dreggkassa og legger bak. Det bør være litt krusninger, ikke dødstille. Det "luftsmører" skroget. Prøv deg fram med trimmen. Hei igjen DieselDahl...setter pris på din kunnskap og at du deler denne ! Har selv en "liten" 4,3 LX motor 96 modell var dette vel vi kom frem til sist. Skulle ønske meg en annen løsning enn forgaser,men motoren går fint og tar imot gas i neutral meget kjapp og bra i hvert fall... Hvor lenge lever sånne gamle LX motorer ? Når en passer på olje etc.selvfølgelig... Skulle du byttet motor og alpha 1 drevet ? Dumt spørsmål,klart du skulle/har gjort det.. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 30.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2014 Nei, si det. Hvis det virker kan du jo bare bruke båten. Skal gjøre 48-49 knop med denne motoren når alt er i orden. Holdbart er det, en kollega byttet ut en som hadde gått 2500 timer. Like god som ny men han fikk et kjempebra tilbud på en VP D3 og fikk solgt bensinmotoren for blodpris Inkl. installasjon hos den nye lykkelige eier! Jeg byttet motor fordi den som satt der var et vrak. Bygde ny 383 men det har vært noen utfordringer. Det er på denne tidlige årsmodellen ikke plass til varmeveksleren på V8'er og servopumpen tok også i motorlokket. En stående VP varmeveksler hadde gått og det kan hende det blir til det. Hadde havari på den første motoren som jeg kjøpte av en kjeltring og ble frastjålet drevet.... men jeg gir meg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 1.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2014 Min cobra på 2,2tonn og 30fot fra rot til spiss gjør 40kn på gps med en 225hk utenbords så det er helt klart at det er noe galt med motoren din. Ser at tråden er gammel, men håper det ordnet seg:-) Sitér dette innlegget Link to post
Rabbholmen Svart 3.November.2016 Link til dette innlegget Svart 3.November.2016 (redigert) Hei. Det var eg som monterte denne motoren. (4.3 220hk). Men lurer på hvor det er målt 220hk. For den er mye dauere en 4.3 forgasser Redigert 3.November.2016 av Rabbholmen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 4.November.2016 Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 Denne båten skal oppnå 48knop med denne motoren (4,3 Vortec) med fireports forgasser eller MPI. Har motoren en toports gasser eller TBI yter motoren omtrent 15 hester mindre så da får du en knop eller to mindre. Mangler du ti knop er det noe galt. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.November.2016 Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 Hvor mye effekt vil MPI varianten kunne redusere seg selv med som følge av lavt oktantall/gammel bensin ? Kan noen forklare hovedtrekkene ? (Som nicket mitt indikerer er jeg ikke akkurat bevandra i bensinverden med et lite unntak for 2T påhengere ) Sitér dette innlegget Link to post
Rabbholmen Svart 5.November.2016 Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 Denne båten skal oppnå 48knop med denne motoren (4,3 Vortec) med fireports forgasser eller MPI. Har motoren en toports gasser eller TBI yter motoren omtrent 15 hester mindre så da får du en knop eller to mindre. Mangler du ti knop er det noe galt. Sitér dette innlegget Link to post
Rabbholmen Svart 5.November.2016 Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 Det ble skiftet motor igjen for den andre ikkje gikk bedre enn 41knopp. Ble ingen forandring med ny motor? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 (redigert) Dette blir jo bare rarere og rarere.... Er denne båten veid ? En fra Tvedestrand som driver med båtrace fortalte meg at dersom et skrog ikke var plant så kunne det forsvinne mange knop. Han brukte som eksempel en Smuggler 21 som ble rettet i bunnen og økte mange knop selv om den var moderat motorisert. Kan det være en ide å sjekke om bunnen er plan/rett ? Redigert: Beklager, glemte et øyeblikk at den gikk ok med den opprinnelige motoren... Redigert 6.November.2016 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Hei. Det var eg som monterte denne motoren. (4.3 220hk). Men lurer på hvor det er målt 220hk. For den er mye dauere en 4.3 forgasserDette er oppgitt motoreffekt. Propellakseleffekt er vel 3-5% lavere men dette er av akademisk interesse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.