Rinkerboy Startet 19.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2013 (redigert) Hei, noen tips hvordan jeg enkelt kan rense diesel for grums ? Er en nylonstrømpe nok ? Redigert 19.Juni.2013 av Rinkerboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 19.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2013 Hvor mye er det snakk om? Jeg ville tappet det over i en gjennomsiktig tønne, latt det stå noen dager også tatt en hevertslange og tappet fra toppen og nedover, stopp før du kommer til grumset Hvis det er snakk om mindre kvantum ville jeg heller kjøpt ny diesel Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 19.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2013 Ha det på et fat med litt vann i. Vent til vinteren når den holder femten minusgrader. Da tapper du av ren diesel uten vann. Sitér dette innlegget Link to post
Rinkerboy Svart 19.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2013 Den ser grønn og fin ut, snakk om 150 liter. Hva med å trakte det gjennom en nylonstrømpe ? Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 19.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2013 Tror han tenkte på en litt hurtigere måte hehe ! Pump det mellom filter,og sett det på kanner. Så venter du en dag,så det siste grumset legger seg,så hevert/el fra toppen av kannen og pump rolig når du nærmer deg slutten.De siste dl på kannene hadde jeg kastet !! Har du el pumpe så ville jeg brukt filter både ut og inn av tank,kan jo sette filter på hevert også da så klart. Er det mye jern spon/metallrester så kan du teipe en magnet under kanna,så går prosessen fortere hehe ! Kan jo kjøre igjennom filter til du er fornøyd da og tilsette litt alron !Så blande det med annen ren diesel ! Men det er veldig hurtigløsning !! Sitér dette innlegget Link to post
Rinkerboy Svart 19.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2013 Hvvordan pumpe mellom filter ? Mener du å koble på et finfilter ? Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 19.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2013 (redigert) Ja ville brukt så fine fint filter jeg kunne,gjerne disse gjennomsiktige ! Så kan du følge med å se om det samler seg opp dritt i filteret,og evt rengjøre det eller bytte. Med pumpe mener jeg om du har en liten eletrisk disel pumpe el lign du kan pumpe det ut med,da vil det gli lettere gjennom filtrene ! Fra en tank til en annen ! Ikke så lett med hevert og filtre,blir jo litt motstand ! Men alt er mulig ... Redigert 19.Juni.2013 av Dioden ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 19.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2013 En filtduk oppi ei stor trakt fungerer fint og bedre enn nylonstrømpe. Alternativt bruke en avdanket filthatt. Sett fatet på skrå så vannet legger seg på ene siden. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2013 (redigert) dette er det som brukes http://www.maritim.no/bensintrakt-mr-funnel-std-18-9-l-min- http://www.maritim.no/motor-styring/drivstoffsystem/trakter/bensintrakt-mr-funnel-cond-18-9-l-min- http://www.mrfunnel.com/Mr._Funnel/Home.html Redigert 19.Juni.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Fusebox Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 (redigert) Jeg filtrerte noe gammel diesel i går. Den ble tappet av tanker som ble renset for flere år siden. Jeg tenkte meg ikke så mye om da jeg også heiv oppi masse slam og seig guffe, ville bare ha det bort. Nå hadde det stått i garasjen i 4 år, og jeg kjøpte en bensinslange på Biltema (elendig belgpumpe!) og enkelt bensinfilter med 8mm stusser. Lot det bare renne med hevert ned i en annen tank. Ble greit nok det, men skal bare bruke det på en Webasto og ville nok ikke hatt det tilbake i båten. Skal du filtrere ordentlig, så kjøp en Marco dieselpumpe og en billig 10 micron eller finere filterløsning. Tapp av først etter noen uker, så er grumset og det meste av vannet i bunnen av beholderen. Hold slangen godt over bunnen, og deponer den nederste delen av dieselen. Redigert 21.Juni.2013 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.