Jump to content

HJELP Tur Oslo - Skien med gammel skøyte

bsrui

Recommended Posts

Hei!

vi er en kompisgjeng som har kjøpt en skøyte på 32 fot som planlegger en tur fra oslo til skien.

Det vi lurer på er hvor lang tid en sånn tur vil tamed en båt med maksfart 8 knop.

Vi planlegger å kjøre 8-12 timer hver dag. tror dere dette kan gjennomføres?

Noen med erfaring fra løypa som har noe innspill om stoppeplasser, etc

BÅTBÅTBÅTBÅTBÅTBÅT

Guest Avmønstret#

Med ei gammel skøyte ville jeg gått når det var flatt hav, og da ville jeg gått kortest mulig vei og mest mulig direkte for å redusere overfarten i både strekning og tid. Og jeg ville hatt gummibåt med motor på slep, samt nødvendig kommunikasjonsutstyr i tilfellerottefelle. (Navigasjonsutstyr er en selvfølge..).

Det jeg ikke ville gjort var å legge en rute med finmanøvrering tettest mulig land og mange overnattinger, dvs til/fra kai, inn ut havner osv.

8 knop hørtes mye ut, hadde beregnet mye lavere snittfart hvis 8 knop er "max marsjfart". Uansett et greit strekk å gå på en dag. Ingen grunn til å dele dette opp med mindre det er for kosens skyld.

Begynn når sola står opp, da er det ofte som stillest på havet, dvs i 3 tiden på natta så er dere i Skien etter lunsj og før middag samme dag.

------------------

Flatt og åpent hav er en fordel, da har dere tid på dere hvis noe må gjøres med motor osv og dere slipper å komme opp i stressende situasjoner generelt pga andre båter, navigasjon, manøvrering osv. Og skulle skuta synke så slipper dere å bruke resten av livet for å betale opprydding fordi skøyta sank ved landstedet til Montebello Tjohei.

"Bare" gå godt på utsiden av Færder, Svenner, Rakkebåene, Tvistein, inn Langesundsfjorden, Dypingen, så er dere i Frierfjorden og har "home free" opp til Skien.

Om skuta har dårlig manøvreirngsevne eller motoren ikke er helt "stødig" ville jeg valgt å gå inn Helgeroafjorden og opp mot Skien den veien i stedet da Dypingen er smal og skipene fra Frierfjorden kommer kjapt og nært gjennom og de har ingen plass å styre unna om dere ligger og driver midt i leia.

---------------------

Så om dere vil gjøre det enklest og kjappest mulig for dere selv. Vent på sikkert og godt vær og gå absolutt i åpent hav fremfor å knote rundt i skjærgården om dere er utrygg på skuta. Legg navigasjonsplaner for å kunne søke ly langs ruta i tilfelle værendringer. Dvs legg punkt utenfor potensielle innseilinger til diverse havner.

Meget bra råd fra Pinkvin her!!!

Har selv gått fra Oslo til Kristiansand med 50 fot skøyte fra 1947 med original motor,

Turen tok 32 timer i ren gangfart (6,5knop) og pga havari brukte vi 2 overnattinger.

Er det noen av dere ombord som har erfaring med slike gamle båter?

Har du litt mer info rundt båt og motor? Bilder?

Mvh

Trond

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...