NilsPils Startet 20.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2013 Jeg er blitt forespurt av en venn om litt hjelp med en fin gammel trebåt. Dette er en seilskøyte fra 1981 med skrog og overbygg og detaljer i massiv eik og mahogny. Treverket er i god forfatning uten råte, men ganske furet og oppsprukket i overflaten og er neppe noe godt grunnlag for lakkering. Se bildene. Faktisk ser det ut til at treverket holder seg forbausende godt som det er. Jeg er skeptisk til overflatebehandling som tetter sprekker og porer her da det kan hindre utlufting og tørking av veden. Men for utseendets skyld vil jeg gjerne ha kommentarer og forslag. På Tora bruker jeg selv Owatrol D1 + D2 med godt resultat, men det blir kanskje feil her? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
ksnes Svart 20.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2013 Eg vil klart anbefale coelan, eller xtreemcoat som det vel heiter no. Det ville sannsynlig passe svært godt på denne båten og holde i mange år. Problemet er at det er tidkrevande å legge på, og ganske dyrt (og litt omdiskutert)... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2013 Jeg sverget tidligere til Owatrol, men har etter hvert kommet til at Benarolje er enklere å påføre og har betydelig lengre levetid. Så jeg ville ha slipt ned og behandlet med 5-6 strøk Benar UVR, de første strøkene tynnet noe med white spirit. Men selvsagt ikke på teakdekket da, bare rekker, lukekarmer og dollbord... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 20.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2013 (redigert) Takker for tips så langt, men tar gjerne mot mer. Min erfaring sier at Owatrol er ganske enkelt å påføre. Men jeg er redd for å gjøre noe som kan bli for tett her. Til sist blir det å diskutere saken med båteier som får avgjøre. Jeg kommer kanskje til å foreslå at vi gjør noen tester først. Redigert 20.Juni.2013 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Artekno Svart 20.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2013 Har ikke så god erfaring med benar. Lett å legge, men løsnet også lett, var utsatt ved mekanisk påvirkning og det ble bobler i solvarmen. Men en tynn olje innvendig syns jeg en god lakk er det beste utvendig. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.