Jump to content

Dregg på steinbunn, tips?

jarlemann

Recommended Posts

Heisan, trenger litt råd og tips fra de erfarne :)

Vi er for det meste på dagsturer og da finner vi oss som regel en fin holme. Det er steinbunn ca 90% av gangene vi dregger.

Bruker utelukkende paraplydregg uten kjetting, og til nå har det gått greit med ett unntak der vi la oss på en idiotisk plass og en stor halvplaner kom forbi i perfekt bølgefart. Det var heller ikke meg som sjekka at dreggen satt før vi hoppa i land den gangen.

Nå har vi fått oss en dobbelt så tung båt (1400kg ca), og følelsen jeg fikk den ene ganga dreggen løsna og båten slo mot steinene sitter plutselig veldig friskt i minne :)

Så, hvordan dregger dere opp mot steinbunn når dere skal i land på en holme?

Om du ikke har plass, eller ikke vil investere i anker/winch/kjetting som jo er det beste, burde det fungere bra med en 10kg paraplydregg og 5m kjetting, evt. 10-15 meter blytau. Mange som også ikke slipper ut nok tau / kjetting når de ankrer. Jeg bruker alltid slippe ut 2 - 3 ganger dybden der ankeret slippes avhengig av bunn-, vær- og bølgeforhold.

Kjenn etter at dreggen sitter skikkelig & bruk daumann på tauet.

Det er garantert en drøss her inne som mener paraplydregg er ubrukelig, men sitter den på stengrunn så sitter den...

På den andre siden får man bruce kopi ankere på Biltema for noen hundrelapper som gir relativt godt feste på alle bunnforhold. En 7,5 kg er passelig til din båt.

En daumann er helt suverent, demper rykkene i tauet og holder baugen et passe stykke ut fra svaberget. Jeg fortøyer aldri til svaberg uten daumann.

Min daumann er en betongblokk støpt i en plastkanne, tipper volumet er på snaut to liter. Setter en rustfri sjakkel på denne og firer den ut 4-5 meter fra hekken med et tynt tau før den festes til kryssholtet. Holder min båt på nesten 4 tonn godt klar av svaberget og demper godt, utrolig nok. Den veier sikkert ikke mer enn 3 kg, men effekten er imponerende....

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Kjenn etter at dreggen sitter skikkelig & bruk daumann på tauet.

Det er garantert en drøss her inne som mener paraplydregg er ubrukelig, men sitter den på stengrunn så sitter den...

På den andre siden får man bruce kopi ankere på Biltema for noen hundrelapper som gir relativt godt feste på alle bunnforhold. En 7,5 kg er passelig til din båt.

Min erfaring er at på Steinbunn så er det faktisk paraplydreggen som sitter best.

Personlig prøver jeg å unngå ankring på steinbunn mest mulig da. For det første kan det være kilent å få feste, og for det andre risikerer du å få ett feste du ikke blir kvitt når du skal dra... :lipseal: ...

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Daumann skal sannelig prøves! Vil det holde med en spylerkannedunk på 5l som jeg fyller full av sand og så resten med vann? Hmm burde kunne finne noe med mindre volum da jeg ikke har sååå mye plass i båten.

Jeg er usikker på om jeg har fått med blytau i båten forresten. Syntes det virka tungt i forhold til det jeg brukte i den gamle. Hvis jeg har blytau, holder det evt?

Må ut å prøve i dag, er jo skikkelig fint vær og :)

Så lenge det har litt vekt og et øye som du kan feste en sjakkel i så fungerer det! I verste fall kan du finne en stein i stranda og putte den i et handlenett f.eks. Men en slik daumann i bly er ikke dumt, den blir både liten og tung...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Nå vet jeg ikke hvor stor/tung paraply dreggen din er. Men i min gml båt hadde jeg både paraply dregg og Bruce kopi. Helt suverent oppsett. (Bruce 7, 5 / paraply 5-6? kg) brukte paraply dreggen som daumann til Bruce. Ved et par anledninger også ved forkatting. og ofte som landfeste (rundt/inne i busker hvis det ikke var bolter/trær iuthavn) eller gravd ned i sanda på stranda hvis vi var ute m jolla. skikkelig "Swiss army knife" ; ) I liten båt synes jeg det er veldig bra med ting som kan gjøre nytte på flere områder.

Trygve

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...