Joakim Brunsvik Startet 20.Juni.2013 Del på Facebook Startet 20.Juni.2013 Hjelp! for 2 år siden satt jeg på ny styresnekke med nytt ratt osv. men nå som jeg skulle ta av rattet har det lirket seg fast fullstendig. Føler jeg har prøvd alle mulige måter å få dette rattet AV!. Skrudd ut hele plata styresnekka står på. Prøvd å rive rattet opp mens jeg stod på plata uten resultater. Spent spennbånd mellom plata og ratt, også uten en eneste bevegelse fra rattet. Prøvd også imens å spraye inn litt smøreolje for syrefaste muttere. Nå ser jeg ingen utvei enn å borrre ut rattet fra styresnekka, men dette kan jo ødlegge både rattet og styresnekka, noe som er litt kostbart når dette skal monteres igjen.Tar imot tips med åpne armer! her ser dere litt av problemet.... Sitér dette innlegget Joakim Brunsvik Link to post
Big Horn Svart 20.Juni.2013 Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 Helt sikkert oksidering som har "limt" sammen delene. Noen dråper med saltsyre bør gjøre susen. Sitér dette innlegget Link to post
Joakim Brunsvik Svart 20.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 oksidering skjer også i ferskvann, sant? Sitér dette innlegget Joakim Brunsvik Link to post
Big Horn Svart 20.Juni.2013 Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 Ja! Sitér dette innlegget Link to post
Joakim Brunsvik Svart 20.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 får prøve med saltsyre litt senere idag, så kommer det en ny oppdatering når dette er prøvd ut. :) Sitér dette innlegget Joakim Brunsvik Link to post
index Svart 20.Juni.2013 Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 Skru senterskruen nesten helt inn i akslingen, kun med et par mm klaring til rattet. Ta godt spenntak i rattet, og få noen til å gi hodet på skruen et godt kakk med hammeren. Det pleier å slippe da! Om det slipper litt, skru skruen litt lengre ut og gjenta. Jeg har ennå ikke opplevd et ratt som ikke har måtte gitt etter for denne metoden... Saltsyre på aluminiumsdeler ville jeg holdt meg langt unna! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Joakim Brunsvik Svart 20.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 Skru senterskruen nesten helt inn i akslingen, kun med et par mm klaring til rattet. Ta godt spenntak i rattet, og få noen til å gi hodet på skruen et godt kakk med hammeren. Det pleier å slippe da! Om det slipper litt, skru skruen litt lengre ut og gjenta. Jeg har ennå ikke opplevd et ratt som ikke har måtte gitt etter for denne metoden... Saltsyre på aluminiumsdeler ville jeg holdt meg langt unna! Tusen takk for hjelpen Index! der smatt den av. Også et godt tips om dette gjentar seg gjennom åra. Sitér dette innlegget Joakim Brunsvik Link to post
index Svart 20.Juni.2013 Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 Se det ja! Pleier alltid å funke det! Akslingen og hullet i rattet er litt konet, så det setter seg alltid godt. Men det er ikke noe problem når man vet hvordan;-)) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gutek Svart 20.Juni.2013 Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 Er det ikke mulig å få brukt avtrekker ??????????????????????????? Sett i skruen og finn en avtrekker som passer,antagelig en med tre klør ??? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 20.Juni.2013 Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 Er det ikke mulig å få brukt avtrekker ??????????????????????????? Sett i skruen og finn en avtrekker som passer,antagelig en med tre klør ??? Nå er jo problemet løst med Index sin metode. Men joda avtrekker fungerer også utmerket, brukt det selv mange ganger, både på båt og bil. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Juni.2013 Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 Men uansett om en bruker en avtrekker eller noe annet til å sette sakene i spenn, er det det lille bestemte "kakket" av en hammer som index nevner som oftest gir resultater. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gutek Svart 20.Juni.2013 Del på Facebook Svart 20.Juni.2013 Ja,selvfølgelig,det lille eller det store "kakket" må til ,eneten det nå er et ratt eller en propell ! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Juni.2013 Del på Facebook Svart 21.Juni.2013 har selv brukt metoden index beskriver - funker fint. Noen som har tips til hva som funker å smøres på kon for å unngå at det setter seg like godt neste gang? Aluminiumspasta? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 21.Juni.2013 Del på Facebook Svart 21.Juni.2013 Litt fett på kon kan hjelpe litt. Men det vil uansett sette seg, det er jo selve poenget med en konet aksling. Avdrager er bra det, men på et ratt er det ofte vanskelig å finne feste uten å ødelegge plastdelene på rattet. Men får du godt feste så er avtrekker helt kurant. Kakket slipper du imidlertid ikke unna uansett... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.Juni.2013 Del på Facebook Svart 21.Juni.2013 Å slå/kakke/delje løs på metalldeler som sitter (for) godt er sterkt undervurdert. Man kan smøre og vri til en blir blå i trynet og så er det ofte bare et par velretta og slag med hammer som skal til. Noen ganger mye mer da men... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.