Jump to content

ratt lirket fast til styresnekka

Joakim Brunsvik

Recommended Posts

Hjelp! for 2 år siden satt jeg på ny styresnekke med nytt ratt osv. men nå som jeg skulle ta av rattet har det lirket seg fast fullstendig. Føler jeg har prøvd alle mulige måter å få dette rattet AV!.

Skrudd ut hele plata styresnekka står på. Prøvd å rive rattet opp mens jeg stod på plata uten resultater. Spent spennbånd mellom plata og ratt, også uten en eneste bevegelse fra rattet. Prøvd også imens å spraye inn litt smøreolje for syrefaste muttere. Nå ser jeg ingen utvei enn å borrre ut rattet fra styresnekka, men dette kan jo ødlegge både rattet og styresnekka, noe som er litt kostbart når dette skal monteres igjen.

Tar imot tips med åpne armer!

her ser dere litt av problemet....

bilde

Joakim Brunsvik

Skru senterskruen nesten helt inn i akslingen, kun med et par mm klaring til rattet. Ta godt spenntak i rattet, og få noen til å gi hodet på skruen et godt kakk med hammeren. Det pleier å slippe da! Om det slipper litt, skru skruen litt lengre ut og gjenta. Jeg har ennå ikke opplevd et ratt som ikke har måtte gitt etter for denne metoden...

Saltsyre på aluminiumsdeler ville jeg holdt meg langt unna!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Skru senterskruen nesten helt inn i akslingen, kun med et par mm klaring til rattet. Ta godt spenntak i rattet, og få noen til å gi hodet på skruen et godt kakk med hammeren. Det pleier å slippe da! Om det slipper litt, skru skruen litt lengre ut og gjenta. Jeg har ennå ikke opplevd et ratt som ikke har måtte gitt etter for denne metoden...

Saltsyre på aluminiumsdeler ville jeg holdt meg langt unna!

Tusen takk for hjelpen Index! der smatt den av. Også et godt tips om dette gjentar seg gjennom åra.

Joakim Brunsvik

Men uansett om en bruker en avtrekker eller noe annet til å sette sakene i spenn, er det det lille bestemte "kakket" av en hammer som index nevner som oftest gir resultater.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

har selv brukt metoden index beskriver - funker fint.

Noen som har tips til hva som funker å smøres på kon for å unngå at det setter seg like godt neste gang? Aluminiumspasta?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Litt fett på kon kan hjelpe litt. Men det vil uansett sette seg, det er jo selve poenget med en konet aksling.

Avdrager er bra det, men på et ratt er det ofte vanskelig å finne feste uten å ødelegge plastdelene på rattet. Men får du godt feste så er avtrekker helt kurant. Kakket slipper du imidlertid ikke unna uansett...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...