Jump to content

Skal kjøre båt fra Bergen og sørover-hvor bør vi stoppe?

Elmer

Recommended Posts

Jeg har ikke vært der selv, men Fitjar, nord på Stord fikk vel en eller annen utmerkelse for gjestehavnen for en stund siden.

Ellers kan jeg nevne Skrapaviken i Skjoldafjorden. Nevnt i Vi menn båt for noen år siden, og veldig hyggelig betjening/eiere.

Vil dere til en perle, kan dere svinge innom Lindøy i Ryfylke, fantastisk sted.

Austevoll, Fitjarøyene, Brandasund, Røyksundkanalen, Skudenes, Kvitsøy m.m. Mulighetene er mange. Om dere har tid til en avstikker innover Boknafjorden er Helgøysund/Nedstrand/Ombo også vel verdt et besøk. Så her er det vel bare spørsmål om hvor mye tid dere har til rådighet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Gratulerer med ny båt. Fint det gikk i boks. Håper den ikke er høyere enn 4,5m så dere kan kjøre Sprangereid-kanalen. Mandal er trivelig, Olavsundet og Ny Hellesund er vært et stopp og videre kommer perlene på en snor.

Vi ligger i Ebeltoft.

Takk, Roger! :smiley: Vi er svært spente, og gleder oss veldig! Spangereidkanalen er absolutt noe vi satser på. Kos dere videre i blide Danmark, så snakkes vi etterhvert. :smiley:

Når du først er nord for Jæren, bør du prioritere dette området.

Vi skal selv opp i Sunnhordlandbassenget i sommer, og jeg gleder meg til å tusle rundt i området rundt Bømlo og Fitjar, og se plasser som Brandasund, Espevær, Rosendal og mange andre.

Koselige Bekkjarvik i Austevoll har vi vært i. Der bare må man prøve fiskesuppen på bekkjarvikgjestgiveri.no!

Ryfylke er vel verdt noen (egentlig mange) dager. Masse fine uthavner, og kjekke gjestehavner som Helgøysund, Skartveit, Nedstrand. Alle bør én gang i sitt liv oppleve Lysefjorden. Inn og snu i Fantahålå, drikke vann fra Whiskey-fossen, se Prekestolen nedenfra, inn til Kjerag for å se Kjeragbolten og de mange basehopperne som hopper fra selve platået gjennom hele sommeren. Selv ville jeg imidlertid ikke overnattet i Lysebotn. Dårlige forhold, og ingen beskyttelse for sjø fra hurtigbåten som anløper.

En natt i Stavanger er aldri feil, med mindre det er i en helg, da. Jeg tror ikke jeg selv ville overnattet i Vågen torsdag, fredag eller lørdag. Men det er yrende uteliv også de andre dagene. I Stavanger spiser man sin fiskesuppe på fisketorget-stavanger.no, midt i Vågen. (Ja, jeg elsker fiskesuppe.) De innvidde ber om å få litt green curry i suppen sin.

Hvis du vil proviantere selv, selger Tor Bernhard og Klara på Bru kai (rett ved innseilingen til Stavanger) Norges beste reker, og de koker krabbe i hvert fall hver torsdag.. Jeg siterer like godt et innlegg fra i fjor på facebooksiden deres:

«kan informere om at i morgen fredag.då diske hu klara på keien opp et gud hendelse me skaldyr som blant annet sjøkreps stor nordsjøreke, blåskjell, garantert krabbe, krabbeklør og ferdi fylt krabbe. dette er garantert økologisk. dette kan du sjølsagt få pakket på is. hu klara lige gott at du ringe og bestille på tlf 51724155. klara opne 0900 te seine kvelde ca 1900 fredag.»

Høres det ikke godt ut? :-) Faren med å spise reker herfra er at du aldri mer vil akseptere de dvaske saltvannskokte rekene som selges overalt.

Etter å ha handlet på Bru kai kan man tusle noen hundre meter over til Lineholmane, med mange fine ankringsplasser, og brygge satt opp av Ryfylke friluftsråd. Og herfra er det heller ikke langt til Utstein kloster. Du fortøyer til Utstein Kloster Hotells brygge, og spaserer et par kilometer bort til Norges eneste bevarte middelalderkloster.

Hvis du ikke vil inn i Ryfylkebassenget må du i hvert fall innom Skudeneshavn el. Kvitsøy. Tananger er en grei havn før man tar fatt på Jæren.

God tur!

Redigert av Bjolbre (see edit history)

Espevær rett vest av Bømlo og Røvær vest av Haugesund er intet mindre enn perler !

Og Skudesnes og Kvitsøy som allerede er nevnt er også veldig kjekke havner.

Egersund er vanlig stoppested mellom jæren og lista, men i år tenkte vi å prøve Songdals strand/rekefjord istedenfor etter anbefaling i en annen tråd her.

Farsund er også fin havn, og gratis havneleie så vidt jeg husker...?

Alle disse er gjestehavner, men det er jo mange fine uthavner også.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...