Elmer Startet 20.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2013 Vi har nylig byttet skute, og har handlet bakveggbåt i Bergen. 30. juni reiser jeg og fruen opp for å ta skuta sørover. Jeg regner med at det er mange flotte steder vi bør stoppe underveis når vi først er i denne vakre delen av landets skjærgård. Så, har noe tips til oss må dere gjerne komme med de her. Sitér dette innlegget Link to post
Lego Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 Jeg har ikke vært der selv, men Fitjar, nord på Stord fikk vel en eller annen utmerkelse for gjestehavnen for en stund siden. Ellers kan jeg nevne Skrapaviken i Skjoldafjorden. Nevnt i Vi menn båt for noen år siden, og veldig hyggelig betjening/eiere. Vil dere til en perle, kan dere svinge innom Lindøy i Ryfylke, fantastisk sted. Sitér dette innlegget Link to post
Sailor75 Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 Borhaug på lista er vell verdt et besøk! Sitér dette innlegget Babord side til kai!!! Sjømannen ber ikke om medvind. Han lærer seg å seile. Link to post
JonnyF Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 Kvitsøy er virkelig verdt et besøk ! Sitér dette innlegget Bayliner 275 Ciera / Nidelv 300 Sport / Galeon 330 Fly / Princess P40 / Seaco 1030 Bayliner 3988 Link to post
Enes 44 Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 Husnes, Bekkjarvik og Røyksund er fine plasser :-) God Tur. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 Austevoll, Fitjarøyene, Brandasund, Røyksundkanalen, Skudenes, Kvitsøy m.m. Mulighetene er mange. Om dere har tid til en avstikker innover Boknafjorden er Helgøysund/Nedstrand/Ombo også vel verdt et besøk. Så her er det vel bare spørsmål om hvor mye tid dere har til rådighet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ask Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 Det er fint på Madeira:-) Ask Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 21.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 Takk så langt for nyttige tips! Skal sjekke kartet når jeg legger opp ruter, og plotte inn noen av stedene. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 (redigert) Gratulerer med ny båt. Fint det gikk i boks. Håper den ikke er høyere enn 4,5m så dere kan kjøre Sprangereid-kanalen. Mandal er trivelig, Olavsundet og Ny Hellesund er vært et stopp og videre kommer perlene på en snor. Vi ligger i Ebeltoft. Redigert 21.Juni.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
index Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 Når du legger opp ruta sørover anbefaler jeg Nyleia på vestsiden av Stord i stedet for Langenuen. Mye finere i Nyleia, og så slipper du unna nyttetrafikken... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
larss Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 Hei Hidra - Kirkehavn, Spangereid/ Båly/ Kanalen, Mandal, Ny Hellesund i Søgne kan være gode tips. God tur larss Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 21.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 Gratulerer med ny båt. Fint det gikk i boks. Håper den ikke er høyere enn 4,5m så dere kan kjøre Sprangereid-kanalen. Mandal er trivelig, Olavsundet og Ny Hellesund er vært et stopp og videre kommer perlene på en snor. Vi ligger i Ebeltoft. Takk, Roger! Vi er svært spente, og gleder oss veldig! Spangereidkanalen er absolutt noe vi satser på. Kos dere videre i blide Danmark, så snakkes vi etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
superman Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 Haugesund er jo obligatorisk mener nå jeg ;-) https://www.google.no/search?q=indre+kai&safe=off&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=xTPEUb66DZSP4gSmn4DIBQ&ved=0CDoQsAQ&biw=1920&bih=955 Sitér dette innlegget Link to post
eiaro Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 Egersund for å bunkre på folk og båt før Siragrunnen... Nam... Nysteikte pannekaker med flesk på Grøsfjeld... Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 Stikk innom Cornelius. Det blir en flott start på turen. Her er den: http://www.cornelius-restaurant.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 Dævensteike....ble litt småsulten av å se den videosnutten de hadde laget Tror vi må prøve den i sommer ja! Sitér dette innlegget Link to post
Bjolbre Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 (redigert) Når du først er nord for Jæren, bør du prioritere dette området. Vi skal selv opp i Sunnhordlandbassenget i sommer, og jeg gleder meg til å tusle rundt i området rundt Bømlo og Fitjar, og se plasser som Brandasund, Espevær, Rosendal og mange andre. Koselige Bekkjarvik i Austevoll har vi vært i. Der bare må man prøve fiskesuppen på bekkjarvikgjestgiveri.no! Ryfylke er vel verdt noen (egentlig mange) dager. Masse fine uthavner, og kjekke gjestehavner som Helgøysund, Skartveit, Nedstrand. Alle bør én gang i sitt liv oppleve Lysefjorden. Inn og snu i Fantahålå, drikke vann fra Whiskey-fossen, se Prekestolen nedenfra, inn til Kjerag for å se Kjeragbolten og de mange basehopperne som hopper fra selve platået gjennom hele sommeren. Selv ville jeg imidlertid ikke overnattet i Lysebotn. Dårlige forhold, og ingen beskyttelse for sjø fra hurtigbåten som anløper. En natt i Stavanger er aldri feil, med mindre det er i en helg, da. Jeg tror ikke jeg selv ville overnattet i Vågen torsdag, fredag eller lørdag. Men det er yrende uteliv også de andre dagene. I Stavanger spiser man sin fiskesuppe på fisketorget-stavanger.no, midt i Vågen. (Ja, jeg elsker fiskesuppe.) De innvidde ber om å få litt green curry i suppen sin. Hvis du vil proviantere selv, selger Tor Bernhard og Klara på Bru kai (rett ved innseilingen til Stavanger) Norges beste reker, og de koker krabbe i hvert fall hver torsdag.. Jeg siterer like godt et innlegg fra i fjor på facebooksiden deres: «kan informere om at i morgen fredag.då diske hu klara på keien opp et gud hendelse me skaldyr som blant annet sjøkreps stor nordsjøreke, blåskjell, garantert krabbe, krabbeklør og ferdi fylt krabbe. dette er garantert økologisk. dette kan du sjølsagt få pakket på is. hu klara lige gott at du ringe og bestille på tlf 51724155. klara opne 0900 te seine kvelde ca 1900 fredag.» Høres det ikke godt ut? :-) Faren med å spise reker herfra er at du aldri mer vil akseptere de dvaske saltvannskokte rekene som selges overalt. Etter å ha handlet på Bru kai kan man tusle noen hundre meter over til Lineholmane, med mange fine ankringsplasser, og brygge satt opp av Ryfylke friluftsråd. Og herfra er det heller ikke langt til Utstein kloster. Du fortøyer til Utstein Kloster Hotells brygge, og spaserer et par kilometer bort til Norges eneste bevarte middelalderkloster. Hvis du ikke vil inn i Ryfylkebassenget må du i hvert fall innom Skudeneshavn el. Kvitsøy. Tananger er en grei havn før man tar fatt på Jæren. God tur! Redigert 21.Juni.2013 av Bjolbre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 Espevær rett vest av Bømlo og Røvær vest av Haugesund er intet mindre enn perler ! Og Skudesnes og Kvitsøy som allerede er nevnt er også veldig kjekke havner. Egersund er vanlig stoppested mellom jæren og lista, men i år tenkte vi å prøve Songdals strand/rekefjord istedenfor etter anbefaling i en annen tråd her. Farsund er også fin havn, og gratis havneleie så vidt jeg husker...? Alle disse er gjestehavner, men det er jo mange fine uthavner også. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bjolbre Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 (...) inn til Kjerag for å se Kjeragbolten og de mange basehopperne som hopper fra selve platået gjennom hele sommeren. F.eks. disse galne jentene: http://www.nrk.no/rogaland/verdensrekord-i-kjerag-1.11092169 :-) Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 21.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 Takk alle sammen for mange gode tips! Det ser ut til å være en god blanding av naturhavner og koselige småplasser meg hyggelige serveringssteder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.