Jump to content

Sabb 2GY - hva er skruen til? Hvordan fikse kobling som slurer?


Odd Arne Roll

Recommended Posts

Skruen der er for å justere max. utslag på vridbar propell.

 

Koplingen justerer du ved å demontere dekselet foran spakene. Stram ett klikk på hver av mutrene på koplingen, drei rundt akslingen så du kommer til alle. Skift olje med det samme hvis den ikke er skiftet i år. Vanlig motorolje. Prøv igjen, om den fortsatt er slakk så strammer du et klikk til. Hvis det blir for mye, stram kun annen hver. ikke stram mer enn ett hakk av gangen, det er fort gjort å skru seg bort ellers.

 

Dette er enkle saker å skru på, ikke noe å være redd for.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tusen takk! Da prøver jeg i morgen.

 

Når jeg skrudde av dekselet til koblingen i dag kunne jeg plukke ut noe som så ut som trefliser i mellomrommet mellom koblingsplatene. Det kan også hende det ikke er tre men biter av ett eller annet materiale som kanskje har vert en nødvendig del av koblingshuset(?).

Skal det være en slags clutchplate mellom "lamellene" som kanskje har blitt spist i biter eller skal det bare være metall mot metall?

Etter jeg fjernet det jeg kunne og fant av det flisete materiale, skuret den litt mindre en før, men fremdeles ganske mye når jeg økte farten. Men før fikk jeg den opp i 3,5knop, nå fikk jeg den i 4,5knop, så noe har skjedd... Den skal gå i 8-9knop.

Ellers lurer jeg på følgende:

Når jeg ønsker å kjøre maks fart, skal jeg da ha propellen på maks vridning? Hvis ikke hvor mye vridning på maksfart og når i såfall skal jeg bruke maks vridning?

Hvordan vet jeg om den tillater for mye vridning slik at jeg må justere skruen for maks vridning?

Redigert av Odd Arne Roll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flisene er sannsynligvis fra friksjonsskiven som ligger inni kobingen.

Bruksanvisninger og delelister finnes her for gratis nedlasting: http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/contentpg.aspx?zone=10&MenuNode=634988633108996250

Typebetegnelsen på denne motoen virker spesiell. Hvis det er en to sylindret Sabb hvil jeg tro at det er en 2H ut fra type koblingshus på bildet.

Dette koblingshuset, slik jeg kjenner Sabb motorene, ble brukt på ensylindret G- og H-motor og tosylindret H-motor. To sylindret G- og J motor har større kobingshus med enten sveivomstyring eller hurtigomstyring.

 

Det er forøvrig en kurant jobb å overhale koblingen men motoren må løftes for å få ut nederste bolt i koblingshyset slik at koblingshyset kan trekkes akterover. Du må ogå ha en rørpope for å løse en stor mutter på akselen som kommer ut av pumpekassen.

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei. 2GY er ein 2G motor på 22hk som vart levert med samme kobling og propell som Sabb G og H modellane har. Dette var for at ein kunne få ein større motor i ein båt med lite rom for ein stor propell. Grunnen til at dette gikk var at 2GY modellen har ei utveksling på 1,5:1 istaden for 2:1 som dei fleste Sabb diesel motorer har. Så propellen roterer mykje hurtigare enn den gjer hos ein 2H/H/G. Du finn som nemt over informasjon om koblinga i G/H/2H bruksanvisningane. :-D

Redigert av Diesel248 (see edit history)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...