Jump to content

Tidstyrt relé landstrøm, hvor kjøpe?


Bitteliten

Recommended Posts

Denne saken på bilder (lengst til høyre med grønn lysende diode) står i 220v sentralen ombord. Den kjenner etter hvor vi får 220 v fra og åpner strømforsyningen til combien etter 8 sekunder. Svikter den mister vi 220v inn i båten, uansett kilde bilde

 

Jeg tenker at det kan være kjekt å ha en reserve ombord :-) Noen som kan tipse om steder å kjøpe?

Link to post

Elfa eller andre som leverer elektro har nok dette.

Eller hadde jeg tidligere god erfaring med timerne til Brodersen.

http://www.brodersencontrols.com/Brodersen-artikler/mx-monitoring-relays.html

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Takk for alle tips :thumbsup:

Fant ut at Elfa har disse også

 

Jeg tok en kikk på 220v tavla vår. Merket med "boiler" har vi et relé fra Finder som heter 22 22 9 012 4000. Se bilde under

bilde

Noen som kan forklare funksjonen til dette?

 

Det tidsreleet som åpner 220v inn i båten etter 8 sekunder. Hvilken funksjon har det?

Link to post

Har du 220 v inverter koblet sammen med landstrøm? Det er jo normalt i mange båter og da kan det være lurt med en forsinket innkobling av landstrøm. Vil da tro at du har et rele som legger ut inverteren i løpet av de 8 sek det tar før lanstrømmen legges inn

 

Ser at ovenfor blir feil hvis både inverter og landstrøm går gjennom samme rele

Link to post

Takk for svar. Veldig nyttig :yesnod: Etter 5 år i båten fant jeg da ut at jeg har fått feil info fra verftet. Jeg ble fortalt av dem at all 220v går via inverter, uansett strømkilde (batterier, land eller agregat). Jeg har aldri helt forstått dette, men heller ikke brydd meg så mye :smiley: Men inspirert av svarene rundt timer releet så testet jeg litt, og nå skjønner jeg hva timer releet gjør. Når inverteren er på slår releet 230 v fra inverter til landstrøm/generator etter 8 sekunder. Testet dette ved å ha mobillader på, koble til landstrøm med inverter av. Ryker dette releet vil vi da fortsatt ha 230 v ombord via inverter og batteriene kan lades med motor.

 

Det Finder rellet skjønner jeg ikke helt. Jeg tolker boiler som at det er et relé til vv berederen. Og releet står i 220 v skapet så jeg vil tro det er 220v gjennom det. Men hva gjør dette releet? Har desverre ikke koblingsskjema, og verftet er jo veldig stengt pt .... så ingen å spørre der heller.

Link to post

Mistenker at berederen varmes enten av kjølevannssløyfen eller 230V. I vår båt er det en bryter som slår på/av 230V forsyningen. Finder-reglement kan være styrt av en av/på-bryter plassert et annet sted, eller mer sannsynlig via et kontaktsett slik at berederen slås av når 230V forsyningen kommer fra inverter. Foreslår at du tester denne teorien ved å måle spenning på berederen eller dens stikkontakt når forsyning er via inverter.

Link to post

Aha, da forstår jeg tror jeg :smiley: det er en "av og på" bryter for vv berederen. Bryteren er en 12 v bryter, se bilde under. Denne slår vi av når vi kjører agregatet eller landstrøm kapasiteten er for dårlig og forbruket ellers er så stort at det ikke er kapasitet til vv berederen også (max 3000w på agregatet eller når vi deler landstrøm med mange)

 

Men hvorfor en bryter som styrer et relé? Blir da bryteren 12 v som slår inn et relé med 12 v puls som åpner/stenger 220v kursen til vv berederen?

 

Vv berederen er koblet utenom inverteren, dvs at vv berederen går på kjølevanns sløyfe fra motoren eller 220v fra landstrøm eller generator

bilde

De to sorte bryterne er hhv av/på generator (tenningsbryter) og av på vv bereder

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Hensiktene kan være flere. Estetikk, enklere tilkomst for betjening samtidig som man unngår lange lengder på de tykkelse ledningene.

Beklager, kortslutning i tankegangen. Man vil kanskje unngå å dra 230V rundt mer enn nødvendig, og så får du bryteren i samme design, den typen der tåler neppe 230V.

Tykke ledninger er det jo uansett ikke snakk om på på 230V med slike effekter.

 

Selve funksjonen er nok at rullet trekker når bryteren er på og slipper når bryteren er av.

Rullet=releet i trykkleifen sin verden

Link to post

Tja, i følge de skissene som er for Victron, (er det Victron Bitteliten har?) er berederen koblet inn på kombien på en egen kurs. Denne kursen gir 230 VAC når man har 230 VAC inn, d.v.s. når landstrøm eller generator er tilkoblet nettopp for at berederen ikke skal tømme batteriene.

 

Edit; Utifra det jeg har lest om Victron sine kombier stiller man inn maks strøm (A) landstrøm og generator kan levere. Så leverer kombien nødvendig effekt til bereder på egen kurs og andre 230 forbrukere på en annen kurs. Det resterende benyttes til lading. Dersom det er slik her, vil det være fornuftig med en mulighet for å skru av berederen slik at man kan benytte nødvendig strøm til laderen når man samtidig har noen 230 forbrukere i gang.

Redigert av dhjerp (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...