Bitteliten Startet 21.Juni.2013 Del på Facebook Startet 21.Juni.2013 Denne saken på bilder (lengst til høyre med grønn lysende diode) står i 220v sentralen ombord. Den kjenner etter hvor vi får 220 v fra og åpner strømforsyningen til combien etter 8 sekunder. Svikter den mister vi 220v inn i båten, uansett kilde Jeg tenker at det kan være kjekt å ha en reserve ombord :-) Noen som kan tipse om steder å kjøpe? Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 21.Juni.2013 Del på Facebook Svart 21.Juni.2013 (redigert) Elfa eller andre som leverer elektro har nok dette. Eller hadde jeg tidligere god erfaring med timerne til Brodersen. http://www.brodersencontrols.com/Brodersen-artikler/mx-monitoring-relays.html Redigert 21.Juni.2013 av Sitrin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Aquarius Svart 21.Juni.2013 Del på Facebook Svart 21.Juni.2013 Hei, dette releet får du hos OEM Automatikk AS i Drammen. Sitér dette innlegget Mvh Aquarius Link to post
Bitteliten Svart 22.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2013 Takk for alle tips Fant ut at Elfa har disse også Jeg tok en kikk på 220v tavla vår. Merket med "boiler" har vi et relé fra Finder som heter 22 22 9 012 4000. Se bilde under Noen som kan forklare funksjonen til dette? Det tidsreleet som åpner 220v inn i båten etter 8 sekunder. Hvilken funksjon har det? Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 22.Juni.2013 Del på Facebook Svart 22.Juni.2013 Har du 220 v inverter koblet sammen med landstrøm? Det er jo normalt i mange båter og da kan det være lurt med en forsinket innkobling av landstrøm. Vil da tro at du har et rele som legger ut inverteren i løpet av de 8 sek det tar før lanstrømmen legges inn Ser at ovenfor blir feil hvis både inverter og landstrøm går gjennom samme rele Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 23.Juni.2013 Del på Facebook Svart 23.Juni.2013 Finder releet er et vanlig rele med 2 NO kontakter med 12 VDC på spolen. 20 A betyr at kontaktene tåler 250 VAC, 20 A. Hvorfor den er der aner jeg ikke, men du har sikkert et skjema hvor både kontaktene og spolen er tegnet inn. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2013 Takk for svar. Veldig nyttig Etter 5 år i båten fant jeg da ut at jeg har fått feil info fra verftet. Jeg ble fortalt av dem at all 220v går via inverter, uansett strømkilde (batterier, land eller agregat). Jeg har aldri helt forstått dette, men heller ikke brydd meg så mye Men inspirert av svarene rundt timer releet så testet jeg litt, og nå skjønner jeg hva timer releet gjør. Når inverteren er på slår releet 230 v fra inverter til landstrøm/generator etter 8 sekunder. Testet dette ved å ha mobillader på, koble til landstrøm med inverter av. Ryker dette releet vil vi da fortsatt ha 230 v ombord via inverter og batteriene kan lades med motor. Det Finder rellet skjønner jeg ikke helt. Jeg tolker boiler som at det er et relé til vv berederen. Og releet står i 220 v skapet så jeg vil tro det er 220v gjennom det. Men hva gjør dette releet? Har desverre ikke koblingsskjema, og verftet er jo veldig stengt pt .... så ingen å spørre der heller. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 23.Juni.2013 Del på Facebook Svart 23.Juni.2013 Kan det være så enkelt at tidsreleet ditt styres av 12V og trigger Finder releet ditt ? Sitér dette innlegget Link to post
Jo9 Svart 23.Juni.2013 Del på Facebook Svart 23.Juni.2013 Mistenker at berederen varmes enten av kjølevannssløyfen eller 230V. I vår båt er det en bryter som slår på/av 230V forsyningen. Finder-reglement kan være styrt av en av/på-bryter plassert et annet sted, eller mer sannsynlig via et kontaktsett slik at berederen slås av når 230V forsyningen kommer fra inverter. Foreslår at du tester denne teorien ved å måle spenning på berederen eller dens stikkontakt når forsyning er via inverter. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2013 (redigert) Aha, da forstår jeg tror jeg det er en "av og på" bryter for vv berederen. Bryteren er en 12 v bryter, se bilde under. Denne slår vi av når vi kjører agregatet eller landstrøm kapasiteten er for dårlig og forbruket ellers er så stort at det ikke er kapasitet til vv berederen også (max 3000w på agregatet eller når vi deler landstrøm med mange) Men hvorfor en bryter som styrer et relé? Blir da bryteren 12 v som slår inn et relé med 12 v puls som åpner/stenger 220v kursen til vv berederen? Vv berederen er koblet utenom inverteren, dvs at vv berederen går på kjølevanns sløyfe fra motoren eller 220v fra landstrøm eller generator De to sorte bryterne er hhv av/på generator (tenningsbryter) og av på vv bereder Redigert 23.Juni.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jo9 Svart 23.Juni.2013 Del på Facebook Svart 23.Juni.2013 Hensiktene kan være flere. Estetikk, enklere tilkomst for betjening samtidig som man unngår lange lengder på de tykkelse ledningene. Beklager, kortslutning i tankegangen. Man vil kanskje unngå å dra 230V rundt mer enn nødvendig, og så får du bryteren i samme design, den typen der tåler neppe 230V. Tykke ledninger er det jo uansett ikke snakk om på på 230V med slike effekter. Selve funksjonen er nok at rullet trekker når bryteren er på og slipper når bryteren er av. Rullet=releet i trykkleifen sin verden Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 23.Juni.2013 Del på Facebook Svart 23.Juni.2013 Av/på bryter for berederen gir mening. Da har du 12 VDC gjennom bryteren som styrer et rele. Spenningen til berederen går da gjennom kontaktene på releet. Kanskje man da unngår for mye sammenblanding av 12 og 230? Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 23.Juni.2013 Del på Facebook Svart 23.Juni.2013 Dette er nok et rele som at VV bereder slås av når du benytter 220V fra inverter slik at batteriene ikke tappes. At du har en bryter i tillegg er nødvendig hvis du har tom bereder og ønsker å lade, men den kan selvfølgelig benyttes i andre sammen henger også. Noen forklarende skisser kan finnes her http://vimg.iflexpublisher.no//PublishFile/File/bpmp000441.pdf Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 23.Juni.2013 Del på Facebook Svart 23.Juni.2013 (redigert) Tja, i følge de skissene som er for Victron, (er det Victron Bitteliten har?) er berederen koblet inn på kombien på en egen kurs. Denne kursen gir 230 VAC når man har 230 VAC inn, d.v.s. når landstrøm eller generator er tilkoblet nettopp for at berederen ikke skal tømme batteriene. Edit; Utifra det jeg har lest om Victron sine kombier stiller man inn maks strøm (A) landstrøm og generator kan levere. Så leverer kombien nødvendig effekt til bereder på egen kurs og andre 230 forbrukere på en annen kurs. Det resterende benyttes til lading. Dersom det er slik her, vil det være fornuftig med en mulighet for å skru av berederen slik at man kan benytte nødvendig strøm til laderen når man samtidig har noen 230 forbrukere i gang. Redigert 23.Juni.2013 av dhjerp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.