Jump to content

Amatør får ikke start på totakt Suzuki 4HK påhenger, tips & råd ?


Jonesy

Recommended Posts

Hei Gutta !

 

Kjøpte en to-takt Suzuki-påhenger, ca fra 2000-tallet. Skulle virke fint, men stått noen år. Selger hadde tømt den for bensin.

(Også kjøpt noen teiner og garn på Biltema)

 

Rigget motor til med stor bøtte til kjøling.

Når jeg fyllte på bensin iblandet 2.5% olje, så jeg at den lille kjettingen som holder lokket var godt rustet.

Stilte gasshåndtaket til startposisjon og begynte å dra/starte, men ikke start.

Prøvde litt choke, og dro.

Etter en stund startet motor et par sekunder , men døde ut. Fikk til dette et par ganger, prøvde gi kjapt gass også.

 

Åpnet lokket og så at det lakk bensin fra tanken. Var et lite hull i tanken ved siden av der slangestussen satt.

Idet jeg tømte ut bensinen, så jeg den var blitt møkkete / rustbrun.

Tenkte kanskje dette hadde innvirkning på start-uvilligheten, så skylte/ristet flere runder med bensin.

Tenker det hadde rustet mye inni tanken pga stått uten bensin i utegarasje noen år, kondens etc.

 

Skylte også med aceton, og limte hullet.

 

Da var lørdagen over, så ble ikke noen fisking.

 

 

Søndag, ny bensin, dro og dro, men ikke tegn til start. Stønn !!!

Fra tanken går det en slange til bensinfilteret,

så slange derfra til en metalldings på motoren med pil inn og ut,

videre slange til antar forgasseren(choke etc er der).

Tok av slangen inn mot forgasseren for å forsikre at kom bensin dit.

Det gjorde det. De først sekundene kom det svart skitten bensin, men så rant det klar bensin etter noen sekunder.

 

Koblet på igjen, tenkte at nåfå den ihvertfall ren bensin, men ingen start.

 

Tenkte sjekke at gnist på pluggen, men kom ikke til uten pluggnøkkel.

Har kjøpt pluggnøkkel, og bensinfilter(til moped) men er ikke på hytta til Muttern nå.

 

Kjekt om får noen råd før jeg drar ned og det går enda en helg med slit og irritasjon og ingen fisking ? (Rodde en tur på søndag da.)

 

 

Hadde dessverre ikke foto av den siden med slangen fra tanken etc. bilde

Link to post

Som sagt over her. Ta ut forgasseren, skru av lokket som er på undersiden av den, ta ut en liten splint som holder flottøren på plass, pass på så du ikke mister nålen som detter ned når du tar ut flottøren. Blås rent eller vask i ren bensin, Sett sammen igjen. Start:) du kan også ta ut tennpluggen og se på den etter å ha dratt en stund. Er den våt av bensin, mangler du gnist. Er den tørr og gnistrer mangler du bensin

Link to post

Jeg fikk en gammel tohatsu 5 hk for noen år siden.. Den stoppa hele tiden og så ikke ut.. Fikk med en ny ekstern tank.. Koblet på denne og siden har motoren gått som en klokke i 8-10 år.. Kan jo være verdt å prøve..

bilde

Som du ser har den levd livet;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Tok av slangen inn mot forgasseren for å forsikre at kom bensin dit.

Det gjorde det. De først sekundene kom det svart skitten bensin, men så rant det klar bensin etter noen sekunder

 

da må man regne med at forgasseren også er full av samme gugga.

 

Jeg bruker å dusje i dyser/passasjer med f.eks 5-56 , for så å blåse rent med trykkluft

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Heisan !

 

Jepp, åpnet lufteskruen.

 

Ser ganske enstemmig ut med utrykket "rusk i forgasseren", takk!

Antar at jeg på ha ut hele den blanke klumpen på foto.

"Minimum få av flottørhuset", hm...skulle gjerne hatt en `pekefinger`på hvor/hva det er ?

 

Jensemann kommer med fin beskrivelse, men finnes det Suzuki-4HK-manual på nettet ?

 

Kommer jeg til å trenge noe spesial-verktøy,

har ikke all verdens i bua der ?

 

 

 

bilde

Link to post

gjorde akkurat samme jobb på min yamaha 4hk, som ser ut til å være temmelig likt oppbygd.

 

2 10mm mutre for å få løs forgasseren fra blokka, ta løs bensinslange, hekt av gasswire

 

flottørhus er underst, holdes oftest av 4 skruer. (disse er ofte myke - bruk rett bits!)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Du trenger ikke noe spesialverktøy. En passende fastnøkkel er alt, det er kun to muttere som skal av. Litt trangt, men det går. I tillegg må du få av et lite stag som er koblet til gassen, samt bensinslangen.

 

Ikke at jeg tror det er årsak til manglende start, men 2,5% oljeblanding er da for fet til denne motoren? Mener det skal være 1%, men dobbelsjekk for sikkerhets skyld.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
  • 3 år senere...

Skulle rense forgasser på min 4hk, var mye grønn-svart gugge i flottørhuset. Men glemte selvfølgelig å følge med når jeg løsnet flottør. Skal det være en nål der den stenger. Hvor får jeg tak i den...ble borte...så nå stenger ikke flottør...bare renner og spruter bensin ut av ett hull på toppen av gasser...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...