Jonesy Startet 22.Juni.2013 Del på Facebook Startet 22.Juni.2013 Hei Gutta ! Kjøpte en to-takt Suzuki-påhenger, ca fra 2000-tallet. Skulle virke fint, men stått noen år. Selger hadde tømt den for bensin. (Også kjøpt noen teiner og garn på Biltema) Rigget motor til med stor bøtte til kjøling. Når jeg fyllte på bensin iblandet 2.5% olje, så jeg at den lille kjettingen som holder lokket var godt rustet. Stilte gasshåndtaket til startposisjon og begynte å dra/starte, men ikke start. Prøvde litt choke, og dro. Etter en stund startet motor et par sekunder , men døde ut. Fikk til dette et par ganger, prøvde gi kjapt gass også. Åpnet lokket og så at det lakk bensin fra tanken. Var et lite hull i tanken ved siden av der slangestussen satt. Idet jeg tømte ut bensinen, så jeg den var blitt møkkete / rustbrun. Tenkte kanskje dette hadde innvirkning på start-uvilligheten, så skylte/ristet flere runder med bensin. Tenker det hadde rustet mye inni tanken pga stått uten bensin i utegarasje noen år, kondens etc. Skylte også med aceton, og limte hullet. Da var lørdagen over, så ble ikke noen fisking. Søndag, ny bensin, dro og dro, men ikke tegn til start. Stønn !!! Fra tanken går det en slange til bensinfilteret, så slange derfra til en metalldings på motoren med pil inn og ut, videre slange til antar forgasseren(choke etc er der). Tok av slangen inn mot forgasseren for å forsikre at kom bensin dit. Det gjorde det. De først sekundene kom det svart skitten bensin, men så rant det klar bensin etter noen sekunder. Koblet på igjen, tenkte at nåfå den ihvertfall ren bensin, men ingen start. Tenkte sjekke at gnist på pluggen, men kom ikke til uten pluggnøkkel. Har kjøpt pluggnøkkel, og bensinfilter(til moped) men er ikke på hytta til Muttern nå. Kjekt om får noen råd før jeg drar ned og det går enda en helg med slit og irritasjon og ingen fisking ? (Rodde en tur på søndag da.) Hadde dessverre ikke foto av den siden med slangen fra tanken etc. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 22.Juni.2013 Del på Facebook Svart 22.Juni.2013 Du har nok en forgasser som trenger en aldri så liten rens. Som et minimum bør du få av flottørhuset og gjøre det reint. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 22.Juni.2013 Del på Facebook Svart 22.Juni.2013 Som sagt over her. Ta ut forgasseren, skru av lokket som er på undersiden av den, ta ut en liten splint som holder flottøren på plass, pass på så du ikke mister nålen som detter ned når du tar ut flottøren. Blås rent eller vask i ren bensin, Sett sammen igjen. Start:) du kan også ta ut tennpluggen og se på den etter å ha dratt en stund. Er den våt av bensin, mangler du gnist. Er den tørr og gnistrer mangler du bensin Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 22.Juni.2013 Del på Facebook Svart 22.Juni.2013 Har man åpnet lufteskruen på tanklokket tilstrekkelig? Jeg tror samtidig at en rens av forgasser er av det gode. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
glalaks Svart 22.Juni.2013 Del på Facebook Svart 22.Juni.2013 Jeg fikk en gammel tohatsu 5 hk for noen år siden.. Den stoppa hele tiden og så ikke ut.. Fikk med en ny ekstern tank.. Koblet på denne og siden har motoren gått som en klokke i 8-10 år.. Kan jo være verdt å prøve.. Som du ser har den levd livet;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
ivar Svart 22.Juni.2013 Del på Facebook Svart 22.Juni.2013 Tok av slangen inn mot forgasseren for å forsikre at kom bensin dit. Det gjorde det. De først sekundene kom det svart skitten bensin, men så rant det klar bensin etter noen sekunder da må man regne med at forgasseren også er full av samme gugga. Jeg bruker å dusje i dyser/passasjer med f.eks 5-56 , for så å blåse rent med trykkluft Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Jonesy Svart 22.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2013 Heisan ! Jepp, åpnet lufteskruen. Ser ganske enstemmig ut med utrykket "rusk i forgasseren", takk! Antar at jeg på ha ut hele den blanke klumpen på foto. "Minimum få av flottørhuset", hm...skulle gjerne hatt en `pekefinger`på hvor/hva det er ? Jensemann kommer med fin beskrivelse, men finnes det Suzuki-4HK-manual på nettet ? Kommer jeg til å trenge noe spesial-verktøy, har ikke all verdens i bua der ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juni.2013 Del på Facebook Svart 22.Juni.2013 gjorde akkurat samme jobb på min yamaha 4hk, som ser ut til å være temmelig likt oppbygd. 2 10mm mutre for å få løs forgasseren fra blokka, ta løs bensinslange, hekt av gasswire flottørhus er underst, holdes oftest av 4 skruer. (disse er ofte myke - bruk rett bits!) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Jonesy Svart 22.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2013 Høres bra ut Ivar, takk ! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Juni.2013 Del på Facebook Svart 22.Juni.2013 Du har ikke nevnt noe om bensinkrane? Uansett må nok forgasser og filter renses. Sitér dette innlegget Link to post
Jonesy Svart 22.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2013 Bensinkran, nei, er det en avstengningskran for bensinen, så har jeg ikke sett den ? Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 22.Juni.2013 Del på Facebook Svart 22.Juni.2013 Det vanskeligste er å få løs, og feste forgasseren. Når du åpner den ser du med en gang hvordan den fungerer. Enkle saker det der. Sitér dette innlegget Link to post
pege Svart 22.Juni.2013 Del på Facebook Svart 22.Juni.2013 Ligger hele verkstedsboka for Suzuki i motor registeret. NDo må nok rense forgasseren. Kjøp en spayboks med forgasser-rens. Suzuki Outboard All 2-Stroke Engines 1988-2003 Repair Manual Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 23.Juni.2013 Del på Facebook Svart 23.Juni.2013 (redigert) Du trenger ikke noe spesialverktøy. En passende fastnøkkel er alt, det er kun to muttere som skal av. Litt trangt, men det går. I tillegg må du få av et lite stag som er koblet til gassen, samt bensinslangen. Ikke at jeg tror det er årsak til manglende start, men 2,5% oljeblanding er da for fet til denne motoren? Mener det skal være 1%, men dobbelsjekk for sikkerhets skyld. Redigert 23.Juni.2013 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Olympic Lilleham Svart 10.Juli.2016 Del på Facebook Svart 10.Juli.2016 Skulle rense forgasser på min 4hk, var mye grønn-svart gugge i flottørhuset. Men glemte selvfølgelig å følge med når jeg løsnet flottør. Skal det være en nål der den stenger. Hvor får jeg tak i den...ble borte...så nå stenger ikke flottør...bare renner og spruter bensin ut av ett hull på toppen av gasser... Sitér dette innlegget Link to post
Olympic Lilleham Svart 10.Juli.2016 Del på Facebook Svart 10.Juli.2016 Fant igjen nåla. Så nå går den fint på tomgang! Bare å prøve den på vannet nå! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.