leopard Startet 22.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2013 (redigert) hei ønker erfaringer med montasje av radar. Ha den i masta eller montere den i egen mast bak på båten. Fordeler og ulemper med begge alternativ. Domen er en 2kw raymarine. Redigert 22.Juni.2013 av leopard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Rainbow Svart 22.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 Jeg har den i masta, ser foreløpig ingen ulemper med det, men nå har jeg ikke hatt båten så lenge heller da.. Sitér dette innlegget Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post
leopard Svart 4.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Fler som har erfaringer her. Sitér dette innlegget Link to post
Fantfem Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Vanskeligere tilgang og ettersyn i masta . Om du har den i masta kan du også ha en skjøt under dekk slik at du kan rigge ned uten å trekke hele kabelen ut fra skjermen din . Flere monterer den på siden av masten over salingen ( litt avhengig av båtstørrelse ). Der er den mindre utsatt for slitasje mot forseil . Flere alternativer tilgjengelig for montasje akterut , både på stang , targabøyle og i akterstag . Vurder om du ser for deg mer utbygging fremover , evt. mot langtur . Bruker du heldekkende vinterpresenning må du også tenke på hvordan du løser det ifht antennemasten . Kardanoppheng i mast har jeg sett flere uhell med der genua fanger antennen i slaget og drar i bøylen slik at den peker nedover etterpå . Monteres den i masten er det mange måter å trekke kabelen på . Sjekk opp om du har kabelgater i masta , og tenk deg godt om før du borer . Den kan skygge for dekkslys ( dumt ) og motorlanterne ( fordel ) Lykke til...! Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 I masten så svinger den jo mer enn nærmere havflaten, har hørt mastemontering gir mer clutter nær båten enn lavere montering. Montert lavt mere sannsynlig å bli truffet i hodet av stråling, det et også mindre sexy med radarmast på hekken Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Hulda har radaren montert på targabøylen. Ingen ulemper observert så langt. Hvorvidt sexfaktoren reduseres bryr jeg meg ikke om. Sitér dette innlegget Link to post
GSH Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Etter min mening er det ingen fordeler med å montere radar høyt i masta på en seilbåt. Hvis en er redd for stråling, kjøp en med liten eller ingen stråling. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Høyt i mast gir også mer vekt der man ikke ønsker det og også enda en ting som blir i veien for seil. Dette med antenner som stråler lite da er det vel kun bredbånd 3/4G som gjelder og de leser jo ikke radarsart osv så de er uinteressante for endel folk Sitér dette innlegget Link to post
GSH Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Høyt i mast gir også mer vekt der man ikke ønsker det og også enda en ting som blir i veien for seil. Dette med antenner som stråler lite da er det vel kun bredbånd 3/4G som gjelder og de leser jo ikke radarsart osv så de er uinteressante for endel folk Enzo, hvorfor der er så viktig? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Hvorfor det er viktig med lite vekt høyt i masten ? VektxArm ikke bra ! Sitér dette innlegget Link to post
GSH Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Høyt i mast gir også mer vekt der man ikke ønsker det og også enda en ting som blir i veien for seil. Dette med antenner som stråler lite da er det vel kun bredbånd 3/4G som gjelder og de leser jo ikke radarsart osv så de er uinteressante for endel folk Tenkte på radarsart, hvorfor det er så viktig? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Fordi det er viktig å se de som løser ut en radar-sart for de som er opptatt av sikkerhet Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Jeg ville ikke montert den i toppen av masten, da får man ingen nytte av radaren nærme sin egen båt. Monter den ett stykke opp i masten eller på egen mast bak på hekken. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Eller i akterstaget. Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Jeg har den i masta, ville ikke hatt den der om det var jeg som hadde montert den, kommer stadig i veien for forseilet. Sitér dette innlegget Link to post
GSH Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Hvem kan løse ut en radarsart? Nyttefartøy? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Alle som har det kan løse den ut. Spiller ingen rolle om det er nytte eller fritidsbåt Sitér dette innlegget Link to post
GSH Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Er det vanlig på fritidsbåter? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Relativt om man snakker om de som seiler utaskjærs Sitér dette innlegget Link to post
GSH Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Trodde det var AIS SART som gjelder..... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 Trodde det var AIS SART som gjelder..... Tror det er på tide du enten setter deg inn i hva du prater om eller la være å prate om det du ikke kan. AIS sart har ingenting med radar å gjøre, dette er basic! Når det gjelder trådstarter sitt opprinnelige spørsmål vså ville jeg først gjort rede for hvilke område man seiler i (innaskjærs eller ikke) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 (redigert) Siden vi allerede er ute på viddene... SART = forkortelse for Searc And Rescue Transponder. Radar SART som det nevnes her er vel egentlig en aktiv radar reflektor som slåes på ved behov. Disse er som regel portable/batteri drevne enheter som tas med i flåte ved havari. Radar transpondere som er beregnet for navigasjon står på hele tiden og vil - når den blir truffet av radarsignal, sende ett forsterket ekko tilbake til radaren. Disse har antenne plassert høyt - gjerne i masta - og ett display med lydalarm som monteres innenfor syns/hørselvidde. Seiler man alene får man tidlig varsel om evt skip (med radar igang) som er i nærheten. Her er link til en type som svarer både 3 og 10cm radar. Geir Redigert 5.Januar.2014 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
GSH Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 Tror det er på tide du enten setter deg inn i hva du prater om eller la være å prate om det du ikke kan. AIS sart har ingenting med radar å gjøre, dette er basic! Når det gjelder trådstarter sitt opprinnelige spørsmål vså ville jeg først gjort rede for hvilke område man seiler i (innaskjærs eller ikke) Frøken Fryd. Innlegget om AIS SART var en kommentar til Enzo, men ikke merket til han. Min feil. Plassering og valg av radar vil variere mye ut fra den enkeltes behov og bruk. Vi har valgt å plassere radar lavt på masta (under inn-festing av babystag) fordi vi prioriterer nærområde til båten. Minst mulig vekt høyt oppe og tilkomst var og viktig. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 5.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 (redigert) Jeg har i dag radaren i mast rett over nederste vant. Jeg har en defekt kontakt i domen derfor tenkte jeg at når jeg først skal ta den ned for rep så vuderer jeg da å sette den i mast bak. jeg ser også problemet med at seilet slår i domen slik den står i dag men det ser ryddigere ut å ha den i masta. Fordeler med egen mast bak: lettere ved evt rep og bedre nærområde (noe den kommer til å bli mest brukt til) Ved evt mast bak så er det to muligheter for innfesting av mast : på fribord eller på akterspeil. Fordeler ulemper ? Hos meg passer det best å montere mast på babord side, men har hørt at den helst skal sitte på styrbord side har det noe enormt praktisk betydning ? Et annet spørsmål er hva med strålinsfaren. ? Dersom noen har bilder av sine montasjer så hvis de gjerne fram. Redigert 5.Januar.2014 av leopard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 Aktenfor sittebrønn 2 meter over dekk, ingen mulighet for stråling. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.