Jump to content

montere radar i mast eller egen radarmast bak på båten

leopard

Recommended Posts

• 6 måneder senere...

Vanskeligere tilgang og ettersyn i masta . Om du har den i masta kan du også ha en skjøt under dekk slik at du kan rigge ned uten å trekke hele kabelen ut fra skjermen din . Flere monterer den på siden av masten over salingen ( litt avhengig av båtstørrelse ). Der er den mindre utsatt for slitasje mot forseil . Flere alternativer tilgjengelig for montasje akterut , både på stang , targabøyle og i akterstag . Vurder om du ser for deg mer utbygging fremover , evt. mot langtur .

Bruker du heldekkende vinterpresenning må du også tenke på hvordan du løser det ifht antennemasten .

Kardanoppheng i mast har jeg sett flere uhell med der genua fanger antennen i slaget og drar i bøylen slik at den peker nedover etterpå .

Monteres den i masten er det mange måter å trekke kabelen på . Sjekk opp om du har kabelgater i masta , og tenk deg godt om før du borer . Den kan skygge for dekkslys ( dumt ) og motorlanterne ( fordel )

Lykke til...!

Trodde det var AIS SART som gjelder.....

Tror det er på tide du enten setter deg inn i hva du prater om eller la være å prate om det du ikke kan. AIS sart har ingenting med radar å gjøre, dette er basic! Når det gjelder trådstarter sitt opprinnelige spørsmål vså ville jeg først gjort rede for hvilke område man seiler i (innaskjærs eller ikke)

Siden vi allerede er ute på viddene...

SART = forkortelse for Searc And Rescue Transponder. Radar SART som det nevnes her er vel egentlig en aktiv radar reflektor som slåes på ved behov. Disse er som regel portable/batteri drevne enheter som tas med i flåte ved havari.

Radar transpondere som er beregnet for navigasjon står på hele tiden og vil - når den blir truffet av radarsignal,

sende ett forsterket ekko tilbake til radaren.

Disse har antenne plassert høyt - gjerne i masta - og ett display med lydalarm som monteres innenfor syns/hørselvidde.

Seiler man alene får man tidlig varsel om evt skip (med radar igang) som er i nærheten.

Her er link til en type som svarer både 3 og 10cm radar.

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Tror det er på tide du enten setter deg inn i hva du prater om eller la være å prate om det du ikke kan. AIS sart har ingenting med radar å gjøre, dette er basic! Når det gjelder trådstarter sitt opprinnelige spørsmål vså ville jeg først gjort rede for hvilke område man seiler i (innaskjærs eller ikke)

Frøken Fryd. Innlegget om AIS SART var en kommentar til Enzo, men ikke merket til han. Min feil.

Plassering og valg av radar vil variere mye ut fra den enkeltes behov og bruk.

Vi har valgt å plassere radar lavt på masta (under inn-festing av babystag) fordi vi prioriterer nærområde til båten. Minst mulig vekt høyt oppe og tilkomst var og viktig.

Jeg har i dag radaren i mast rett over nederste vant. Jeg har en defekt kontakt i domen derfor tenkte jeg at når jeg først skal ta den ned for rep så vuderer jeg da å sette den i mast bak.

jeg ser også problemet med at seilet slår i domen slik den står i dag men det ser ryddigere ut å ha den i masta.

Fordeler med egen mast bak: lettere ved evt rep og bedre nærområde (noe den kommer til å bli mest brukt til)

Ved evt mast bak så er det to muligheter for innfesting av mast : på fribord eller på akterspeil. Fordeler ulemper ?

Hos meg passer det best å montere mast på babord side, men har hørt at den helst skal sitte på styrbord side har det noe enormt praktisk betydning ?

Et annet spørsmål er hva med strålinsfaren. ?

Dersom noen har bilder av sine montasjer så hvis de gjerne fram.

Redigert av leopard (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...