Jump to content

montere radar i mast eller egen radarmast bak på båten

leopard

Recommended Posts

Jeg hadde den i masta på gamlebåten og på egen mast akterut på nåværende båt. Denne løsningen skal jeg ALDRI ha igjen! HELT ubrukelig når et er litt sjø og rufsevær. I båten vår tipper jeg antennen står ca. 4,5 metrer over havoverflaten. Det er ikke nok og gjør at den blir altfor påvirket av sjøen. Nåværende radar er en C125 med 4 kw digital-antenne. Den gamle var en RL80 med 4 kw antenne. Sistnevnte med antennen i masta ga vanligvis et betydelig bedre bilde og ble mye mindre påvirket av sjøen. Eneste som taler for montering på mast akterut er at det vanligvis er litt enklere å installere.

Vi har seilt mye utaskjærs og ønsker da å "se" båter og gjenstander som er i området rundt oss. En trenger ikke ha antennen helt i mastetoppen, men feks. ved første saling synes jeg det fungerer best, gjerne med et "voggefeste" fra scantrut. Det kan være irriterende at seilet kommer i konflikt med domen, men jeg synes definitivt dette er å leve med fremfor en radar som presterer minimalt på åpent hav når det mye sjø og dønninger.

Redigert av Kaftein ØL (see edit history)

Tar poenget ... ØL. Nå sitter vel radaren vår omtrent slik som din gjør nå. Diskuterte plasseringen med en yrkesskipper som jeg traff på da vi begge var oppe med båtene våre på Engelsviken. Hans kommentar var at 'en trussel kan like gjerne komme fra siden elle bakfra... og da blir ikke radaren hindret av våre seil...' etc. Så det er hovedgrunnen til plasseringen vår. Nå skal det innrømmes at vi ikke har vært ute i mer en om lag fem meter bølger. Men for den trafikken vi bedriver, plaske rund omkring i Skagerrak, så funker radaren slik vi har den. Og den er så god at vi bruker den til navigering i skjærgården.

Tar poenget ... ØL. Nå sitter vel radaren vår omtrent slik som din gjør nå. Diskuterte plasseringen med en yrkesskipper som jeg traff på da vi begge var oppe med båtene våre på Engelsviken. Hans kommentar var at 'en trussel kan like gjerne komme fra siden elle bakfra... og da blir ikke radaren hindret av våre seil...' etc. Så det er hovedgrunnen til plasseringen vår. Nå skal det innrømmes at vi ikke har vært ute i mer en om lag fem meter bølger. Men for den trafikken vi bedriver, plaske rund omkring i Skagerrak, så funker radaren slik vi har den. Og den er så god at vi bruker den til navigering i skjærgården.

Det er nok et godt poeng. Vi brukte radaren mye i sommer, men da seilte vi Canada, Grønland og østover. Spesielt fra Canada hvor det var svært tjukk tåke mange døgn i strekk var radaren helt uvurderlig, men dønningene var fortsatt ganske store og det var vanskelig å få radaren til å fungere noe tilfredstillende. Opplevde også et par ganger å se 25 fots fiskebåter langs land. Disse var svært vanskelige å få inn på radaren selv om de var forholdsvis nærme. Slike problemer har jeg aldri hatt tidligere med den gamle båten. Hvis det er havblikk fungerer det greit å ha radaren slik vi har den nå, men så fort det blir litt rufsete synes jeg ikke installasjonen holder mål. Hadde egentlig tenkt å selge masten og få antennen opp under 2.saling igjen nå i vinter, men siden vi vurderer å selge båten har jeg ikke tatt meg tid til dette enda.

Støtter Kaftein ØL

Det er mange grunner til at radardomen bør sitte høyt, vår sitter ca 10 m + opp i masta. Unngår reflekser fra sjøen, lenger rekkevidde, At radaren ikke ser de nærmeste 20 m rundt båten er ikke noe praktisk problem. Har du ikke oppdaget land eller kryssende båt før det, har du uansett et mye større problem. Radar har aldri vært egnet til finmanøvrering så litt svaiing påvirker bildet minimalt.

Det er dessuten ikke noe som heter strålingsfri radar. Ingen stråling ingen bilder. Må presisere at det ikke er snakk om radioaktiv stråling, men elektromagnetisk felt, alla mikrobølgeovn. Men fokusert og konsentrert til en stråle som inneholder nok energi til å gå noen kilometer og reflekteres tilbake igjen til mottaker. Radaren ble oppfunnnet i 1904 og videreutviklet under 2 verdenskrig. Under utprøvingen hendte det ikke sjelden at en og annen dekksgast ble stekt levende. Moderne radarer og spesielt moderne havneradarer med digital signalbehandling har heldigvis mye lavere strålingsenergi. Men jeg ville ikke plassert radaren på targabøylen bak og lagt barna mine i hengekøye under storbommen likevel. Elektroniske instrumenter kan også bli påvirket og ødelagt av langvarig stråling så nærme.

Jo lenger vekk og opp, jo bedre. både for folk og fe. Heller ikke dumt å skru av radaren før du klatrer i opp masta. I hvertfall hvis du ønsker flere barn ;-)

Hvis du er spesielt interessert i stråling og evt skaderisiko kan du lese http://www.nrpa.no/dav/92dec2afee.pdf. Krever litt kunnskap om fysikk og medisinske undersøkelser

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Først hadde jeg radaren liggende på targabøylen. Det resulterte i at den så rett inn i bommen, så jeg fikk en radarskygge foran til babord. Fikk laget en 60 cm ekstra radarmast til targaen. Nå fungerer det veldig fint.

Har montert radaren på targaen, siden det er mye lettere og kortere å få trekt kabler til plotteren.

bilde

Hos oss har det fungert helt fint, den sto vel rundt 4meter over havflaten på Enzo.

Og til sommeren skal vi vel montere radar på Aria, jeg skulle gjerne hatt den bak der istedet for i masten men har hørt at disse akterstagsfestene er raklete og ubrukelige over tid så vi ser oss om etter en alternativ løsning da vi ikke ønsker targabøyle eller radarmast bak. Men siden vi vil ha en løsning til jolla før neste tur så blir det vel noe rask der bak uansett

Mastmontasje for meg butter i grunnen mest i at jeg har en del fall som ligger på utsiden av masten. Hvis jeg skal ha radar der oppe, må jeg ha en grind rundt hele greia. Jeg har til og med greid å få storseilfallet til å hekte seg rundt dekkslyset. I tillegg har jeg fallet til genaker, kryssfokk og et ekstra fall. Men jeg ser naturligvis verdien i argumentasjonen til Kaftein ØL. På den andre siden: I forfjor var vi i lav sjø på vei inn til Sæby i Danmark. Radaren plukket opp regn/tordenbyger som kom inn fra vest, vi styrte sik sak mellom dem, og vi plukket opp selve moloåpningen. Samt alle båter i området. Men igjen, det var ikke noe bølger å skrive hjem om. Riggen på båten blir ikke fanget opp av radaren. GPS-antennen som står ved siden av radaren sitter for høyt til å komme i konflikt med radarstrålen.

Har du hatt våte seil oppe steinsvik?

Eg hadde litt skygge til bb ved våte seil på forrige båten(mast på hekken sb side /furuno 851?)

På dagens båt har eg gyro feste i mast rett over nedre salingshorn, ser stakene kanskje på 20-30 meter så det er ikke noe problem. Men får en del sjø ekko på krapp sjø. Vanskelig å sammenligne da det er annen båt og radar, men vet ikke om eg vil si at dagens e80 med 2.2kw fungerer så mye bedre.

Må være litt obs. Når eg slår men det går greit i 99.9% av tilfellene.

En meget servicevennlig løsning, men strålingsmessig er den kanskje litt tvilsom?

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=45534040&ref=favorites

Redigert av volfro (see edit history)

Ha den montert i masten. Ved tett tåke motor, ved mørke redusert seilføring. Har HD radar, og det sto i veiledning at masten er beste monteringsted. Men da med hensyn til best ekko og ikke hensyn til en Genova som kan ta tak i den. Det er her utfordringen med mastemontering ligger. Idag hadde jeg kanskje valgt Akersgata med vugge.

Vi sees!

Selvsagt skal man lære seg noe nytt, men alle er tjent med at trådene holder ett visst spor. Man diskuterer her plassering av radarantenne og da har ikke det så mye med ais-sart å gjøre...

På handelsflåten, særlig større båter monteres det ekstra radar i baugen, nettopp fordi det er vanskelig å fange opp ekko nærme når antennen står så høyt. Problematikken er den samme bare i en annen skala. Hvis man liker å ferdes innaskjærs langs norskekysten i "radar-vær" ville jeg holdt plasseringen lav. Seiler man derimot mest på åpent hav så blir problemstillingen en helt annen og høy montering kan være en god ide. Her må hver enkelt prioritere det man mener er viktig. Jeg synes iallefall det er behagelig å kunne styre baugen gjennom ett sund ved hjelp av radarbilde, hjelper ikke å fyre opp ais-sarten iallefall :wink:

Hvis man liker å ferdes innaskjærs langs norskekysten i "radar-vær" ville jeg holdt plasseringen lav. Seiler man derimot mest på åpent hav så blir problemstillingen en helt annen og høy montering kan være en god ide.

Det må vel være så nært en konklusjon man kan komme på baatplassen. :giggle: Lov å håpe.

Poenget er vel at det er veldig individuellt, det er nå engang en grunn til at noen monterer den her og noen monterer den der.

Idag hadde jeg kanskje valgt Akersgata med vugge.

Den plasseringen er kanskje litt tvilsom, ihvertfall avhengig av fartsområdet ditt :lol:

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Ha den montert i masten. Ved tett tåke motor, ved mørke redusert seilføring. Har HD radar, og det sto i veiledning at masten er beste monteringsted. Men da med hensyn til best ekko og ikke hensyn til en Genova som kan ta tak i den. Det er her utfordringen med mastemontering ligger.

Idag hadde jeg kanskje valgt akterstag med vugge.

Rettet :)

iPad er morsomt, tenker selv :)

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

De er fine de akterstags løsningene men er redd jeg da ikke får radaren høyt nok over bommen. En annen fordel med vanlig radarmat er att en har mulighet til å montere tileggs utstyr som solceller og kran for motor.

Ser at Scanstrut og Båtsystem har radar master noen som har erfaringer med disse. Og er det noe å tjene på å kjøpe dette i utlandet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...