Jump to content

Vit rök ?


I.E

Recommended Posts

Alla,

 

Olika bud ser jag...

 

Kanske bör tillägga att detta bara inträffardå jag har långa uppstarter utan att motorn drar igång. När den startat försvinner fenomenet direkt och avgaserna är perfekta under drift. Mortorn dricker inte mycket olja och oljetrycket är stabilt och bra.

 

Om det kommer olja i cylindrarna, vilken är den troligaste orsaken till det ? Kass toppackning ?

 

/ dan

Link to post

Om det kommer olja i cylindrarna, vilken är den troligaste orsaken till det ? Kass toppackning ?

/ dan

<{POST_SNAPBACK}>

Stempelringene i en slitt motor tetter normalt dårlig og på den måten vil olje som normalt vil bli skrapt bort fra cyllinderveggene av velfungerende oljeringer, passere ringene og bli brent opp i forbrenningprosessen.

Glasserte cylindervegger som også er et kjennetegn på en sliten motor vil forsterke denne effekten. Slakke ventilstyringer og dårlige tettinger vil i tilleg forårsake at olje suges inn i forbrenningsrommet fra oljen som ligger under toppdekslet. Spesiellt ser en dette på normalt pustende motorer (uten turbo) under tomgang og ellers når du har undertrykk i forbrenningsrommet under innsugstakten.

Løsningen? Tja? Nye cylinderforinger/stempler/ringer/lager/oljepumpe samt overhalt topplokk. Prøv i første omgang med en tykkere olje. Mange hevder også at ren grad, feks. ren 30 olje har god effekt på slitte motorer.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Är det en stor och dyr sak att byta toppackning på en Perkins 4.108 ?

 

/ dan

<{POST_SNAPBACK}>

Du får unnskylde, Dan. Jeg har her lyst til å komme med en avsporing.

 

Sett 3 kasser øl i motorrommet, send IM til Suzuki, blend motorrommet så godt du kan slik at intet lys kommer inn og slipp løs Suzuki der.

 

Han har jo i annen tråd luftet sine drømmer overfor oss, og det er jo deriblant etter regi som ovenfor :lol::lol::lol:

Link to post

Jag skall ändå göra en långtest vid kaj. Fyller upp olja precis till maxstrecket och kör sedan motorn i ca 3 timmar och kollar oljenivån nästkommande dag. Om den läcker in olja borde det synas en liten förbrukning tycker man.

Är det en stor och dyr sak att byta toppackning på en Perkins 4.108 ?

/ dan

<{POST_SNAPBACK}>

Det skal vel mye til om du ser nivåendring på olja etter noen timer på tomgang uten belastning? En annen ting er at turbodiesler (hvis det er det du har) ikke har godt av å gå lengre perioder uten belastning. Lang tid på tomgang og lang tid på dorgefart knekker moderne turbodiesler.

Hvorfor mener du at bytte av toppakning skulle løse problemet?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

"rem",

 

Tänkte inte låta motorn gå obelastad, meningen med testen även att kolla hur gearet ( precis bytt det ) klarar lite "långtids" belastning. Nej, jag vet inte om ett byte av toppackning skulle lösa problemet. Enligt de svar som kommit är det ingen fara med lite vit rök då motorn inte startar, det handlar tydligen om oförbränd diesel, helt normalt isåfall.

 

"Perlen",

 

Jo jag har förstått att "Suzuki" är något av ett original som inte alltid gör som alla andra....

 

Tror dock inte han orkar ta sig till Råå hamn i Helsingborg för 3 kasser öl, men kanske 30 ...

 

/Dan

Link to post

Min erfaring er at uforbrendt diesel skaper hvit røyk. For når eberspekeren ikke tenner, så røklegger jeg ganske bra, og der er skikkelig hvit røyk, og i den prosessen er det kun diesel og varme involvert, ingen hverken oljer eller andre vesker (vann etc) som jeg kjenner til.

 

Så min konklusjon er klar : Diesel + varme men ikke tenning gir hvit røyk.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Jag skall ändå göra en långtest vid kaj. Fyller upp olja precis till maxstrecket och kör sedan motorn i ca 3 timmar och kollar oljenivån nästkommande dag. Om den läcker in olja borde det synas en liten förbrukning tycker man.

 

Är det en stor och dyr sak att byta toppackning på en Perkins 4.108 ?

 

/ dan

<{POST_SNAPBACK}>

Mange motorer får faktisk et økt oljeforbruk om man fyller helt opp til max på peilepinnen. Jeg fyller konsekvent opp til midt mellom min og max, da dette gir minst forbruk. Så ved å fylle opp til max så fremprovoserer du kanskje et kunstig økt forbruk. Jeg tror uansett ikke at du trenger å bekymre deg om toppakningen i dette tilfellet. Så lenge dieselen ikke blir antent så må den jo komme ut i en eller annen form, dvs som hvit damp. Hadde du hatt oljelekkasje inn i sylindrene med det lave trykket du har under start, så ville du nok ha tømt motoren for olje rimelig kjapt etter oppstart....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Akkurat slik oppførte min tidligere Perkins 81Hk 4.236M seg (får tårer i øynene når jeg tenker tilbake på den, beste motoren som finns!).

Fylte man olje opp til max-merket, forbrukte den kjapt opp oljen til det la seg ca. midt mellom min-max. Røykte også litt mer til denne oljen var forbrukt. Ellers var det nærmest null oljeforbruk og minimalt med røyk, trengte ikke å etterfylle olje mellom hvert oljeskift.

Installasjonsvinkel på motoren og vinkel under gange har nok også innvirkning på dette.

 

 

Link to post

Her ser det ut til å være mange fornuftige forklaringer. Hvis en dieselmotor ikke starter med det samme, er det sannsynlig at den komprimerte luften ikke er i stand til å tenne fordi den ikke har blitt varm nok. Det skjer lett ved lekkasje p.g.a. slitte stempelringer, lekkasje i ventiler etc. Er det lekkasje rundt ventiler, er det en lite omfattende prosess å slipe ventilene. Men med et batteri som gir mye strøm ved oppstart (800-900A) vil startmotoren trekke motoren så fort rundt at varmen fra den komprimerte luften ikke får tid til å lekke. Motoren vil derfor starte mye lettere. F. eks. Exide Maxxima etter Optima batterier skal gi så mye strøm ved oppstart. Det kan være verd et forsøk.

 

Eivind

Link to post

Uten at jeg skal være påståelig mot andres erfaringer, mener jeg å ha observert at oljeforbruk gir blårøyk, uforbrent drivstoff (bensin og diesel) gir svartrøyk, mens vann i forbrenningsprosessen gir hvit røyk.

 

Er det mulig at du har en begynnende sprekk i topplokket? En kompis hadde kaskader av hvitrøyk under oppstart på en Audi en gang, og det forsvant etter varmkjørt motor. Slik var det lenge.

 

Men plutselig vedvarte hvitrøyken også etter at motoren ble varm. Det viste seg at forbrenninga hadde erodert en bitteliten kanal i topplokket, over pakningen og bort til kjørekanalen... Topplokket ble slipt, og alt ble OK igjen.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...