Skipper Worse Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Legg merke til at når motoren så er startet, så er alt tilbake til normalen (se innlegg nr. 1). Da er det nok ubrent eliksir det er snakk om. At motoren er tungstartet kan ha mange årsaker. Dårlig batterikapasitet, sliten startmotor, halvtette filtre, you name it. Det behøver ikke å bety at en toppakning er røket. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
GeirKS Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 ...slitte dyser, feil innsprøytningstidspunkt kan det også være. Sjekk for bobler i ekspansjonstanken til kjølevannet, forbruk av kjølevæske, vann i olje og søtlig lukt av eksosen. Alle symptomer på gåen topp(pakning). Geir Sitér dette innlegget Link to post
I.E Svart 11.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 ...slitte dyser, feil innsprøytningstidspunkt kan det også være. Sjekk for bobler i ekspansjonstanken til kjølevannet, forbruk av kjølevæske, vann i olje og søtlig lukt av eksosen. Alle symptomer på gåen topp(pakning). Geir <{POST_SNAPBACK}> Geir, Inga bubbler, ingen förbrukning av kylvätska, inget vatten i oljan och ingen sötaktig lukt på eksosen finns. Det där med feil insprutningstidpunkt är ännu inte utrett, hur avancerat är det att kolla detta ? Tack / Dan Sitér dette innlegget Link to post
I.E Svart 11.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Her ser det ut til å være mange fornuftige forklaringer. Hvis en dieselmotor ikke starter med det samme, er det sannsynlig at den komprimerte luften ikke er i stand til å tenne fordi den ikke har blitt varm nok. Det skjer lett ved lekkasje p.g.a. slitte stempelringer, lekkasje i ventiler etc. Er det lekkasje rundt ventiler, er det en lite omfattende prosess å slipe ventilene. Men med et batteri som gir mye strøm ved oppstart (800-900A) vil startmotoren trekke motoren så fort rundt at varmen fra den komprimerte luften ikke får tid til å lekke. Motoren vil derfor starte mye lettere. F. eks. Exide Maxxima etter Optima batterier skal gi så mye strøm ved oppstart. Det kan være verd et forsøk. Eivind <{POST_SNAPBACK}> Eivind, Har provat med Exide classic batteri ( nytt ) och ett Kallstartsbatteri på 105 Ah ( nytt ) utan skillnad. Som jag nämnde tidigare måste jag återkomma ikväll eftersom jag precis fått startmotorn renoverad = helt annat varvtal, men hade mixtrat lite med glödpluggen och kanske fått luft i systemet. Återkommer ikväll då Mr.Perkins skall ha fått en rimlig chans att starta. Tack / Dan Sitér dette innlegget Link to post
I.E Svart 11.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Uten at jeg skal være påståelig mot andres erfaringer, mener jeg å ha observert at oljeforbruk gir blårøyk, uforbrent drivstoff (bensin og diesel) gir svartrøyk, mens vann i forbrenningsprosessen gir hvit røyk. Er det mulig at du har en begynnende sprekk i topplokket? En kompis hadde kaskader av hvitrøyk under oppstart på en Audi en gang, og det forsvant etter varmkjørt motor. Slik var det lenge. Men plutselig vedvarte hvitrøyken også etter at motoren ble varm. Det viste seg at forbrenninga hadde erodert en bitteliten kanal i topplokket, over pakningen og bort til kjørekanalen... Topplokket ble slipt, og alt ble OK igjen. <{POST_SNAPBACK}> SkipperMorse, Problemet dyker bara upp när jag kört startmotorn länge utan att motorn tänder ( typ 20 sek ). Startar motorn innan dess uppstår ingen konstig rök. / Dan Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 (redigert) Inga bubbler, ingen förbrukning av kylvätska, inget vatten i oljan och ingen sötaktig lukt på eksosen finns. Hva med sjøvann som kommer inn etter at motoren er stanset? Bølger eller regn som skvulper inn eksosutslippet? Det vil i så fall gi tregstartet motor og hvit røyk inntil vannet er borte igjen, så lenge motoren går. Uforbrent diesel = hvit røyk Uforbrent diesel med luftunderskudd = sort røyk Tja, kanskje det. Jeg har aldri sett en buss eller lastebil det ryker hvitt av, og de har jo bedre lufttilgang enn en stakkars innesperra båtmotor. Som sagt, jeg er ikke påståelig. Jeg har bomma for mange ganger til det... Redigert 11.Mars.2005 av SkipperMorse (see edit history) Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
MT. Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 SkipperMorse, Problemet dyker bara upp när jag kört startmotorn länge utan att motorn tänder ( typ 20 sek ). Startar motorn innan dess uppstår ingen konstig rök. / Dan <{POST_SNAPBACK}> OK, da har jeg misforstått. Som vanlig. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
I.E Svart 11.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Hva med sjøvann som kommer inn etter at motoren er stanset? Bølger eller regn som skvulper inn eksosutslippet? Har läst av andra att de stänger av sjövattenintaget då de skall starta motorn ( om de tvingas köra startmotorn länge ) för att inte riskera att få in sjövatten i motorn. När röken blev riktigt vit igårkväll gick jag ner och kollade om eksosbehållaren ( vet inte namnet på den, kolla längst ner på bilden ) var full med vatten. Det fanns bara lite vatten som skvalpade i botten på den. Har också en vacuumventil och en rejäl svanhals innan eksosröret mot havet. https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2705/Eksosbehaallare.jpg Hur är det egentligen, kan jag få sjövatten in i motorn då jag köra startmotorn länge ?` mvh / Dan Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Hvis du har "våt eksos" så kan det skje. Eller hvis vacumventilen ikke fungerer, eller hvis du seiler i høy sjø. 20 sek. kiming på starteren burde gå bra, hvis motoren starter da. Det kan virke som problemet med hvit røyk kommer fra uforbrent diesel før motoren starter. Det kan virke som om motoren ikke har topp kompresjon, og at kombinasjonen med sliten starter gjør at den blir veldig tungstartet (som nevnt tidligere i emnet). Håper den blir bedre med overhalt starter... Sitér dette innlegget Link to post
I.E Svart 11.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Geir, Startaren är precis nyrenoverad, fick den igårkväll. Skall prova allt ikväll under rätt förutsättningar = då glödpluggen är på och frun inte ringer i mobilen var 5:e minut och frågar var jag blir av ... / Dan Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 (redigert) Uforbrent diesel = hvit røyk Uforbrent diesel med luftunderskudd = sort røyk .... Jeg har aldri sett en buss eller lastebil det ryker hvitt av, og de har jo bedre lufttilgang enn en stakkars innesperra båtmotor. <{POST_SNAPBACK}> GeirKS har nok teorien sin i orden, Skipper! Det er jo ikke tilgangen på luft det skorter på, men MANGLENDE INNSUG, altså mengden av luft som kommer inn i sylinderet. Hvis du har en sliten innsugs-ventil som ikke ÅPNER tilstrekkelig for den mengden luft - som skal til for å forbrenne en gitt mengde diesel - å komme inn i tide (før ventilen stenger igjen), så har du dette med sort røyk, gjerne med masse sooooot i tillegg. Kjenner til dette, hadde en slitt ventilløfterstang på innsugsiden. Var ikke mulig å få noe kraft ut av motoren. De mere gass jeg ga, de mere sotet det og spydde svart røyk. Redigert 11.Mars.2005 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Tips til deg Dan Bestill: PWM 4108M VERKSTEDBOK kr 460,- på økonomi deler den er fin og ha Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Mange motorer får faktisk et økt oljeforbruk om man fyller helt opp til max på peilepinnen. Jeg fyller konsekvent opp til midt mellom min og max, da dette gir minst forbruk. Så ved å fylle opp til max så fremprovoserer du kanskje et kunstig økt forbruk. Jeg tror uansett ikke at du trenger å bekymre deg om toppakningen i dette tilfellet. Så lenge dieselen ikke blir antent så må den jo komme ut i en eller annen form, dvs som hvit damp. Hadde du hatt oljelekkasje inn i sylindrene med det lave trykket du har under start, så ville du nok ha tømt motoren for olje rimelig kjapt etter oppstart.... <{POST_SNAPBACK}> Ang oljen på min Perkins 4-107 så liker den ikke fullt på pinnen kaster ut til ca 3/4 full og stabiliserer seg der ...dvs fyller kun til 3/4 full med olje Ang hvit røyk under oppstart så er min likedan hvis jeg må kjøre litt lenge på starteren og det er IKKE tvil om at det er diesel som er uforbrent ...det kjenner en på lukten når den starter .....sur diesellukt Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
I.E Svart 11.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Alla, Har många trådar att avsluta idag, vilket känns riktigt bra ! Jo den vita röken är utan tvekan oförbränd diesel, det konstaterades idag. Tack för tipsen ! / dan Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 16.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2005 Är det en stor och dyr sak att byta toppackning på en Perkins 4.108 ? / dan <{POST_SNAPBACK}> Hei Dan. Jeg har akkurat byttet topp pakningen på min 4.108, og det gikk "relativt" greit. Eneste problemet jeg opplevde var at den ene topp bolten hadde rustet fast, og måtte overtales til å slippe taket. Vi begynte med forsiktig dunking med hammer samt skrujern for å kile toppen opp, derfra til energisk hamring med hammer, til brekkjern og energisk hamring, og endte opp med spett, liten slegge og full kroppstyngde (nesten 0.1 tonn :-) på brekkjernet. Til slutt løsnet den. Derfra var det plankekjøring hele veien. #1 : Løsne alle fuel slanger (de går over ventildekselet) #2 : Ta av ventildeksel (2 muttere) #3 : Ta av varmeveksler og eventuelle slanger #4 : Skru av alle diesel tilførsler til dyser #5 : Skru av ventil broen, 8 muttere + olje tilførselen som må løsnes forsiktig ettersom du løfter av broen. Plukk ut ventil løfterene og legg dem i rekkefølge som de stod i. #6 : Løsne alle bolter/muttere (18 stykker synes jeg å huske ?) #7 : Ta av toppen #8 : Ta av topp pakning og skrap av rester etter pakning og evt. pakningsmasse med et f.eks. hoggjern. Pass på at du ikke skraper opp i selve støpejernet i hverken topp eller blokk. Sett på ny topp pakning. #7 : Sett på toppen #6 : Skru fast alle bolter/muttere (18 stk) med moment satt inn på 40 nM, følg instruksjoner om rekkefølge av stramming. Gå deretter over igjen med 81nM moment i samme rekkefølge. #5 : Sett på ventilbroen og 8 muttere. Ingen moment her. Pass på olje tilførsel "snutten". #4 : Sett på alle diesel tilførsler til dyser. #3 : Sett på varmeveksler m/tilbehør #2 : Juster kanskje ventilene når du først er der ? Skal være .3 mm om jeg ikke husker feil, på alle. #1 : Sett på ventikldeksel, med nye foringer som du fikk med i topp- settet. #0 : Sett på alle fuel slanger. Jeg jobber med IT og har liten mekanisk innsikt. Heldigvis har jeg hjelpsomme og gode naboer som kan litt av hvert om motorer. Dette er ingen heksekunst. Jeg hadde forøvrig motoren i garasjen, noe som forenklet tilgang til diverse bolter/muttere, men det burde gå greit med installert motor også om det ikke er altfor trangt. Klarer jeg (vi) det så kan vel nesten hvem-som-helst klare det ;-) Økonomi deler har pakningen du trenger. Topp sett koster ca. 600 kroner med alle nødvendige pakninger. Eller du kan velge originalt Perkins topp sett til 1300,- om du vil. Det kan også være en idé å slipe til ventiler og seter når du først har det oppe ? Håper jeg ikke har glemt noe. I det hele tatt en nokså grei jobb. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
I.E Svart 16.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2005 "Fusebox", Tackar ödmjukast för din beskrivning gällande hur man byter toppackning på en Perkins 4.108 ! Som tur är slipper jag göra detta som det ser ut nu eftersom jag i dagsläget har en Perkins som drar igång direkt utan glödning med +5 grader i motorummet. Mitt problem var att startmotorn hade en inbyggd kortslutning ( lindningen gick imot höljet ) vilket gjorde att motorn inte fick upp tillräckligt högt varvtal för att starta. Nu formligen smäller den igång, jag har ännu inte vant mig vid detta utan sätter mig på häcken i förvåning eller som iförrgår, vred av tändningsnyckeln ..... / Dan Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 16.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2005 Alla, Jo den vita röken är utan tvekan oförbränd diesel, det konstaterades idag. <{POST_SNAPBACK}> Det er en kjent sak i akroflykretser at uforbrent diesel/parafin skaper hvit røyk. De sprøyter diesel inn i eksosen for å lake "smoketrails". Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
I.E Svart 16.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2005 Det er en kjent sak i akroflykretser at uforbrent diesel/parafin skaper hvit røyk. De sprøyter diesel inn i eksosen for å lake "smoketrails". <{POST_SNAPBACK}> I Råå hamn uppskattar de inte "smoketrails", de har ingen humor alls .... Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 16.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2008 (redigert) #6 : Skru fast alle bolter/muttere (18 stk) med moment satt inn på 40 nM, følg instruksjoner om rekkefølge av stramming. Gå deretter over igjen med 81nM moment i samme rekkefølge.# Gammel tråd men likevel. Er det noen som har mere detaljerte opplysninger om rekkefølge av stramming ? Min motor er samme som Fusebox hadde en Perkins 4108 Må ha av toppen for å få boret opp knekte bolter til eksosmanifoild Redigert 16.Mai.2008 av bergen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.