kallagtunet Startet 22.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2013 (redigert) Kjøpte en MF 645 i fjor og lokal forhandler har motvillig levert en båt med Honda 115 hk motor. Den ble levert med en 3 blads 15X17 grå standard Honda alu propell og jeg får ikke mer enn litt over 5000 omdreininger. Maks 5200 omdreininger har jeg vel sett på fullt alene i båten noe vi synes er litt lite. Jeg skulle gjerne hatt en stålpropell som gir meg ca 6000 omdreininger når jeg er alene i båten. Da den lokale forhandler har lite erfaring med denne kombinasjonen av 645 og Honda 115 og jeg vet at det er flere her på forumet som har kombinasjonen av denne båten og motor som kan gi info om hvilke propeller dere bruker, omdreininger og hastighet dere får? Jeg skulle gjerne hatt noe i stål som sitter bedre enn den vi har i dag, den jeg har nå må jeg nesten ha den helt inntiltet for at den ikke skal slippe, Redigert 22.Juni.2013 av kallagtunet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 (redigert) Her må vi analysere litt. BF115D er vel en av de sterkeste 115-hesterne med 2,4 liter sylindervolum samt BLAST teknologi. Vedr. turtallsområde så står det i brukerhåndboken at det er 4500-6000 rpm, noe som er et voldsomt stort spenn. Kan det stemme med din manual ? Se under spesifikasjoner. Se http://marine.honda.com/pdf/manuals/00X31ZX16010KIT.pdf side 109. Ellers på nett oppgis stort sett 5000-6000 som max. turtallsområde (det kan jo være noen som henger igjen fra den gamle A-modellen) men 4500-6000 kan godt stemme bedre da motoren har max. effekt på 5250 rpm og max dreiemoment på 4000 rpm. Dette fant jeg her http://www.centronauticomarinelli.com/honda/honda-marine/115D.pdf riktignok på italiensk men tallene er jo de samme. Vi ser at den yter max. effekt på moderate 5250 rpm pga det store sylindervolumet. Girutvekslingen er 2,14 og vedr. propellstørrelse så står det ikke oppgitt noen propell med 15" diameter i tabellen på side 9 i den pdf'en. Men nå er nok den tabellen en oversikt over tilgjengelige 3-blads stålpropeller (inox) fra Honda. Propellene ligger fra 14" til 14,75" i diameter som stemmer bedre etter normalen for motorstørrelsen. Uansett er 5200 rpm ikke så langt unna det optimale. Jeg vil si at på en så momentsterk motor trenger man ikke gå over 5500 rpm uansett. Jo større turtall, jo mere krefter går med til å drive propellen rundt i vannet. En 4-blads stålpropell burde være det ideelle. Disse sitter ekstremt bra, og gir litt bedre marsjfart. Har nettopp testa en slik (Powertech RXB4 13,25"x18") på min BF90D, men den har altså diameter på kun 13,25". Den passer imidlertid på Honda BF115 også, iallefall den gamle A-utgaven, Min motor ble levert med 13,5" diameter original alupropell. Vet ikke om BF115D som kom i 2010 har større diameter på girhuset og derfor krever større diameter propell, men det går jo an å finne ut. Propeller kan man jo begynne å se etter her f.eks. http://www.deepblueyachtsupply.com/PropGuideResults.aspx?egid=18 men de har jo da mindre diameter, vet ikke hvordan det slår ut. Rettelse: se link nederst i innlegget isteden. De originale Honda 4-blads stål er jo dyre.. http://www.sandsmarineonline.co.uk/honda-propeller-4-blade-stainless-steel-bf115d-6619-p.asp Du må jo da uansett ned på minste størrelse, altså 14,5"x15" for å ikke få enda lavere turtall enn du har, siden 4-blads stål har mye bedre grep enn 3-blads alu. Stålpropeller har gjerne litt mindre diameter enn alu, og 4-bladspropeller har gjerne litt mindre diameter enn 3-blads. Her er iallefall Hondas komplette propelloversikt fra 2012 http://www.hondamarine.hu/documents/propellerek2012.pdf Oppdatert! Ja ser ut som BF115D tilhører stordiameterklassen i motsetning til den gamle A-modellen http://www.propellerdirect.com/contents/nl/d1720.html (litt av noen priser på disse propellene, men så stor diameter er neppe noen nødvendighet) Da har den nok 4,75" girhus og ikke 4,25" som A-modellen, noe de fleste propelloversikter sikkert ikke er oppdatert med Propellene til BF115A passer jo men det ser vel litt rart ut med mindre propellnav enn girhus, og vet ikke om det blir så effektivt. Det blir da seende slik ut: Korrekt propellutvalg ut fra samme propeller som Honda BF135 osv. blir da her http://www.deepblueyachtsupply.com/PropGuideResults.aspx?egid=19 Bare ta og mål diameter på propellnavet inne ved girhuset ditt så ser vi om det stemmer. Er den ca 120 mm er det 4,75" girhus (jeg har 4,25" girhus, og målte 105 mm). Eller du trenger vel ikke måle, Honda sin tabell sier jo det meste uansett http://www.hondamarine.hu/documents/propellerek2012.pdf Og da har også Powertech Propellers oppdatert sin liste over E-class propeller (4,75" girhus) til å omfatte 115-hestern også http://www.ptpropeller.com/content-categories/cat-1145_1236/e_class_115_250hp.html der er litt av hvert å velge i. Litt for mye å velge i kanskje ;-) Denne 3-blads stål fra Solas finnes i både 14" og 16" stigning http://www.ebay.com/itm/Honda-Outboard-Propeller-135hp-thru-225hp-Solas-HR-Titan-3-Blade-Stainless-/300607109793?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item45fd947aa1&vxp=mtr#ht_1668wt_1161 Med bare 14" stigning vil du iallefall få høyt nok turtall, kanskje i meste laget. Husk at det er RH (right hand rotation). Koster litt mere i Norge, google varenr. f.eks. 1551-150-14 eller 1551-148-16 Her er Marineshops utvalg i E-klassen http://www.marineshop.no/Produkter/Fremdrift/Propell/E-(Mercury/Mariner/Honda).aspx Denne 3-blads Apollo har jeg selv, den funker greit. 15" burde være rett størrelse for å få litt mere turtall http://www.deepblueyachtsupply.com/propellers/michigan-wheel-apollo-stainless-steel-props/ModelNumber/APOLLO-993042 Ser at de også har den i 16" 4-blads men da får du neppe mere turtall. Men trolig mere fart og iallefall bedre grep. Denne Solas 4-blads 15" kan være ganske perfekt http://www.deepblueyachtsupply.com/solas-propellers/HR-Titan-propellers/ModelNumber/1553-145-15 Redigert 22.Juni.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
kallagtunet Svart 22.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 Tusen takk for grundig innspill. Skal på ferie til US i sommer. Se om jeg kan få med meg noe med 4 blader da. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 22.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 Hvis jeg ikke tar helt feil så skal propellere som passer på Mercruiser drev og mercury outboard m.fl. passe på din motor. Vet ikke om navet er likt men dette gjør jo utvalget veldig stort. Du kan jo se på http://boatpropellers.iboats.com/Honda/115_HP_(2004Newer)_15.00-Pitch_Propellers/901/?cart_id=510884395&session_id=034655280&search_material=2&search_blades=&search_rotation=1&x=9&y=10 Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 (redigert) Ser forøvrig at 115 jo er samme motor som 135 og 150 (men 150 har VTEC). 115 er dermed en nedtunet 135 hester, og turtallsområdet på 115 skal være 4500-6000 rpm ifølge importsider http://www.kellox.no/index.php?id=15277 mens 135 og 150 skal ha 5000-6000 rpm. Midt i blinken er da 5250 rpm der motoren også yter mest kraft, mens 135 og 150 hk yter mest ved 5500 rpm. http://marine.honda.com/outboards/motor-detail/BF115 Da er det jo litt spennende at om du etterhvert ønsker/trenger 20 hk mere så kan du høre med http://lundinsmarin.se/ . Men du trenger ikke bytte propell da sannsynligvis (om du ikke monterer minste propell da), det blir bare turtallet og max. turtallsområde som øker tilsvarende 135-hesteren. Men ca 5000 rpm er ingen seigpining av 115-motoren med litt last. Det er som sagt den største og tyngste sliteren i 115-klassen. Men du får bedre grep og fart med stål. Det var jo grei oversikt på linken til iboats.com selv om prisene kanskje kan være litt lavere andre steder. Bra at delenr. på korrekt hub-kit står oppført der det trengs. Ønsker man å kjøpe en propell som er enklere å selge videre lønner det seg nok å velge en med hub-kit siden den da passer andre merker/modeller også. Men er man sikker på hva man skal ha så spiller det mindre rolle. Mulig iboats.com har bomma på årstallet 2004, da BF115D kom i 2010. Det var 135/150 som kom i 2004. Redigert 22.Juni.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Jeg mener at Solas lager Hondas originalpropeller, så man kan jo da finne identiske propeller fra Solas til mye lavere pris. Følgende propeller finnes i Honda-utvalget til BF115D som kan passe formålet: 3 blads aluminium: 15,25"x15" (sparealternativet) 3 blads stål: 13,5"x15" (liten diameter passer vel best lettere båter men hvorfor da så liten stigning siden båtene da skal gå raskere?) 14,75"x16" (HR-propell, High Rake), gir nok bedre toppfart uten økt turtall. 15,5"x15" (stor diameter, passer kanskje best for V6-motorene og tyngre båter). 4 blads aluminium: 14,75"x15" et rimelig alternativ for bedre grep og litt mere turtall. 4 blads stål: 14,5"x15" (HR-propell, High Rake). Denne er kanskje best til det meste. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
kallagtunet Svart 23.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Hvor får jeg tak i Solas her i Norge? 4 blads stål 14,5X15 HR høres ut som ett interessant alternativ. Noe anelse på hva noe slik koster i Norge, ikke kjempe keen på å fylle Amerika kofferten med propell hvis det ikke er masse å spare på det.... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 (redigert) "Alle" har jo Solas i Norge.. men det er billig og enkelt å få den fra USA i posten også da. Har nok fått alle mine fra USA. Dette er iallefall den http://www.deepblueyachtsupply.com/solas-propellers/HR-Titan-propellers/ModelNumber/1553-145-15 Eller helst denne med separat HUB http://www.deepblueyachtsupply.com/solas-propellers/Rubex-HR4-propellers/ModelNumber/9553-145-15 HUB-kit http://www.deepblueyachtsupply.com/solas-propellers/rubex-rbx-hub-kits/ModelNumber/RBX-107 Som finnes hos Telmo.no. Varenr er iallefall 9553-145-15 http://telmo.no/Search.aspx?q=9553-145-15 De har 2 på lager. Samt HUB-kit RBX-107 http://telmo.no/Search.aspx?q=rbx-107 Redigert 23.Juni.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
kallagtunet Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Takker igjen for input. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Nå har de bare 1 på lager Bestilt ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
kallagtunet Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 (redigert) Jepp. Takk for hjelp! Kommer i morgen eller torsdag. Redigert 25.Juni.2013 av kallagtunet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.