Jump to content

Valg av jolle til seilbåten


Horst

Recommended Posts

Jeg skal gå til anskaffelse av jolle til seilbåten. Jeg har en 2005 Johnsen 3.5 hk som starter og går, men har ingen gummibåt. Jeg kan godt bytte ut motoren for å oppfylle kriteriene nedenfor.

 

Jeg har noen kriterier:

- Bør plane med to voksne lette personer (ca 70+55 kg)

- Bør være lett å løfte opp på dekk

- Bør være egnet som slepejolle

- Skal være også fungere som "redningsbåt" i tillfelle brann eller tilsvarende situasjoner

- Bør ikke koste skjorta

- Ikke større enn 8 fot

 

Den forrige jolla jeg hadde var en Quicksilver 240 med 6 hk 4 takt Mercury som jeg var godt fornøyd med, men den ble solgt da jeg i noen år var båtløs.

 

Hvilke joller anbefales og hva trenger jeg av minimum motorkraft og hvilke gode kriterier har jeg uteglemt?

 

 

Link to post
Share on other sites

Skal den plane med 2 personer og liten motor må du over 8fot, fks lengder som 320-330 eller noe, da planer den med 2 personer med liten motor, fks 6hk. Men blir vel kansje for stort for deg? er det så viktigt at den planer da? dersom du bare skal bruke den inn til land osv mens du ligger oppankret eller som redningsbåt, eller tenkte du bruke den utenom også?

Link to post
Share on other sites

Den Quicksilver 240 med 6 hk gikk i plan med 2 voksne, men det krevde at vi satt på en spesiell måte i båten. Syntes det er fint at den planer så det går ann å komme seg litt rundt når vi er på seilbåtferie. Tenker ikke å bruke den noe særlig utenom som lettbåt til seilbåten.

 

Jeg kan jo evt. anskaffe en jolle og teste en sesong med den 3.5 hk jeg har og finne ut hvordan jeg syntes det er.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Maritimjolla er billig, lett og går i plan med meg på 100kg, full 25 liters ekstern tank, en unge på ca30 kg med en gammel 5hk 2t.

 

Men motoren har en litt lettere propell enn vanlig da den var brukt på en tyngre båt som ikke planet. Tror den gjør ca 12 knop når jeg er alene i båten + 25 liters tank.

 

Maritimjolla er jo ikke superlett men jeg drar, løfter den greit oppå dekk alene. Gjør dette hver gang vi forlater båten i båsen og vekta av jolla er ikke det som palger meg, mer orket med motoren og tanken.

Link to post
Share on other sites

Jollen fra maritim har en stor svakhet i sleperingen som ikke tåler mye belastning. Jeg og flere andre (omtalt i flere tråder) har oppleved å miste den under slep når festet

slitner. Skuffet over at maritim ikke ser ut til å endre på dette på årets utgave enda de er kjent med svakheten. Ellers er Jollen et greit alternativ til lav pris.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg kjører slepelina gjennom håndtakene foran i tilegg for å avbelaste og unngå å miste den om slepekroken ryker. Men de selger vel også fester som kan limes på mener jeg. Bør ha ett på hver side og ha dobbelline frem til båten, blir mindre belastning da.

Link to post
Share on other sites

Det kan svare seg å vurdere nøye nytte/glede kontra ulemper ang. jolle til en seilbåt. F.eks hva er egentlig bruksområdet og hvilken egenskaper skal til for å oppfylle det. Vi har for lenge siden landet på at vekt og gode slepe-egenskaper er viktig. Å ha plass til den på dekk

Kan ta den opp med håndmakt, lett. Lett motor så en ikke sliter brokk på seg. Å fugere for å sette en teine eller ett garn. Å ta en tur rundt holmen eller dra på land når vi ligger på svai. Farten er uvesentlig, vi er på sjøen fordi vi har tid til det.

Link to post
Share on other sites

Nettopp kjøpt maritimjollen, prøvde den i helgen med en gammel 3.5 hk. Ble drit skuffet, til og med kidsa på 35 kg så bare pløyde den hekken ned i vannet på fullt, nei her tror jeg st vi må opp i 6 hk, har en 8 hk som jeg skal prøve senere i uken, er spent hva som skjer da

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Jeg har bestemt meg for å behold den 3.5 hk jeg har og kun kjøpe jolle og ikke bry meg om fart, kun vekt og forsåvidt pris. Trenger jolle i løpet av en uke. Maritim er utsolgt. Noen som har noen erfaring med Mercury dinghy serien? Tenkte enten å gå for en av disse to:

 

http://bakken-motor.no/bater_single/200-dinghy-gummibat-moppblasbar-dork-og-kjol-kun-19-kg/

 

Har noen noe erfaring med disse?

Redigert av YNWA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Maritim i Tønsberg har fremdeles jolla inne, men nå til ytterligere redusert pris, 2990,- Er jo bare en liten time for deg å kjøre og butikken ligger helt ved E18. Kjøpte selv denne forrige uke og er til nå fornøyd. :smiley:

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Det var en god test i et av seilmagasinene nå nylig. Husker dessverre ikke hvor, men det var en grundig test. Dyrest var best, dessverre. Men noen joller jeg hadde trua på ble slaktet, og det tar jeg som nyttig info. Let opp den testen og les!

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Jollen fra maritim har en stor svakhet i sleperingen som ikke tåler mye belastning. Jeg og flere andre (omtalt i flere tråder) har oppleved å miste den under slep når festet

slitner. Skuffet over at maritim ikke ser ut til å endre på dette på årets utgave enda de er kjent med svakheten. Ellers er Jollen et greit alternativ til lav pris.

Jeg kjøpte Maritimjolla i forrige uke, og kjøpte samtidig to ekstra sleperinger som skal limes på ved første anledning. Det bør fordele belastningen så ikke den originale ringen slites av ned det første.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...