3rik Startet 22.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2013 Fikk tak i en påhengs i våres, til gummibåten. Den gikk på tomgang da den ble kjøpt men det gjør den ikke nå. Er veldig vanskelig å få start på og må holde litt turtall for at den ikke skal slukne når jeg først har fått start. Har byttet plugger, renset gasser og sjekket motstand i tennkabler. Mistenker nå coilen, kan denne gi slike symptomer?Takker for svar.Legger til at den går greit på høye turtall, om enn kanskje litt rufsete. Men nå er det jo en totakter... Sitér dette innlegget Link to post
dskog Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Høres mer ut som om det er forgasseren eller bensinen. Har selv en Johnson 6hk to-takter fra 1983. Den har gått som en klokke i flere år, men ble plutselig umulig å kjøre på tomgang, og etter en stund med iherdig gassing så stoppet den. Inni forgasseren sitter det en lite plastikkrør som har noe med tomgangen å gjøre. Det var sprukket. Jeg teipet røret med el-tape og byttet den gamle bensinen fra i fjor og nå går den som før igjen. Har nylig kjøpt et forgasser rep-kit (18-7219) som inneholder pakninger og røret. Planen er å montere det før ferien. Jeg kjøpte det fra www.rt-fritid.no, men de tar seg godt betalt for post og ekspedisjon, så det kan være billigere å bestille det fra USA. Sitér dette innlegget Link to post
jolleali Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Du burde justere tomgangen litt opp. Vi har en 30hk som tomgangen er et stykke høyt på, men den stopper aldri når vi parkerer. Da vi kjøpte motoren var tomgangen for lav, vi justerte opp og den gikk som en klokke. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 (redigert) Hei Har tro på at du har tett tomgangs dyse. Ut med forgasser å demonter. Blås igjennom alle kanaler og dyser helst med trykk luft smaapala Redigert 23.Juni.2013 av Smaapala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 23.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Motor er 98 modell. Mistenkte også bensinen, så byttet tank til rn med ny bensin. Samme problem! Fortasser har jeg hatt av å demontert så mye som mulig. Plastrøret så ok ut, men er jo mulig at det har en sprekk jeg ikke så. Mulig jeg må til med rep sett jeg og... Hei Har tro på at du har tett tomgangs dyse. Ut med forgasser å demonter. Blås igjennom alle kanaler og dyser helst med trykk luft smaapala Ja tror jeg må prøve det. Er mulig det var drit inni som jeg ikke så. Den så veldig ren og fin ut... Du burde justere tomgangen litt opp. Vi har en 30hk som tomgangen er et stykke høyt på, men den stopper aldri når vi parkerer. Da vi kjøpte motoren var tomgangen for lav, vi justerte opp og den gikk som en klokke. Stabilt går den først på altfor høy tomgang. Såpass høy at gir ikke har det spesielt behaglig.... Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Dersom motoren har startet lett og gått pent på tomgang relativt nylig, kan vi vel kanskje utelukke dårlig kompresjon eller lekkasje i veivakselsimringene - som ellers nettopp gir de symptomene du beskriver. Da gjenstår tenning og bensin. Du får måle tenningskomponentene. Er alt i orden, kan du sjekke forgasseren en gang til og membranene i innsugskammeret. Det hender de setter seg. Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 23.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Kablene er målt og ok, tennplugger nye. Hvordan måler feks coil? Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 (redigert) På min hadde jeg noe av de samme symptomene. Selv etter å ha renset forgasser var den ikke god på tomgang. Visuelt så alle pakninger og dyser helt fine ut. Da jeg kjøpte vedlikeholds-kit og byttet ut alle delene (dyser, flottør, pakninger etc) så går den nå som en drøm. Redigert 24.Juni.2013 av snekkerbod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 En coil vil stort sett svikte på høye turtall, ikke lave. Har mer tro på forgasserfeil (tett dyse, feiljustert el. lign). Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ivar Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 enig med index ang. at coiler helst svikter på høyere turtall Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
3rik Svart 24.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Da blir det av igjen med forgasser og kjøre på med rep sett... Takker for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.