Jump to content

Motorbytte, volvo penta aq 130c til Md21a. Samme drev? Vanskelig?


AliCraft 21

Recommended Posts

Det er ikke vanskelig å bytte motoren, men om drevet passer tviler jeg. Girutvekslingen skal det mye til for at stemmer, så nedre del av girhus må nok byttes på drevet. Ellers må også ofte transomhuset/klutchuset (hvis det var bil) byttes. De er forskjellige fra motor til motor som regel. Så få med deg den delen også skal du handle motoren.

Link to post
Share on other sites

Ingar har rett, men jeg svarte bare på spørsmålet :)

 

Ja jeg tror V8 diesel, blir for tungt i din båt. Den blir hvertfall syk baktung. Du må skaffe en overgangsplate til akterveggen som er for overgang VP 270/280 til OMC drev. Alternativt må du støpe igjen og skjære opp. Ikke mange drev som har større åpning en VP 270/280, derfor må det til overgangsplater. Andre veien og det er bare å skjære opp større hull.

 

Er motoren din kaputt, derfor du vil bytte til diesel?

Ellers er det mange tråder innpå her om det der og kjører du ca. 600-1000 timer med båten i året, vil ett slikt bytte kanskje lønne seg, på en båt i din størrelse, forutsatt at den motoren du har fungerer ok.

Drivstofforbruket er ikke så mye mindre med diesel, er kun prisen på drivstoffet som skiller på båter i din størrelse. Derav må du bruke det masse for å forsvare ett slikt bytte.

En annen ting er lyst, og gleden ved å få det til, men da teller ikke det økonomiske

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...