AliCraft 21 Startet 22.Juni.2013 Del på Facebook Startet 22.Juni.2013 HeiJeg har en volvo penta aq 130c med en 270 drev, jeg har tenkt å bytte den med en volvo penta Md21a. I annonsen står det at den har stått på et 270 drev (AQD 21A)samme drev? Er det et større problem å bytte motoren?Mvh Rolf Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 22.Juni.2013 Del på Facebook Svart 22.Juni.2013 Det er ikke vanskelig å bytte motoren, men om drevet passer tviler jeg. Girutvekslingen skal det mye til for at stemmer, så nedre del av girhus må nok byttes på drevet. Ellers må også ofte transomhuset/klutchuset (hvis det var bil) byttes. De er forskjellige fra motor til motor som regel. Så få med deg den delen også skal du handle motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 23.Juni.2013 Del på Facebook Svart 23.Juni.2013 Sorry, men MD21 er ikke egnet til en slik installasjon, er pga at den ble brukt på den måten at den har fått dårlig rykte. I praksis yter den maks 50hk, noe som selvsagt er for lite for Alicraft 21. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AliCraft 21 Svart 23.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2013 Hva må jeg gjøre hvis jeg kjøper en motor med drev (omc cobra 212hk diesel)? Tilpass utgangen fra motor ut til dreve? Tror dere at den blir for tung til båten? Og tusen takk for rask svar/hjelp :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 23.Juni.2013 Del på Facebook Svart 23.Juni.2013 Ingar har rett, men jeg svarte bare på spørsmålet :) Ja jeg tror V8 diesel, blir for tungt i din båt. Den blir hvertfall syk baktung. Du må skaffe en overgangsplate til akterveggen som er for overgang VP 270/280 til OMC drev. Alternativt må du støpe igjen og skjære opp. Ikke mange drev som har større åpning en VP 270/280, derfor må det til overgangsplater. Andre veien og det er bare å skjære opp større hull. Er motoren din kaputt, derfor du vil bytte til diesel? Ellers er det mange tråder innpå her om det der og kjører du ca. 600-1000 timer med båten i året, vil ett slikt bytte kanskje lønne seg, på en båt i din størrelse, forutsatt at den motoren du har fungerer ok. Drivstofforbruket er ikke så mye mindre med diesel, er kun prisen på drivstoffet som skiller på båter i din størrelse. Derav må du bruke det masse for å forsvare ett slikt bytte. En annen ting er lyst, og gleden ved å få det til, men da teller ikke det økonomiske Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
AliCraft 21 Svart 1.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2013 Ja, var/ er kaputt. har byttet motoren nå, det står b20 på den, men er ikke helt sikker at det er en b20. blir veldig glad hvis noen kan si meg hvilken motor det er, tar noen bilder etterpå. Og ellers tusen takk for hjelpa :D Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 1.August.2013 Del på Facebook Svart 1.August.2013 AQ130 er bygget på B20, så det er nok helt riktig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 1.August.2013 Del på Facebook Svart 1.August.2013 Kom med bilder, mange som kan svare deg da Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.