mons Startet 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 10.Mars.2005 Hei Mørejeten til Søgne dykkerklubb måtte på land da den var i bunnen under bergingen av redningsskøyta sist helg. I den anledning er den vasket ned og stoffet, og endel annet vedlikehold blir gjort. Septiktanken skulle ut for reperasjon, og da fikk jeg sjokket. Plastgjennomføringen for vanninntak knakk da jeg prøvde å skru av slangeklemma. Plasten var helt sprø og det kunne plukkes biter med fingrene av den. Tok ut samtlige gjennomføringer (5 i plast) og en av de andre var like sprø. Resten var mye seigere. Alt tyder på at alle var orginalmontert og fra samme leverandør - dvs fra begynnelsen av 80 - tallet. Jeg er klar over at dette har vært inngående diskutert tidligere, men vil minne om det nå før mange skal sjøsette igjen. Reduserer antallet gjennomføringer til 2 (saltvann inn til spylepumpe / toalett og avføring ut), og må blende endel hull. Finnes det blindlokk til å tette slike hull i div diametere med? Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Mix Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Plastgjennomføringen for vanninntak knakk da jeg prøvde å skru av slangeklemma. Plasten var helt sprø og det kunne plukkes biter med fingrene av den. <{POST_SNAPBACK}> Plastgjennomføring for vanninntak ??Fatter ikke at noen tør bruke sånt, i det hele tatt. Greit nok for avløp, lufting etc. godt over vannlinjen, men ikke for inntak. :nono: Sitér dette innlegget Link to post
cassie Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Jeg skifta bunn gjennomføring for kjølevann i 2003. Det var montert en 1" "Plast gjennomføring" .Plasten var sort av farge, og seig som rødt klister. Gjennomføringen var festa med 4 stk gjennomgående skruer, samt tilhørende kran og sjøvannsfilter, alt i "plast". Gjennomføringen var montert ny i 1976. Jeg så følgelig for meg en lett jobb.... Det ble vinkelkutter og bajonett sag. Totalt bortkasta arbeid, gjennomføringen haddet helt sikkert vært ok i nye 27 år. Jeg satte inn ny i syrefast stål, levetid ??? <10år Dont fix it if it aint broken... Med hilsen Cassie Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Dont fix it if it aint broken... Med hilsen Cassie <{POST_SNAPBACK}> Den holdningen er jeg riv ruskende uenig i når det gjelder gamle skroggjennomføringer du er usikker på. At dine var ok blir etterpåklokskap, mener jeg. Jeg byttet et par i fjor på Comfortina`n. Antagelig fra 1983, og det var ABSOLUTT NØDVENDIG. Et under at ikke det har gått galt. Og det synker faktisk båter vært år i Norge p.g.a. dårlige gjennomføringer/slanger som hopper av. Jeg så mastetoppen på en i Frognerkilen i fjor vinter. Ikke hyggelig, særlig ikke hvis forsikringen nekter å betale. mvh Barsk II :nono: Sitér dette innlegget Link to post
cassie Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Jeg er i grunnen enig med deg. Den første gjennomføringen jeg skiftet, da Cassie var på slippen i 2003, var en 1" messing gjennomføring fra byssa. Før slange klemma var løs var gjennomføringen brukket under kuleventilen. Samtlige gjennomføringer ble byttet. ( det er det første jeg pleier å gjøre når jeg går på slipp med nytt fartøy). Det var kun gjennomføringen i byssa som var problem. Det viste seg at mutteren på innsiden var av jern. Ingen av de andre gjennomføringene viste tegn på "rødgods". Eksempel på plast ventilen kan du finne på http://us.binnacle.com/online/product.asp?...0&pf%5Fid=24054 Når det gjelder bunn gjennomføringer, vet vi jo ikke om den er " broken" før vi har tatt den ut å sett etter. mvh Cassie Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.