Patrik. Startet 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2013 Her om dagen skulle jeg ta en tur med barna. Hentet båten i båthavna (Torød) for å kjøre den bort til en brygge for å laste på bagasje da vi skulle være ute et par dager. Båten starter fint som vanlig når jeg hentet båten men når vi var klare til å dra ville den ikke starte. Har sjekket at det er nok strøm (for 12V kjølebag) stod litt på mens vi lastet på. Starteren slår inn og motoren går rundt som vanlig men starter ikke. Sjekket at det er nok diesel og koblet fra ledning i motor, luftet og sjekket at motoren kaster ut diesel når den drar. Jeg kan ikke skjønne at den ikke starter når den alltid har startet fint hver gang. Motoren ble stoppet, stoppet ikke av seg selv. Litt fortvilet da denne båten er sommerferien til meg og barna i år.... :-/ Håper det er noen som har noen gode råd! Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 (redigert) Fant denne linken under her som kanskje kan hjelpe deg litt på vei? Normalt skal disse motorene starte når det er nok strøm på batteriet til å få stempelet over topp noen ganger og det kommer rein diesel (uten luft). Du vil finne noen sider med tips til problemløsninger i denne linken. http://www.richardanderson.net/TechSavvy/CAL_BOATS_files/farymann%20diesel%20instruction%20manual.pdf Redigert 23.Juni.2013 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Kan det være stopperen som ikke har returnert slik at den fremdeles står i stopposisjon? Sjekk nede på pumpa om den beveger seg. Sitér dette innlegget Link to post
Patrik. Svart 23.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Stopperen..? Der hvor en lufter (en liten dyse med lufteskrue og manuel pumpehendel) eller ved selve pumpen? Det høres i allefall logisk ut at det kan være noe slikt for det virker som om den ikke får diesel.. Takk for manualen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Stopperen er vist på side 11 figur 1. Ellers er lufting og skifte av dieselfilter nevnt på side 18. Sitér dette innlegget Link to post
Patrik. Svart 23.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Tusen takk for hjelpen :-) Har prøvd det lille jeg kunne uten hell. Nå har jeg litt mer å gå etter. Har lastet ned andre manualer, men de har ikke hatt noe særlig om feilsøking. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Ja greit å ha instruksjonsboken foran seg. Ser at det er nevnt at man ikke trenger å lufte annet enn oppe på dyserørene, men det har du sikkert prøvd. Lenge siden det dieselfilteret på motoren er skiftet? Har du vannutskiller/forfilter mellom tank og motor? Bare noen tanker... Sitér dette innlegget Link to post
Patrik. Svart 23.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Ja, det hjelper masse :-) Nesten akkurat kjøpt båten ig aldri hatt båt før. Var faktisk nede med barna og gjorde reint vannutskiller som var full av gugge. Og skyllet forfilteret som hadde en del rusk. Prøvde en del ganger til uten hell og dro hjem for barna ble utålmodige. Og når jeg kom hjem kom jeg på at jeg glemte å fylle opp vannutskilleren med diesel... :-P Så det blir en ny tur imorra :-) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Vel da er spørsmålet hvor mye gugge du har igjen på tanken. En ting er det som har havnet i utskilleren men om det finnes mye av samme sort igjen vet man ikke før tank er enten drenert og/eller åpnet. Noen tanker kan lett dreneres for bunnfall og vann vha. en kran, Se under den. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 En dieselmotor går når den får riktig diesel å komprimere med stempelet. Om du har ren tank, ren vannutskiller, rent forfilter og rent filter, og det ikke er noe feil med fødepumpa til dieselen, jeg forutsetter at trykkpumpa er i orden siden alt virket når du stoppet den selv, så skal den motoren gå. Fødepumpa (membran) til diesel bør være i orden om du får pumpet diesel ifm lufting. Jeg hadde en Farrymann for mange år siden, og gjorde som følger når det var problem med lufting. Luft på utgangen av hovedfilteret (pump med håndpumpa) til det kommer ren diesel, og luft videre på dieselpumpa som gir diesel til dysene til det kommer ren diesel. Bruk kaldstartknappen, om det er det på din motor, åpne ventilløfterne og kjør motoren på selvstarteren noen omdreininger, lukk ventilløfterne mens selvstarteren går, så antar jeg du er i gang. Jeg forutsetter at timingen av innsprøytingen ikke er feil. Da må den i tilfelle være løs, og det er lite sannsynlig, siden den jo gikk til du stoppet den. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Patrik. Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Hei igen! Fikk hjelp av en bekjent som har jobbet med dieselmotorer i 30 år og vi kom til slutt frem til at det var dieselpumpa (høytrykk pumpa) som var syk. Den er nå "operert ut" og "innlagt" hos Vestfold Elektro Diesel i Stokke :) Er litt ventetid på å få den friskmeldt så i mellomtiden hadde jeg tenkt å bytte dieselfilter, olje og impeller siden motoren allerede er åpen slik at jeg kommer til. For et par år siden ble mototen høvlet og ventiler slipt så når alt er på plass så burde i allefall motoren gå bra en stund til :) Takker for alle gode råd! :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.