Jump to content

Start problemer / Faryman Diesel A30M

Patrik.

Recommended Posts

Her om dagen skulle jeg ta en tur med barna. Hentet båten i båthavna (Torød) for å kjøre den bort til en brygge for å laste på bagasje da vi skulle være ute et par dager. Båten starter fint som vanlig når jeg hentet båten men når vi var klare til å dra ville den ikke starte.

Har sjekket at det er nok strøm (for 12V kjølebag) stod litt på mens vi lastet på. Starteren slår inn og motoren går rundt som vanlig men starter ikke. Sjekket at det er nok diesel og koblet fra ledning i motor, luftet og sjekket at motoren kaster ut diesel når den drar.

Jeg kan ikke skjønne at den ikke starter når den alltid har startet fint hver gang. Motoren ble stoppet, stoppet ikke av seg selv.

Litt fortvilet da denne båten er sommerferien til meg og barna i år.... :-/

Håper det er noen som har noen gode råd!

Fant denne linken under her som kanskje kan hjelpe deg litt på vei?

Normalt skal disse motorene starte når det er nok strøm på batteriet til å få stempelet over topp noen ganger og det kommer rein diesel (uten luft).

Du vil finne noen sider med tips til problemløsninger i denne linken.

http://www.richardanderson.net/TechSavvy/CAL_BOATS_files/farymann%20diesel%20instruction%20manual.pdf

Redigert av Gudrun (see edit history)

Ja, det hjelper masse :-) Nesten akkurat kjøpt båten ig aldri hatt båt før.

Var faktisk nede med barna og gjorde reint vannutskiller som var full av gugge. Og skyllet forfilteret som hadde en del rusk. Prøvde en del ganger til uten hell og dro hjem for barna ble utålmodige. Og når jeg kom hjem kom jeg på at jeg glemte å fylle opp vannutskilleren med diesel... :-P Så det blir en ny tur imorra :-)

En dieselmotor går når den får riktig diesel å komprimere med stempelet. Om du har ren tank, ren vannutskiller, rent forfilter og rent filter, og det ikke er noe feil med fødepumpa til dieselen, jeg forutsetter at trykkpumpa er i orden siden alt virket når du stoppet den selv, så skal den motoren gå. Fødepumpa (membran) til diesel bør være i orden om du får pumpet diesel ifm lufting.

Jeg hadde en Farrymann for mange år siden, og gjorde som følger når det var problem med lufting.

Luft på utgangen av hovedfilteret (pump med håndpumpa) til det kommer ren diesel, og luft videre på dieselpumpa som gir diesel til dysene til det kommer ren diesel. Bruk kaldstartknappen, om det er det på din motor, åpne ventilløfterne og kjør motoren på selvstarteren noen omdreininger, lukk ventilløfterne mens selvstarteren går, så antar jeg du er i gang.

Jeg forutsetter at timingen av innsprøytingen ikke er feil. Da må den i tilfelle være løs, og det er lite sannsynlig, siden den jo gikk til du stoppet den.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Hei igen!

Fikk hjelp av en bekjent som har jobbet med dieselmotorer i 30 år og vi kom til slutt frem til at det var dieselpumpa (høytrykk pumpa) som var syk. Den er nå "operert ut" og "innlagt" hos Vestfold Elektro Diesel i Stokke :)

Er litt ventetid på å få den friskmeldt så i mellomtiden hadde jeg tenkt å bytte dieselfilter, olje og impeller siden motoren allerede er åpen slik at jeg kommer til. For et par år siden ble mototen høvlet og ventiler slipt så når alt er på plass så burde i allefall motoren gå bra en stund til :)

Takker for alle gode råd! :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...