jensemann2 Startet 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2013 Jeg ser på min egen båt og på veldig mange finn-annonser at det er malt helt inntil drevet med bunnstoff. Har lest og hørt at det skal være noen cm glippe her for å unngå tæring/galvanisk kontakt. Jeg skal ha båten min opp for bunnsmøring nå snart og vurderer å fjerne bunnstoffet slik at det blir en glippe slik som det står i mercruiser manualen. Hvor viktig er dette egentlig? Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Får ikke håpe det er veldig viktig, jeg har sprøytet inn hele drevet unntatt propellene. Drevet var ekstremt grodd med rur og blåskjell selv om båten er brukt jevnlig gjennom vinter og vår. Tror jeg fjernet etpar kilo med blåskjell når jeg nå hadde båten oppe for vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 23.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 ja men drevet skal jo stoffes, men det skal ikke være galvanisk kontakt mellom båten og drevet gjennom bunnstoffet. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Finnes jo bunnstoff som er beregnet til drev. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 23.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Ja det vet jeg, men det er ikke der problemet ligger. Problemet er at bunnstoffet på akterspeilet på båten går inn til drevet. Så har jeg sprayet drevet med drevspray. Men det vil dermed bli galvanisk kontakt mellom drev og akterspeilet. (Fordi bunnstoffet på båten inneholder kobber) Sitér dette innlegget Link to post
Sealily Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Var ikke klar over dette, men jeg har ca.2 cm. klaring mellom "transom" og bunnstoffet i akterspeilet, og har lurt på hvorfor det er slik. Sikkert, som du nevner, for å hindre kontakt mellom båtens bunnstoff og drevets bunnstoff. Sitér dette innlegget Viksund 800 Futura, Viksund 310 St,Cruz, Barracuda 1125Ex, Sealine SC38, Nidelv 725 Sport Link to post
LM 605 Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Ser jo at flere av båtene som blir levert " ferdig stoffet " i fra fabrikk/leverandør kommer med en avstand på noen centimeter i fra bunnstoffet og til drevet/påhengsmotoren, se f. eks Yamarin,Uttern, Askeladden etc, så det må jo ha noe for seg. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Eg stoffet helt inntil drev. Fikk beskjed eg burde ha min 2 cm avstand fra stoff/drev. Så eg steamet vekk en stripe om høsten. Så har nå 2-3cm avstand. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 (redigert) Det skal faktisk ikke stoffes helt inntil transomfestet, men avsluttes noen centimeter i fra, slik som beskrevet ovenfor, nettopp fordi det bunnstoffet som benyttes på båten kan reagere med aluminium og forårsake tæring. Bunnstoff som er spesielt beregnet på drev er selvfølgelig ikke noe problem. Nå var det nok mer prekært for en del år siden, og jeg tviler på det bunnstoffet de fleste bruker i dag inneholder noe særlig kobber eller annet som kan forårsake tæring på aluminium, og de aller fleste, inkludert meg selv, stoffer helt inntil uten at det noen gang har vært noe problem. Redigert 23.Juni.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 VC17 tilsettes et kobberpulver og dekker mange kvadrat under båten så en bør nok være forsiktig med hva det berører. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Nå var det nok mer prekært for en del år siden, og jeg tviler på det bunnstoffet de fleste bruker i dag inneholder noe særlig kobber eller annet som kan forårsake tæring på aluminium, og de aller fleste, inkludert meg selv, stoffer helt inntil uten at det noen gang har vært noe problem. Har også altid stoffet helt inn til motorfestet i alle år, men aldri merket noe som helst antydning til noen form for tæring etc. der hvor bunnstoffet har blitt liggende oppå metallet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.