Jump to content

Bunnstoff inntil drev, skadelig mtp tæring?

jensemann2

Recommended Posts

Jeg ser på min egen båt og på veldig mange finn-annonser at det er malt helt inntil drevet med bunnstoff. Har lest og hørt at det skal være noen cm glippe her for å unngå tæring/galvanisk kontakt. Jeg skal ha båten min opp for bunnsmøring nå snart og vurderer å fjerne bunnstoffet slik at det blir en glippe slik som det står i mercruiser manualen.

Hvor viktig er dette egentlig?

Det skal faktisk ikke stoffes helt inntil transomfestet, men avsluttes noen centimeter i fra, slik som beskrevet ovenfor, nettopp fordi det bunnstoffet som benyttes på båten kan reagere med aluminium og forårsake tæring.

Bunnstoff som er spesielt beregnet på drev er selvfølgelig ikke noe problem.

Nå var det nok mer prekært for en del år siden, og jeg tviler på det bunnstoffet de fleste bruker i dag inneholder noe særlig kobber eller annet som kan forårsake tæring på aluminium, og de aller fleste, inkludert meg selv, stoffer helt inntil uten at det noen gang har vært noe problem.

Redigert av adeneo (see edit history)

Nå var det nok mer prekært for en del år siden, og jeg tviler på det bunnstoffet de fleste bruker i dag inneholder noe særlig kobber eller annet som kan forårsake tæring på aluminium, og de aller fleste, inkludert meg selv, stoffer helt inntil uten at det noen gang har vært noe problem.

Har også altid stoffet helt inn til motorfestet i alle år, men aldri merket noe som helst antydning til noen form for tæring etc. der hvor bunnstoffet har blitt liggende oppå metallet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...