Jump to content

13 fots Alicraft (Plastbåt), hvordan kan man legge styrevaier

jolleali

Recommended Posts

Hallo :)

Jeg har nylig registrert meg på båtplassen.no og har også kjøpt meg en 13 fots Alicraft (Plastbåt). Igår kjøpte jeg et fint restaureringsobjekt og lurer på hvordan vi skal sette styrevaierene m. ratt og gir m. gass?

De fleste joller har vaieren hengende ute og sånn at man kan snuble for i det.

Eksempel hvordan jeg ikke vil ha det:

På dette bildet ser dere hvordan rattvaieren henger utover fra båten og inni på høyre siden! Hvordan kan vi få til å ha vaieren snublesikker og ikke hengende utover?

Bilde nedenfor er fra finn.no. Båten er ikke min på bildet nedenfor.

bilde

Velkommen som medlem av båtplassen. :flag_bp:

eit par tre fot kortare styrekabel hadde vel gjordt susen, i dette tilfellet virkar det som han burde vore klamra oppå rekka istaden for oppe på innsida. Fordi då får du litt betre bøy på wira bak mot motoren. Ikkje så fint men av og til må funksjonaliteten gå foran utsjåande for at det skal fungere.

Er redd du får for skarp bøy på kabelen bak om han er på innsida.

:seeya:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Må du allikevel kjøpe snekke og kabler så gå heller for hydralisk, noe dyrere men det blir bra

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Hvis du bruker styrewire som går mellom motorfestet på motoren med styrearm slipper du den braketten på båten.

Da er det også lettere å få lagt kabelen pent på innsiden av skroget.

Rett lengde på kablene gjør også at du får det penere.

Absolutt heilt enig, det er den beste løysinga. :thumbsup:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...