Våtbåt Startet 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2013 (redigert) Hei, jeg sliter med å få det tett i overgangen mellom stussen og eksosslangerøret. Kjøpte antageligvis for stort rør på tess, 65 mm innvendig. Stussen er 59mm. Hva med denne, er den riktig: http://webshop.nettbaat.no/products/slange-eksos--60mm Noen forslag, begynner å bli desperat med å bli ferdig! Redigert 23.Juni.2013 av SelQueen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Hvorfor bruker du ikke den orginale vp slangen?Den opptar jo også vibrasjoner fra motor så det ikke går utover eksosrøret på drevplata. delenr er: 834871 Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 23.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Emmis, jeg var faktisk ikke klar over at dette var en originaldel... Da bør dette kunne bestilles enkelt og greit. Takk skal du ha! Når har jeg googlet og blir usikker. Årsaken er at stussten fra drevet er 59 mm og denne delen du refererer til er betraktlig større, vill fungere dårlig. Jeg tror det mangler noe mellom her. Jeg skulle gjerne sett en komplett tegning eller en oversikt over alle delene fra stussen til motor. Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 OK søk på volvo penta aq 151 eller så tar du kontakt med forhandler i morgen, Framnes maritim for eksempel.Sjekk også at eksosbendet på drevplata ikke er tæret i toppen,er det det så vil du få litt vannlekk mellom slange og eksosrør .Dette kan utbedres med kjemisk metall fra biltema type alumimium, fyll porene med det og ha på litt lakk etterpå før du monterer slangen. Du finner slangen på Drevdelar.se Avgasslange koster 528 svenske. Det er vel er aq 151 på 280 drev?Kan vere at du har bakplate til et eldre drev og eksosrøret fra drevplata har en mindre diameter. Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 23.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Du har nok rett i at bakplata er av eldre modell og faktisk er litt av toppen/enden av eksosbendet litt tæret, men ikke mye. Jeg ringer Framnes og hører med de. Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 23.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Eksosanlegg/Eksosanlegg-Universal/Fleksibel-eksosslange-79100/ Vil denne tåle å brukes som eksosslange i båt, noen med erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 24.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Emmis, jeg ringte Framnes og de mente det ikke var noen originaldeler som ville passe siden det var en 270 bakplate. Regner med at ikke alle som har en AQ151 har også en 280 bakplate?! Jeg kommer til å teste ut slangen fra biltema, den er 60 mm i diameter og det vil bli tett. Lurer på hva andre har gjort. Se min frihåndstegning under, teknisk tegning fra CAD klarer ikke å måle seg med dette... he he. Utrolig hva man får til med Paint Den grønne slangen er den jeg er på jakt etter. Mens den burgunderrøde "muffa", den har jeg og den ser original ut. Noen forslag? Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Flott tegning du har laget.Er avstanden så stor mellom manifoil og eksosrør som du har tegnet så er eksosrøret kortere på 270 plata enn på 280plata. Kansje du kan tre på en slangestump som passer helt på eksosrøret og så tre over slangen fra manifoilen om det er plass.(bare en tanke) Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 24.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Ja, eksosrøret er nok mye kortere på 270-plata enn på 280. Der ligger utfordringen - jeg får ikke tak i deler som er originale og passer "rett inn". Jeg har funnet en slange som er 60mm, denne passer fint på eksosrøret, deretter skal den inn i "muffa" som står på manifoilen. Tenkte da å bruke et stålrør som jeg legger inn i 60mm-røret sånn at man kan skru skikkelig til. Det er relativt trangt og det trengs et rør som er fleksibelt/bøybart. Som du ser av tegningen er det et lite stykke unna... Jeg forsøker med biltemas eksosrør, tåler opp til 600 grader... Håper det også tåler kjøleveske. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Eksosanlegg/Eksosanlegg-Universal/Fleksibel-eksosslange-79100/ Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Det tåler sikkert kjøleveske men det er nok verre med varmt sjøvann,ville heller gått for gummislange med rustfri stålstuss i mellom manifoil og eksosrør for å få overgangen til riktig diameter. Om det er plass til det da. Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 24.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Mente sjøvann... Det er nok tryggest med riktig slange. Jeg ringte tess nå, de har en egnet gummislange som måler 58 mm, den bør jeg klare å tre på ved hjelp av litt zalo eller noe. Prøver den i kveld og ser hvordan dette går. Takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 24.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Hei, da gikk den nye slangen greit på. Her er bildet og det ble tett gitt. Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Supert da er det bare å få båten på vannet,det er meldt fin vær til helga. Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 27.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 (redigert) Heisan, jeg forsøker en gang til. Ikke fordi jeg tror det jeg har gjort ikke fungerer men... vil bare ha det så originalt som mulig. Jeg har i utgangspunktet en 270 drevplate og en aq151, de er i utgangspunktet ikke bygget for hverandre. Se bilde av eksosbendet på bakplaten min. Her skulle det ideelt sett vært et annet eksosbend. Denne passet bra til forrige motor, en aq130. Er det noen som vet om det er mulig å få tak i et egnet eksosbend, originalt, som vil passe inn på 270 drevplaten i samme skruehull etc? Redigert 27.Juni.2013 av SelQueen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 27.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 Om jeg ikke husker feil så passer eksosbendet til 280 bakplata på 270 så bakplatene er like. Bendet er festet med fire skruer fra utsiden samt det er en o-ring til hver skrue og en o-ring til bendet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.