Jump to content

Kartene til Marinetraffic er i dag "helt på tryne"


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Sitter og kikker litt på Marinetraffic, og der er kartene fra Google Map helt merkelige. Store landområder er borte. Noen andre som har sett dette før? Men velger jeg satellitt i stedet for kart, er alt normalt. I kartutsnittet under er faktisk hele Håøya og nesten alle andre øyer borte!

 

bilde

 

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og dette har ikke noe med Marinetraffic å gjøre, det blir det samme om jeg går inn på maps.google.com. Men uansett er det noe å tenke på for de som tror de kan stole på AIS fra Marinetraffic som et navigasjonshjelpemiddel

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er det dette kartet som også skal vise skipstrafikken? Da er det heller ikke helt bra da det for flere områder ligger etter i tid. Klikker man på ett fartøy vises posisjon og fart, men legg merke til klokkeslett. Det kan være 15 min. siden siste oppdatering og da er Kielferja et ganske annet sted enn det kartet viser. Mulig det viser sann tid i Oslofjorden, men slik er det ikke overalt.

Link to post
Share on other sites

Men uansett er det noe å tenke på for de som tror de kan stole på AIS fra Marinetraffic som et navigasjonshjelpemiddel

 

Er det virkelig noen som bruker denne siden som navigasjoshjelpemiddel? I såfall hadde det vært interessant å høre om hvordan den brukes.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Opplever akkurat det samme når jeg er på hytta på Filtvet, jeg vet at Colorline passerer ca kl 08.25( Danskebåten kommer 20 min. tidligere) Kartet til marinetrafic viser at den er den ligger rett utenfor Tofte, men den er faktisk allerede ved Drøbak. Mao. ikke mye å stole på.

Redigert av Bøljan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nytt miljøtiltak å fjerne Håøya - skal gi bedre vannutskiftning i Indre Oslofjord....


Nå er det vel forklart ganske eksplisitt at Marine Traffic IKKE er et hjelpemiddel til bruk på sjøen, nettopp fordi den ikke kan vise helt nøyaktig - siden den går via web. Det eneste "nyttige" er å kunne meddele venner og kjente sånn ca hvor man befinner/befant seg sist man var online. Det er en variabel forsinkelse på det vi ser på Marine Traffic vs det man ser via AIS i båten.

Redigert av H-35 (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Javel! Eg bruke MT på sjø som navigasjons HJELPEmiddel.

Viss du møte en skip og timedelay er ikkje så langt, kan du sjekker egen posisjon/egen GPS data....

Bare som HJELPEmiddel!!!

Og viss eg kommer i "open water" eg kan se ka eg kan forventer......

VHF, LRC, D5L/A

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Nå er det snart en måned siden jeg skrev det første innlegget her, men fremdeles mangler store øyer og deler av fastland på kartene fra Google som Marinetraffic bruker. Og det samm er tilfellet og jeg går direkte på maps.google.com. Dette kan da vel ikke være noe som bare skjer på mine PC'er? Eller kan det være noe med cash på PC'n?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Trodde Marinetrafic bare var for morros skyld jeg! Det er som regel veldig forsinkelse på de områdene jeg har prøvd det på ihvertal.. Ville ikke stolt på det som noe navigasjonshjelpemiddel ihvertfal! karttene er jo ikke ment for navigering!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Tilbake til opprinnelig problemstilling: Har alle problemer med at øyer er forsvunnet i Google sine kart (som Marinetraffic bruker)?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tilbake til opprinnelig problemstilling: Har alle problemer med at øyer er forsvunnet i Google sine kart (som Marinetraffic bruker)?

 

I nettleser ser det ut til at øyene har forsvunnet. Når jeg bruker MarineTraffic-app'en på iPhone/iPad er alt OK. Årsaken er at app'en bruker det preinstallerte kartet på tlf og nettbrett. Fruktprodusenten bruker TomToms kartdata. Android-brukerne er vel "stuck" med Google Maps, og opplever også at øyer blir borte.

Min konklusjon er at dette er et Google-problem og må adresseres dit.

En måte å omgå dette problemet på, er å legge på foto-layer (satelittbilder/flyfoto). Dersom man har begrenset båndbredde, er ikke dette en god løsning.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Langøyene (Oslo) mangler (fra google), la merke til det ifm. evakueringa da det "plutselig" etter forrige måling for 25 år siden var urovekkende nivåer av giftstoffer i grunnen der. Samme med Gressholmen, Husbergøya og flere, og ikke minst Padda. Det er litt foruroligende siden det er der Suzi står parkert mens jeg er ute og seiler ... Mener jeg fant "Skagerrak" i området også, men det har de visst fått retta opp.

 

Når kart og landskap ikke stemmer overens, så husk at kartet er sist oppdatert og dermed mest korrekt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...