Artekno Startet 23.Juni.2013 Del på Facebook Startet 23.Juni.2013 Har nettopp montert ny kartplotter i båten - i cockpit. Det er en seilbåt. Kartbrikken er det jo bare å vippe ut, for en med mindre skrupler enn meg. Om han bare vet hva han skal se etter. En slik liten brikke kan vel settes inn i en hvilken som helst annen kartplotter? Med med butikkpris på 2.200,- så er det kanskje et marked for heleri av slike. Har det vært noe problem av kartbrikker blir nappet ut og stjålet? Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
LM 605 Svart 23.Juni.2013 Del på Facebook Svart 23.Juni.2013 Er vel lurt å fjerne kartbrikken før man forlater båten. Jeg fjerner selv hele plotteren i fra båten når den ligger i båthavnen for å være på den sikre siden. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 23.Juni.2013 Del på Facebook Svart 23.Juni.2013 Aldri fjernet hverken plotter eller brikke. Plotteren er fastmontert, men det er bare å stille med skrutrekker og tang, så er den løs. Gammel modell, så det vil ikke være katastrofalt. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 23.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2013 (redigert) Ja min er fastmontert ute. Uaktuelt å ta den med meg. Gjennomgående skruer, men helt sikkert mulig å borre av skruehodet med batteridrill om man VIL ha den med seg. Kartbrikken (MicroSD) kommer garantert til å bli borte om jeg tar den ut for hver gang. Kan kartbrikken kopieres? Kan jeg kopiere og bruke en "arbeidskopi" i plotteren, og legge originalen hjemme? Det aner meg at det ikke er mulig, for ellers blir det vel vanskelig å unngå piratkopiering... Får lage et rødt skilt med "ALARM" og henge på rekka vel. Redigert 23.Juni.2013 av H-35 (see edit history) Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
arkmarin Svart 23.Juni.2013 Del på Facebook Svart 23.Juni.2013 Jeg har tenkt tanken, men har aldri hørt om at noen har blitt frastjålet brikken. Tror faren for dette er liten. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Lars H. Svart 23.Juni.2013 Del på Facebook Svart 23.Juni.2013 Jeg tar alltid plotteren med hjem. Men så er den lett å stjele da den er montert i en Saga27 under kalesjen og fjernes ved å løsne to plast "knotter" med fingrene. Den er riktignok ikke av nyeste modell, men en rask Interphase 11" sun view type for C-map. Så det ville bli kostbart å kjøpe en tilsvarende ny om den ble stjålet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
aileenll Svart 23.Juni.2013 Del på Facebook Svart 23.Juni.2013 (redigert) det er lett og fort for den som ikke har skrupler kombinert med fokus på muligheten! Men så langt har jeg ikke hatt problem med dette, låser aldrig båten heller. Nå har jeg byttet ut plottern med ett nettbret tablet z, Det har jeg inrettet slik at jeg demonterer det i kockpit når bruken ikke er aktuell. jeg håper derved å ungå tyveri. -By the way har en eagle 520c plotter med navionics oslo-Berlin fra 2005 og Norge inklusiv Svalbard 2012 på sd-brikke. plottern blinker noe, men virket da jeg var til Skagen i mai! Redigert 23.Juni.2013 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
glalaks Svart 23.Juni.2013 Del på Facebook Svart 23.Juni.2013 Lett å stjele, men aldri hørt om det problemet.. Du kan jo evt bare ta den ut og legge en annen fast plass i båten.. Om den ikke står i plotter er det vel ingen tyver som leter videre etter den.. Kartet mitt er for oslofjorden, og båten er i Trondheim så om det blir stjålet er det ingen krise;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Ingar Svart 23.Juni.2013 Del på Facebook Svart 23.Juni.2013 Kan kartbrikken kopieres? Innholdet kan kopieres som fra hvilket som helst SD kort, men vil ikke fungere i et annet da det er låst til ID-koden på den originale brikken. Det er en unik ID for hver eneste SD brikke som finnes, på samme måte som at alle mobiler har unik IMEI kode. http://www.ehow.com/how_5894885_sd-card-id.html Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Klein Svart 23.Juni.2013 Del på Facebook Svart 23.Juni.2013 Hadde en ny Navionicsbrikke i kartplotteren (C80) som står montert på pidestallen i cockpiten. Stod der helt greit i hele fjor sommer, og ofret ikke en tanke på å ta den ut Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 24.Juni.2013 Del på Facebook Svart 24.Juni.2013 Har du Bluechart så kan du jo også laste ned en sikkerhetskopi fra f.eks thepiratebay. Da kan originalbrikken ligge trygt forvart hjemme hele sommeren;-) Sent from my GT-S7710 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 24.Juni.2013 Del på Facebook Svart 24.Juni.2013 Flott lesestoff på slike forum for de med uærlige hensikter. Her finner man ut hvor båter har hjemmehavn, båtnavn og hva slags utstyr man har ombord. Så åkher er det bare å sjekke ordreboka så får man se hvilken båt man må besøke for å finne varene. Håper selsagt ikke at slikt skjer, men denne tanken er en grunn til at jeg er forsiktig med hva jeg legger ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.