Jump to content

Kan KNS-flagget føres på utenlandske båter?


Røylen

Recommended Posts

Kan du dokumentere påstanden?

<{POST_SNAPBACK}>

fann detta vid ett sök, Djuice 2.......om det er samma ägare som under racet vet jag!

 

http://asianyachting.com/boats/Volvo60.htm

 

BOAT DETAILS

Boat name: Djuice 2

Make/model/Class: Volvo Ocean 60

Builder: Cookson Boatbuilders Ltd, Auckland, NZ

Build Project Manager: Lawrence Smith, NZ

Designer: Laurie Davidson Yacht Design

DESIGN #:

Owner: Dragon Projects Limited, IoM

Year built: 2000-2001

Commissioned: March 2001

Port of registry: Douglas, Isle of Man

Date of registry: May 9, 2001

Reg. no.: 734 244

Sail no.: NOR 2

Call sign: ZNES3

Propelled as: Single Screw sail and motor ship, Sail drive

Tonnage: 32.60 gross tons

Displacement: ca. 13.570 kgs

LOA: 64 ft/19.50 m

LWL: 60 ft

Draft: 3.8 m

BEAM: 5.25 m

Rig: Sloop, fractional, 29 m

KEEL: Cast iron fin – “T-shaped” lead bulb

WATERBALLAST: 3 tanks each side, total 5.000 liters

Upwind sail area: 200 sqm

Downwind sail area: 500 sqm

HULL COLOR: Black/magenta

DECK COLOUR: White/magenta

BOTTOM PAINT: Black/Racing

Used as: Sparring yacht

General condition: Excellent racing condition, fully equipped, ready to race

S/Y Gunga Din

Link to post

Hei, Gunga Din!

Du viser en salgsannonse for sparringbåten. Denne deltok ikke i den offisielle regattaen. I salgsøyemed bør nok alle kort komme på bordet, også "Home port", "Call sign" og "Owner".

 

Jeg tror du må grave dypere for evt. å finne en "blottlegging" av "home port" og "call sign" for utfordrerbåten, Djuice (1) som deltok i regattaen.

 

Uansett, innlegget dokumenterer ikke påstanden:

QUOTE(Krapyl @ 16.03.05 19:34)

Det var aldri gjort noen forsøk på å skjule at båten hadde Douglas som hjemmehavn.

Link to post

Hei, Gunga Din!

Du viser en salgsannonse for sparringbåten. Denne deltok ikke i den offisielle regattaen. I salgsøyemed bør nok alle kort komme på bordet, også "Home port", "Call sign" og "Owner".

 

Jeg tror du må grave dypere for evt. å finne en "blottlegging" av "home port" og "call sign" for utfordrerbåten, Djuice (1) som deltok i regattaen.

 

Uansett, innlegget dokumenterer ikke påstanden:

QUOTE(Krapyl @ 16.03.05 19:34)

Det var aldri gjort noen forsøk på å skjule at båten hadde Douglas som hjemmehavn.

<{POST_SNAPBACK}>

Jada, jag vet att det er sparringbåten!

 

men jag skulle tro att dom båda hade/har samme hemmahamn!

 

detta är ju en tävling, der dom inblandade båtarna kappseglar utan flagg,

om dom överhuvudtaget, klarerer in, så görs detta sikkert på ett korrekt

sett......men det er självklart att dom vill visa varifrån vilket land 'syndikatet'

kommer ifra!

 

för mig så er Djuice den 'norske båten' liksom Assa-Abloy den 'svenska båten'!

Har ikke pejling på någon av båtarnas officiella hemmahamn.

S/Y Gunga Din

Link to post

Mange takk, kes! :flag:

 

Jeg har vært 99,9% sikker på dette hele veien, men var litt i tvil om det var utarbeidet "særskilt forskrift" med hjemmel i Sjøloven som ga adgang for utenlandske fartøyer til å føre norsk flagg.

 

Godt. Da kan man trekke konklusjonen at KNS' flaggreglement er meget mangelfullt og trenger en snarlig oppdatering i hht. Sjølovens bestemmelser.

 

KNS har fulgt sitt mangelfulle reglement da Innovation og Djuice fikk adgang til å føre KNS-flagget. Det merkelige er at tusenvis av mediafolk fulgte disse racene, men ikke en av dem greide å se at båtenes britiske kallesignaler hadde en svært dårlig sammenheng med det norske flagget.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Alt dette er jo gjort for og slippe avgifter og skatter. :smash:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

detta är ju en tävling, der dom inblandade båtarna kappseglar utan flagg,

<{POST_SNAPBACK}>

Begrepet ”å seile under/med et flagg” kan ikke tas bokstavelig, det er synonymt med ”nasjonalitet”. Svært få fartøyer har flagget fysisk i gaffelen i internasjonalt farvann og selvsagt ikke i en regatta, like fullt seiler de ”under et flagg”.

 

Eksemplene med Innovation og Djuice er tatt med for å belyse det faktum at en ”herværende” seilforening som (tilfeldigvis) er gitt anledning til å bestemme hvem som skal få føre det norske flagget, gjør dette på et grunnlag som er i konflikt med grunnleggende, norske lovbestemmelser på området.

 

I så måte er detaljer ved disse båtene av sekundær interesse. Spesielt interesserte visste at båtene ikke var norske, men ikke én journalist greide å snappe opp dette. Hvorfor ikke? Kanskje fordi informasjonen ikke var så lett tilgjengelig………… At det evt. vil si det samme som at informasjonen ble forsøkt skjult, skal jeg ikke spekulere i, men det er høyst betimelig å be om dokumentasjon for påstanden:

QUOTE(Krapyl @ 16.03.05 19:34)

Det var aldri gjort noen forsøk på å skjule at båten hadde Douglas som hjemmehavn.

 

Jeg tar det gjerne til etterretning dersom du skulle kunne finne dokumentasjon som nevnt, men det endrer nok ikke annet enn å stadfeste at KNS i så fall har vært enda mindre kompetente i ”Sjøvæsen og Skibsanliggender” enn først antatt. Admiralen eller Kommandøren som var blant foreningens grunnleggere, hadde trolig snudd seg i graven………

Redigert av Røylen (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...