HansKS Startet 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2013 Tittelen sier vel det meste. Jeg lurer simpelten på hvor mye hk og nm man kan dra gjennom et sånt et før det takker for seg. Grunnen til jeg lurer er en tørst gammel dame ved navn B20 Sport (bensiner) som jeg _kanskje_ kunne tenke meg å bytte til en diesel hvis muligheten er der. Jeg er Reodor i alle ordets betydninger, så at det er innviklativt å bytte til uoriginal motor er jeg klinkende klar over fra før :) Er det noen som har gjort dette før meg? erfaringer? kanskje noen har et forslag til motor til og med? :) Sitér dette innlegget Link to post
HansKS Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 eller, kanskje det finnes et drev som er mer egnet for Dieselmotorer som passer overens med innfestingen på et 250-drev? Jeg er helt grønn på akkurat dette emnet. Er i ferd med å kjøpe min aller første båt, så her er all hjelp god hjelp :) Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 Hvis jeg ikke husker helt feil ble disse drevene brukt på dieselmotor md32 eller aqd32a.Dette var en 6 sylindret 106 hk....Usikker på dreiemoment men sikkert ikke all verden. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 (redigert) AQ250 er så å si likt innvendig som resten av AQ drevene (280, 290 osv). Disse drevene tåler det aller meste, og er montert på en rekke dieselmotorer, big block V8'ere osv. så det er helt sikkert ikke noe problem, forutsatt at drevet er i god stand til å begynne med. Det er forsåvidt ingenting som er innviklet med dette, du må ha en svinghjulskåpe som passer til motor i ene enden og et AQ drev i andre enden, så er det vel bare å lage motorfester og justere inn motoren, noe som gjøres ved å måle avstanden på noen "ører" på transomfestet / svinghjulskåpen. Redigert 30.Juni.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HansKS Svart 4.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 Neste spørsmål: For å få propellen til å gå like fort med en diesel som en bensiner må jeg kanskje gire om drevet på et eller annet slags vis? er det da i tilfelle en veldig omstendelig jobb? (merk at jeg har skrudd mer enn en girkasse tidligere, så tannhjul skal jeg greie å bytte hvis noen har oppskrift til meg) Vet noen om drevene er levert med ulike utvekslinger? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 4.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 (redigert) Drev kommer med forskjellige utvekslinger, hvilken du trenger kommer an på motoren. Utvekslingen på AQ drev sitter i nedre huset, og du må ta ut propellakselen og skifte tannhjulet som sitter på denne samt tannhjulet som propellakselen går innpå på vertikalakselen. Du kommer til alt ved å løsne to umbrakoskruer bak sinken ved propellen, og dra akselen ut (sitter ofte godt). På eBay selges ofte komplette brukte sett med utvekslinger, og da er det gjerne komplett propellaksel samt tannhjulet som sitter på vertikalakselen som følger med. Redigert 4.Juli.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HansKS Svart 6.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2013 takker så meget :) da vet jeg det, hvis jeg nå skulle finne ut at den fine gamle aq 130'en blir for tørst for meg.... det er jo en del omatte og hvisatte i det så klart, men bedre føre var. Er det noen som har byttet motor i en båt med slik motor før meg? jeg takker gjerne ja til tips :) det er ikke mye plass i motorrommet forøvrig, så jeg må ha en firer. noen sekser har jeg ikke plass til med mindre det er V-6, for jeg har relativt grei plass i bredden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.