fredde1972 Startet 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2013 Hei, har hatt en nyoppusset Polar på vannet i en uke, så har fått testet den endel. Det meste ser ut til å fungere bra, men har et spørsmål angående motoren som jeg håper noen kan synse noe om. Har bygget om en VP MD11c i vinter til ferskvannskjøling. Har byttet topper, dyser, sylindere og foringer. Motoren starter lett og går fint. Har bare ett problem, når jeg forsøker å pushe motoren litt dvs. opp over 2000 omdreininger, så graver båten seg ned som normalt men motoren begynner å ryke gråblå røyk. Altså når den møter litt skikkelig motstand. Har tenkt på et par mulige feilkilder selv, men hører gjerne hva dere mener om hva som kan være lurt å sjekke. Kan det være at lufilterne/flammedemperne enten er tette eller trekker inn for varm luft? Motoren går nå endel varmere enn tidligere pga. ferskvannskjølingen. Så i motorkassa som er nyisolert er det veldig mye varmere enn tidligere. Kan det være at ringene som skal tette mot oljen på stemplene (stempelringene) er slitt og slipper igjennom litt olje når jeg pusher motoren litt ekstra? Kan forøvrig si at dersom jeg ikke pusher motoren noe særlig så ryker det heller ikke så mye. Ved kaldstart så ryker det hvitt i 2 sekunder så er det helt greit. Det er det også hvis jeg holder meg under 1500 omdreininger. Tar gjerne imot noen tips om hva jeg bør sjekke ut. Mvh Fredde Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Har samme symptomene på min md17c. Ryker litt ved start i et par tre sekunder. Må passe på å ha på en del gass. Står den på tomgang så ryker den mere. Men dette er vel normalt. Jeg kan kjøre i opp til ca 2000 omd uten at det ryker noe særlig, men når jeg legger på til 2300-2500 (max) legger den igjen er røykt som er kølsvart. Er dette normalt? Kjører jo aldri på så mye turtall som max, så det er egentlig ikke noe praktisk problem. Men er det tegn på noe som er galt/slitt med motoren? Kk Sitér dette innlegget Link to post
fredde1972 Svart 24.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Liten oppdatering. Har målt temperaturen rundt på motoren med IR måler og har funnet de varmeste plassene. På toppen av sylinderen som er mot girkassa, akkurat der hvor dieseldysa går ned i toppen måler jeg 103 grader. På sylinderen mot svinghjulet måler jeg 83. Termostathus ligger på 72 mens kjølevannet holder ca. 60 grader i ekspansjonstanken. Motorblokk, sylindervegger osv. holder mellom 45 og 55 grader. Er dette normale temperaturer? Merket også at når jeg kjører på 2200 o/min så får jeg overtrykk i ekspansjonstanken og det lekker kjølevæske ut under lokket. Sitér dette innlegget Link to post
fredde1972 Svart 24.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Er det ingen motorkyndige igjen her inne ;) bare skravlere igjen hehe... Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Byttet du ikke stempelfjærer under overhalingen? Overtrykk i systemet kan tyde på lekk toppakning/ sprekt topp. Det gir ofte mye røyk i tilegg. Hvis hele overhalingen er hjemmemekk uten kyndig hjelp er det mye som kan ha gått galt. Forøvrig høres 100 grader mye ut i motorkassen. hadde lagt inn en ventilrist eller 2. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 (redigert) Generelt: Sort røyk= Ufullstendig forbrent diesel For tung belastning(feil propell, grodd undervannskrog), slitne dysespisser Blå røyk=motorolje som forbrennes Slitne ventilstyringer, slitne stempelringer Hvit røyk(damp) Mangelfull kjøling Redigert 26.Juni.2013 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HansKS Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 er det en tidl saltvannskjølt motor som er bygget om til ferskvann? Enkelte hevder det ikke er noen god ide, siden man da øker temp og trykk på kjølesystemet, så kan noe som har holdt seg helt og pent lenge i saltvann, være så tynnslitt at det ikke tåler trykkforskjellen. (her er ikke jeg ekspert, bare videreforteller) Så... Motorer kan jeg en del om. Stempelringene kan være slitt ja. Blårøyk er brent olje. overtrykk i kjølevannet kan bety mange ting: lokket (kjøler/ekspansjonstank) står for lavt slik at vannstanden gjør at det flyter over. Skiftet du ventiltettingene? at den ryker mer på høyt turtall kan ha sammenheng med at oljetrykket øker med turtallet. har du dratt til toppboltene riktig (moment+rekkefølge) når du satte sammen? er de nye ventilforingene dine helt i plan? er toppen skeiv? og.... Jeg tar det som en selvfølge, men satte du sammen med ny toppakning? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.