frode_00 Startet 11.Mars.2005 Del på Facebook Startet 11.Mars.2005 Hei alle sammen Er det noen som har hørt om Majestic weekend 24 ? er dette en bra båt? jeg som spør er en uerfaren seiler, men kunne tenke meg en seilbåt for enkle seilturer innaskjærs.Vi er 2 voksne og 2 små barn, og må ha plass til overnatting. Ser på FINN.NO at prisen er ikke så værst,210 000 kr, men har aldri hørt om denne før. Av de mer kjente merkene må man jo opp i en 10-15-20 år gammel båt for å få den til samme prisen.Er prisen lav bare fordi merket er nytt ? Er f.eks MAXI så mye bedre at jeg bør velge en gammel båt? Ser at båten kan leveres med senkekjøl , og med fast. Ser for meg at jeg trenger senkekjøl da jeg må frakte båten på henger av og til. Erfaringer ? Kom med inspill og hjelp en ny seiler. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 11.Mars.2005 Del på Facebook Svart 11.Mars.2005 (redigert) Testet i Seilmagasinet, si ifra om du trenger testen ( pr IM eller mail ) Idag heter båten Jeaneau SUN 24, fordi hele verftet ble kjøpt opp av det mer kjente franske verftet. Vurderte selv en sånn for noen år tilbake, men den norske importøren av Jenneau ( Heitmann ) var mildt sagt lunkne. Den danske importøren, veit jeg solgte "noen". Ellers mener jeg å huske at hovedinntrykket var positivt, noe skranglete detaljer, seilet bra i lett vind, men var lett, og måtte reves tidlig. Hva får man for 210K ? Tja, du får vel en FENIX ( ved litt hard pruting ) eller en halvtonner ( Ballad, SCAMPI, Comfort ) i bra stand. Begge disse alternativene er etter mitt skjønn LANGT mer til båt, enn den Majestic`en. Men - skal du ha den på tilhenger, sliter du litt. ( halvtonnerne er omlag 9,50 meter lange, 3m brede og veier -+ 3,5 tonn ) Ande båter i tilsvarende klasse som den MAJESTIC`en er f.eks FIRST 211, ETAP 21. Av eldre kan f.eks FIRST 235 eller FIRST 24 være alternativet. De to første er båter til over 200K, de to siste er båter til omlag 120K. First 24 vil jeg anbefale å se på, finnes også med senkekjøl. Akterlugar ( skikkelig, med dør ) dassen bak, osv. er ting man forbinder med HELT andre båtstørrelser. Morsom detalj er en "utenbord / innenbord" motorløsning. Rett og slett en motorbrønn nedddi ene luka bak, der man setter inn en vanlig 8 HK med lang stamme. Seiler visstnok bra, men er sikkert kilen i mye vind ( lett ) Etter mitt skjønn, klassens beste kjøp.. lagt til; ikke dårlig planløsning for en 24 foter dette vel + Suzuki Redigert 11.Mars.2005 av Suzuki (see edit history) Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
frode_00 Svart 11.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2005 Hei Tusen takk for svar. First 24 så veldig bra ut. Skal sjekke mer om den.Kjempeglad for tilbakemeldingen om f eks toalettløsningen og motorfestet der. Det er sånt dere båtfolk vet noe om , og jeg aldri ville tenkt på.. Hva med senkekjøl ? er det et lekkasjepunkt? Fordel med nytt istedet for gammelt ? Flott med et forum hvor vi 'nye' kan høste av deres erfaringer. Takk. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 11.Mars.2005 Del på Facebook Svart 11.Mars.2005 Hei Tusen takk for svar. First 24 så veldig bra ut. Skal sjekke mer om den.Kjempeglad for tilbakemeldingen om f eks toalettløsningen og motorfestet der. Motorløsningen til First`en er genial. Noen har problemer med at cockpitluke må stå på "gløtt" for at motoren skal få luft. Resultat = støy. Kan sikkert fixes ved å sage hull til et "gitter" som vender UT og VEKK fra cockpit.Det er sånt dere båtfolk vet noe om , og jeg aldri ville tenkt på..Kornbønder fra indre Østland, bør ikke omtales som båtfolk. Da kommer Poseidon og de andre sjøulkene og tar deg Hva med senkekjøl ? er det et lekkasjepunkt?Mja, si det. Tror kjølen sitter i ei "kasse" som toppen av befinner seg over vannlinjen. Men noe skranglete herk, kan det sikkert være. Kikket på en ALUBAT OVNI på messa, på 43 fot var det vel. Synes senkekjølen skramla på den å jeg da.. ( skikkelig ubehagelig på unnavind, skranglekasse ? ) Fordel med nytt istedet for gammelt ? De som er "noen" år gamle, har jo ofte litt utstyr da. Så spørs det; trenger man dette utstyret, og er det bra. Alt for ofte betales det for utstyr man ikke trenger, og som er kassabelt. Da er det kanskje like greit det ikke er der.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
pero Svart 11.Mars.2005 Del på Facebook Svart 11.Mars.2005 Hei Tusen takk for svar. First 24 så veldig bra ut. Skal sjekke mer om den.Kjempeglad for tilbakemeldingen om f eks toalettløsningen og motorfestet der. Det er sånt dere båtfolk vet noe om , og jeg aldri ville tenkt på.. Hva med senkekjøl ? er det et lekkasjepunkt? Fordel med nytt istedet for gammelt ? Flott med et forum hvor vi 'nye' kan høste av deres erfaringer. Takk. <{POST_SNAPBACK}> Av en eller annen grunn er senkekjøl i Norge nesten totalt fraværende. Kan ha noe med kysten vår å gjøre. Men i Europa, og over dammen er dette mye brukt. Tror ikke lekkasjer er noe problem. Det er et velprøvd konsept. Når det gjelder bruk av tilhenger er vel ikke båter over 24 fot å anbefale. (vet at Firlingen ble bygget med tanke på dette. Linge hadde en ide om at den til nød kunne brukes som "campingvogn"..) Maxi 84 er båten jeg hadde drømt om hvis jeg hadde 200 K, og ikke skulle hive den på henger.. (3500 kg) Greit, den er ikke ny, men den faller heller ikke i pris. Meget bra til 2 + 2.. Pero Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.