Jump to content

Den gangen redningsvesten ble redningen!

Zitt

Recommended Posts

Hjemmehavnen vår ligger innerst i en vik. Det renner flere elver ned i viken som har tar med seg mye jord fra områdene rundt. Dette har lagt seg som en mudderbanke ca 100 meter ut fra bunnen av viken, og som er synlig på fjære sjø.

Våre to små hunder er alltid iført redningsvester når vi er på sjøen, og de taes ikke av før de er "trygt" plassert på flytebryggen. Men noen ganger har de vestene på til vi har kommet til bilen, så også i går.

Så får de øye på et svanepar med unger langt ute i mudderet, og av gårde går det. Den ene får vi ropt tilbake, mens den andre kjemper seg frem med mudder opp til knærne. I møte med svanene har hunden et klart handycap, og har i realiteten ikke en sjanse mot svanene, men gir seg ikke. Svanene klarer å nærmest lokke hunden med seg ut i vannet, der svanene har en enda større fordel. Hunden svømmer etter dem og de svarer med å kakke den på ryggen med nebbet, og skufle vann på den med vingene.

Jeg skjønte etterhvert hvordan dette ville gå, og fikk en følelse av at det hastet.

En liten plastjolle som lå ved en brygge kunne bli redningen. Jollen var halvfull av vann, men jeg fant et knekket øsekar inne i et naust. Så fikk jeg ikke opp knuten på fortøyningen, men fant en sløv kniv i naustet. De 100 meterne ut tok også sin tid da den ene åregaffelen var halveis ødelagt.

Fremme ved "kamphanene" fikk jeg skilt dem med jollen, og svanene svømte av gårde. Men den idiotiske hunden skulle selvfølgelig etter dem, Hunden er som sagt liten og jeg klarte å ta den igjen med å padle med en åre.

Halvveis hengende utenfor ripen fikk jeg tak å halen og fikk løftet den opp etter håndtaket på redningsvesten.

Hunden var fullstendig utkjørt, skjelven og nærmest i sjokk. Hun hadde slukt endel vann og var iskald.

Uten redningsvest, som tok av for slagene av nebbene, hadde hun enten blitt hakket ihjel og/eller druknet. Redningsvesten ble redningen!

Redigert av Wiking26AC (see edit history)

Båndtvang og løse hunder

Lov om hundehold av 4. juli 2003 nr. 74 (hundeloven) stiller i § 3 et generelt krav til aktsomhet for hundeiere: En hundeholder skal vise aktsomhet for å unngå at hunder volder skade på folk, dyr, eiendom eller ting. Hundeeieren skal dessuten sørge for at hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser. Hundeeieren skal blant annet sørge for å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre.

Den som er berørt, kan kreve at forhold som ikke gir tilstrekkelig sikkerhet eller som volder urimelig ulempe, blir rettet.

I følge hundeloven § 4 kan hunder bare være løse når de blir fulgt eller kontrollert på aktsom måte, eller når de er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for alminnelig ferdsel. Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden. Hvis en hund har for vane å fare mot, hoppe på, forfølge eller stille seg i veien for folk, skal den bli holdt i bånd.

Hundeloven § 6 bestemmer at det skal være båndtvang for hunder i tiden fra 1. april til og med 20. august. Den enkelte kommune kan i tillegg etter nærmere gitte kriterier gi egne forskrifter om båndtvang. Dette gjelder blant annet turstier og veier, skiløyper, idrettsanlegg og leir- og rasteplasser. Kommunen kan også gi forskrifter om hundehold av hensyn til alminnelig ro og orden og for å motvirke forsøpling.

Egne regler gjelder for sikring av hund i områder der tamrein beiter.Hundeloven § 9 bestemmer at reglene om båndtvang blant annet ikke gjelder for hunder som brukes i reindrift eller for dresserte bufehunder.

Litt av en historie det der. Vi opplevde også et møte mellom to svaner og skipshunden vår i helgen. Vi lå fortøyd med baugen inn mot en flytebrygge og jeg skulle en luftetur i land med dyret. Da går jeg først i land med båndet. Så roper jeg på Max, og han kommer frem på baugen der jeg fester båndet på ham før han får hoppe ned på bryggen. Men i det han var fremme på baugen, fikk han øye på to fresende svaner på andre siden av flytebryggen. Dermed bråsnudde han og føyk inn i båten igjen! De sinte fresende dyrene ville ikke han ha noe med nei. Jeg måtte jage vekk svanene før han våget seg frem på baugen igjen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du verden for en historie. Godt det gikk bra. Regner med hunden lærte at svaner er utrivelige. . :-)

For å være helt ærlig, Bjørn, så føler jeg meg ikke trygg på det. Dette er en type Terrier, som er avlet frem som bl.a. hihund. De kan finne på å gå inn i et revehi, og der inne kan det ligge en mor med reveunger. Da blir det et heidundranes spetakkel, og det er ikke alltid hunden som kommer hel ut igjen. De har en psyke av en annen verden, og rygger aldri. Det kan vel så godt hende at svaner nå stor på listen over forhenværende venner.....for alltid!

Motivet for å angripe svaner eller rever er ikke nødvendigvis for å skade eller drepe, men mest for å jage dem. Slik var det også i går.

Mulligan - båndtvangen.....vi kan det, vi vet det! Alle hundeeiere kan det og vet det! Hundene hadde såvidt fått av båndene og skulle få av seg vestene, da de smatt ut av hendene til min kone......uflaks!

Lars H. - Jeg ønsker meg en slik hund. Hadde en gang en Engelsk Setter som var levende redd for duer og biler og unger og vann.......! Praktisk.....ja, litt!

Vet ikke om det er sant? Men jeg hørte om en svane som slo ihjel en schæfer. Så du var nok heldig.. :-)

Jeg har tidligere hørt om lignende historier, og spesielt nå i ettertid.

Ja, det var en ganske så traumatisk opplevelse å stå der på land, uten å kunne gjøre noe, og vite hva utfallet kunne komme til å bli. Prøvde å gå utover i mudderet, men det gikk jo ikke.

Mange store hunder er også redd små hunder. De er så kjapp at det er vanskelig å få tak i dem. Rette typen løper bare rundt og biter dem i bakbeina.

I dette tilfellet hadde hun svært begrenset mulighet til å utnytte farten, fordi hun seg ned i mudderet. Men hun fikk seg noen gode kakk i ryggen. Det var tydelig i går kveld at det hadde vært en påkjenning for henne, hun hostet og harket endel, og pep og hulket i søvne. Med andre ord mareritt, men det går bedre i dag.

Håper det går bra med svanene også, og det tror jeg. De fikk iallfall ikke noe bittskader!

De er ikke til å spøke med, det er ihvertfall helt sikkert : http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=7305521

Jeg får helt skjelven når jeg leser det! Ikke si det til min kone! :nonod:

Vi skulle bunkre litt for noen uker siden og der hvor vi har båtplassen/bunkringsplass er det en svane som holder til. Svanen var veldig interessert i oss under bunkring. En annen liten båt som var ferdig og dro utover fikk seg en liten overraskelse. Plutselig hørte vi et spetakkel rundt den andre båten og så at svanene strakte hals og flakset ved siden av båten. Vi var sikre på at den hadde blitt terget av ungdommene i den andre båten og tenkte ikke mer på det etter at de ga gass og forsvant. Vår sønn skulle ro jolla litt ut mens vi skulle til å forlate brygga. Han ligger midt i sundet og venter. Plutselig hører vi bare flap flap flap og svanen springer bortover vannet mot sønnen vår. Den gikk fullstendig berserk og gikk til angrep. Guttungen var livredd og kastet seg ned på gulvet i jolla og svanen bakket unna. Tror ikke guttungen har så lyst til å mate de like mye som tidligere.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Har lite med moral å gjøre.

Snarere sunn fornuft.

Vi har båndtvang bl. a. for at bikkjene ikke skal angripe hekkende fugl.

Kommentaren min hadde ingenting med selve båndtvangen å gjøre, men at enkelte på åpne fora alltid føler et behov for å belære andre om sunn fornuft, regler, moral og sånn....

Tråden handlet jo ikke om båndtvang, så jeg unnskylder off topic...

Kommentaren min hadde ingenting med selve båndtvangen å gjøre, men at enkelte på åpne fora alltid føler et behov for å belære andre om sunn fornuft, regler, moral og sånn....

Tråden handlet jo ikke om båndtvang, så jeg unnskylder off topic...

Jeg tror ikke du skal bry deg for mye om hva Mulligan skriver!

Han har startet en annen tråd med tittel "enda en snill hund", og der skriver han følgende:

Innfør eietillatelse for bikkje.

De som kan dokumentere at de har bruk for en får eie.

Skyt resten.

Jeg har iallfall problemer med å skjønne folk som kan skrive slikt.

Om han er mer fornøyd med svaner, vites ikke!

Oj oj ømme tær?? :lol: unnskyld at jeg spurte.

Jeg har ikke minnet deg på båndtvang. Jeg skrev en generell kommentar. Men om bikkja var på vei inn i bilen og stakk av etter svanen (jeg tror ikke noe på historien om at svanen lokket hunden til seg :lol:) kan kanskje et skikkelig dressurkurs anbefales: nordenstam.no. Så slipper du slike hendelser i fremtiden, om du ikke overholder båndtvangen da :wink:

Jeg ser ingen sammenheng mellom størrelse og adferd etter selv å ha oppdratt ulike raser av ulik størrelse. Så bildet ditt av stakkarsnusselige terrieren din helt uten jaktinnstinkt som ble nesten lokket i døden av de de svanene sitter ikke helt i hjertet mitt gitt.

Svaner er relativt enkle å bli kvitt om man skjønner de litt. Og nei, det hjelper ikke med brød... Et alternativ er ljå, som jeg hørte en bonde har god erfaring med :eek:

Bra det gikk fint med bikkja. Jeg har ingen tro på at han ikke kommer til å gjøre akkurat det samme igjen. Og ansvaret er helt og fullt ditt. Slik er loven

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...