Bitteliten Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 (redigert) Jeg synes du er så langt ute å kjøre, at det blir nesten meningsløst å kommentere det. Les trådtittel og les tråden! Hvordan dine avskyelige forbilder avliver dyr synes ikke jeg du skal videreformidle! Og du, du behøver ikke å unnskylde dine spørsmål, men du kan godt svare på mine! Så enveis altså? Jeg skal svare på dine, men du ikke på mine ? Jeg har nok ikke han bonden som idol. Det er en historie jeg hørte fra en veterinær..... Jeg lurte bare på om du hadde på deg vest i liten båt. Bakgrunnen står i alle mine innlegg. Helt nederst Trådtittelen imponerer ikke. Den er ikke unik. De fleste vet at vest redder liv de fleste vet også at svaner ikke er onde. De bare hevder revir og forsvarer seg. Omtrent som en hund. Om hun ikke er på svanejakt da Bikkja har nok ikke fått varige mèn. Men vi kan jo håpe den har lært at svaner er større og sterkere. Redigert 24.Juni.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 24.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Trådtilttel var ikke ment for å imponere noen, men mer for å fortelle at redningsvest faktisk i dette tilfellet antagelig også reddet liv, fordi den forhindret en hund å bli hakket ihjel av en svane. I de hektiske minuttene dramaet utspant seg, tok jeg meg ikke tid til å hente vesten min i båten vår. Var jeg smart, nei, men fokus var utelukkende på å få begge hundene med meg hjem. Dessuten var jeg aldri lenger vekke enn 30 meter fra land. Nordenstam, nei takk, passer ikke meg! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Trådtilttel var ikke ment for å imponere noen, men mer for å fortelle at . Nordenstam, nei takk, passer ikke meg! Nei det har jeg skjønt Situasjonen hadde jo vært unngått om du hadde hatt full kontroll på bikkjene Sitér dette innlegget Link to post
H80 Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Hei, jeg er helt ny her og har ikke så mye jeg skulle sagt, men det må da vel være et slags unntak for båndtvangen dersom bikkjene stikker av akkurat idet man skal til å laste dem inn i bilen og lignende? Det kan vel ikke være hundeeierens ansvar dersom noe går galt idet man skal gå i land eller skal ut i båten? ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Det kan vel ikke være hundeeierens ansvar dersom noe går galt idet man skal gå i land eller skal ut i båten? ;-) Nei? Men hvem sitt ansvar er det da, tro? Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Bitteliten Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 (redigert) Hundeloven er nok slik at hunde eier har ansvar for hunden. Også inn og ut av bilen Det er ikke så vanskelig i praksis. Man beholder kobbelet på hele tiden. Ber bikkja gå in i bilen eller løfter den inn. Ber bikkja legge seg og bli (dekk bli sier jeg) og lukker døra mens man har øyekontakt med bikkja. Med kobbel på er det betydelig enklere å få fatt i bikkja om den får blokkering og jakter vilt. Særlig når man har små hunder er min erfaring Redigert 24.Juni.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 24.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Ja, det er utelukke vårt ansvar at hunden stkker av. Men nå er det slik at dette med inn og ut av bilen aldri har vært noe problem, de liker begge to å kjøre bil. Og svaner har de aldri truffet på tidligere, så det var en ny erfaring for oss alle. Nå vet vi hvordan det går, og derfor skjer det aldri igjen. Imidlertid er det alltid litt styr når to hunder skal inn i ett bur i baksetet, og da er det greit å få av båndene på forhånd. Men igjen, mening min med tråden var å fortelle hvordan redningsvest kan redde liv på flere måter. Båndtvang og ansvar er vi innforstått med! Sitér dette innlegget Link to post
H80 Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Wiking, jeg ser at du absolutt tar ansvar som hundeeier, og det var kanskje litt drøyt å ironisere over bikkjer som stikker av i uheldige øyeblikk. Vi har alle vårt å styre med, og av og til går det galt på den ene eller andre måten. Spesielt med meg, som er fersk båteier, så jeg ber pent om unnskyldning og håper som vanlig at ingen skjede er skadd. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord725SE Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 (redigert) Hei, jeg er helt ny her og har ikke så mye jeg skulle sagt, men det må da vel være et slags unntak for båndtvangen dersom bikkjene stikker av akkurat idet man skal til å laste dem inn i bilen og lignende? Det kan vel ikke være hundeeierens ansvar dersom noe går galt idet man skal gå i land eller skal ut i båten? ;-) Hvis du med "noe går galt" mener at hunden skader noen eller ødelegger noe slik at det blir snakk om erstatning så trer det inn noe som ofte kalles "objektivt ansvar" eller "ansvar uten skyld". Erstatningsloven har noen ganske spesifikke punkter når det gjelder slikt ansvar for eiere/innehavere av dyr (ikke bare hund). Må vel føye til at jeg ikke ville bebreide hundeeieren noe videre i dette tilfellet slik situasjonen er blitt beskrevet men juridisk kan det være fullstendig irrelevant. Redigert 24.Juni.2013 av Fjord725SE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Bikkja vår elsker å svømme og svømmer nesten daglig om sommeren. Hun svømmer langt og lenge fra isen går og til den legger seg igjen. Hun har svært tykk pels og blir fort varm. Jeg har på en måte ekskludert vest som et alternativ da jeg tror hun vil bli enda varmer og få ubehag med det. Har opplevd at hun har hoppet på vannet/sjøen for å ta fugl fra land og brygge, men hun gir fort opp og kommer aldri nær. I båten ligger hun stort sett på dørken og sløver så jeg har aldri trodd at det er noen reel sjanse for at hun skal komme i en situasjon hvor hun kan drukne. Men har tenkt tanken ifht å ha på en lett sele slik at jeg enkelt kan fiske henne opp av sjøen. Bør jeg revurdere og kjøpe vest? Ang bånd og inn/ut av bil så lar jeg henne alltid ha båndet på slik at jeg har kontroll. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Bikkja vår har alltid på seg vest ombord. Bikkjene blir fort vant til det - om man ikke gir de noen valg. Han har nok pels To bikkjer som Wiking har er mye mer enn en. For å ha kontroll så har vi da kobbel på begge. Den bikkja som skal sist inn i bilen blir kommandert sitt - så står jeg på koblet - mens nr 1 plasseres i bilen Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 (redigert) Hmmm... Jeg synes ikke noe om løse bikkjer da jeg er skeptisk til ukjente hunder, og har barn som ikke er så begeistret. Hadde naboer før som hadde 2 hunder som veldig ofte gikk ute i rekkehusområde uten bånd. Det er ikke bra. At trådstarter i et øyeblikks uoppmerksomhet glipper hunden er vel ikke noe å ta så mye på vei for? Det kan da skje den beste. Men noen er jo både verdensmester i båt og verdensmester i hund... ;-) ikke alle greier det... Ps: flott at vesten funket og reddet hunden din! Kk Redigert 24.Juni.2013 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Sønnen er en ivrig krabbefisker fra brygger. For et par år siden tok iveren overhånd og uti gikk han. Heldigvis med vest! Brødrene ropte på oss. Som satt noen meter unna, og gutten ble fisket opp like glad med kommentaren : pappa! Enda godt jeg hadde på vest! Gutten var 5 år da Mvh Pjolter som forlanger at alle barna bruker vest! Også på brygga Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Bitteliten Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 24.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Bikkja vår elsker å svømme og svømmer nesten daglig om sommeren. Hun svømmer langt og lenge fra isen går og til den legger seg igjen. Hun har svært tykk pels og blir fort varm. Jeg har på en måte ekskludert vest som et alternativ da jeg tror hun vil bli enda varmer og få ubehag med det. Har opplevd at hun har hoppet på vannet/sjøen for å ta fugl fra land og brygge, men hun gir fort opp og kommer aldri nær. I båten ligger hun stort sett på dørken og sløver så jeg har aldri trodd at det er noen reel sjanse for at hun skal komme i en situasjon hvor hun kan drukne. Men har tenkt tanken ifht å ha på en lett sele slik at jeg enkelt kan fiske henne opp av sjøen. Bør jeg revurdere og kjøpe vest? Ang bånd og inn/ut av bil så lar jeg henne alltid ha båndet på slik at jeg har kontroll. Jeg kan ikke finne noe bedre svar enn JA på ditt spørsmål! Det er noe med alle de uforutsette hendelsene som kan skje! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 ..... de fleste vet også at svaner ikke er onde. De bare hevder revir og forsvarer seg. Omtrent som en hund. Om hun ikke er på svanejakt da Hvor stort revir hevder disse svanene? I "vårt" område var alle direkte plaget av et svanepari flere somre som rett og slett forsøkte å tyrannisere et helt område og gikk fysisk til angrep på barn (båtene de var i) som var ute i små joller. De satte farten tydelig helt målbevisst mot jollene selv om disse befant seg langt unna noe rede. En svane er ikke noe å spøke med når det kommer til fysisk styrke heller ikke for oss mennesker. Fra å være en kuriositet og sjeldenhet på 70-tallet har de blitt en direkte plage i mange områder. Store, sterke og aggressive beist etter mitt skjønn og erfaring. ps i båt med rimelig avstand til land, eller på land, har min hund aldri vest på seg, men så er hun også avlet frem nettopp for å svømme og utstyrt med innebygde svømmeføtter! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
VannTro Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 (redigert) Selv har jeg hatt flere hunder og har ingen frykt for hunder generelt, men en episode jeg opplevde i Trondheim forrige uke må jeg bare nevne. Ved Rica Bakklandet ligger det en Rema butikk. Det er parkering langs gaten og det er EN parkeringsautomat som man kan betale på. Til denne automaten var det bundet en hund..............det var mange biler uten betalt billett i gaten på det tidspunktet Ellers er dette et sårt tema. Alle har vi full tiltro til hundene våre, selv om det kan være lurt å huske på at de faktisk er dyr med instinkter. Redigert 25.Juni.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Zitt Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Hunder som har vært utsatt for en hendelse som vår med svanene, kan reagere på den forskjellig. Noen vil bli skremt, og ha en evig redsel for svaner, mens andre med sinne, aggresivitet og tilsynelatende hevntanker. Jeg er redd vår hund tilhører sistnevnte kategori. Men så er mitt spørsmål; Kan en risikere at svanene får lignende reaksjoner? Kan det hende at vi møter aggresive svaner, hvilket disse ikke var i nevneverdig grad sist, neste gang vi kommer ned i havnen? De svanene vi kjenner viser heller ikke mye behov for å forsvare et revir, til nå. Men historier fortalt her viser jo at endel svaner er veldig aggresiv, og hvor har de det fra........lignende hendelser som vi var vitne til? Er det noen som har noen tanker om det? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 I realiteten er vel hunden det eneste dyret her i landet som: 1. tvinges til et liv i bånd 2. alltid er/holdes ansvarlig Røykere og hundeeiere er pariakaster i Norge. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Zitt Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Ja, og er du begge deler så må du ekstra tåle mye dritt! Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Etter vårt lite hyggelige møte med svaner på sankthansaften, har jeg begynt å legge merke til svaners oppførsel i vært nærmiljø. I havnen i kommunesenteret der vi bor har tydeligvis en svanefamilie sin hjemmebane. De forfølger båter som kommer inn i havnen og angriper båter, joller og spesielt fendere som henger og dingler langs skutesiden. Alle forsøk på å skremme de vekk er til ingen nytte, og de er tydeligvis til stor irritasjon fo9r båtfolket. Jeg har ingen intensjoner om å ville fjerne svaner fra vår hjemmehavn, for jeg synes de er vidunderlige skapninger. Jeg tror majoriteten av folket mener det samme som meg, men kan det tenkes at vinden vil snu en dag hvis aggresiviteten øker og dermed misnøyen øker. Hva gjør jeg hvis jeg og hundene våre(i bånd selvsagt) blir angrepet i hjemmehavnen av svaner? Etter hva jeg forstår er hundene i fare, og faktisk jeg selv også. Har vi ingen ornitologer/fuglekjennere blant oss som kan ha tanker om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Da forsvarer du deg. Om du ser på svanene så bruser de med fjærene, løfter vingene og freser. De gjør seg store. Prøv det samme til svanen. Ganske interessant. Sitér dette innlegget Link to post
Bjolbre Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 He he, det kan jo bli noen festlige scener i hjemmehavnen din, Wiking! Pass på så du ikke ved en feil tar svanenes parringsdans! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Da forsvarer du deg. Om du ser på svanene så bruser de med fjærene, løfter vingene og freser. De gjør seg store. Prøv det samme til svanen. Ganske interessant. Nå er jeg på jakt etter et "Sitting Bull-kostyme", og en "Skal vi danse-deltaker"! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Svanen bryr seg ikke så mye om hva du har på deg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.